ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موتور مشترک سایپا و ایران خودرو
خودرو

تولید موتور مشترک سایپا و ایران‌خودرو قطعی شد؛ TU5 پلاس یا ME16 در سینه خودروهای جدید

پیشرانه جدید ME16، نخستین موتور مشترک سایپا و ایران خودرو به حساب می‌آید که قرار است در نسل‌های بعدی شاهین مورد استفاده قرار بگیرد.

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

سایپا علاوه بر خودروهای جدید، از پیشرانه‌های متعددی رونمایی کرده است. جزئیات اولیه این پیشرانه‌ها و به‌طور خاص، اطلاعات مربوط به موتور مشترک سایپا و ایران خودرو به تازگی در فضای آنلاین منتشر شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

گروه صنعتی سایپا از موتورهای پیشرفته و ارتقا‌یافته در محصولات جدید خود استفاده می‌کند. پیشرانه ME16 (نسخه ارتقا‌یافته TU5) با همکاری ایران‌خودرو ساخته شده که نمادی از اتحاد و همبستگی در صنعت خودروسازی کشور است. ایران‌خودرو و سایپا دست در دست هم گذاشته‌اند تا با تولیدات مشترک، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، توانمندی و قابلیت خود را در ارتقا و بهبود محصولات مختلف به اثبات برسانند.

پیشرانه جدید ME16، نخستین موتور مشترک سایپا و ایران خودرو به حساب می‌آید که قرار است در نسل‌های بعدی شاهین مورد استفاده قرار بگیرد. این پیشرانه با نام اصلی EC5 (نسخه ارتقا‌یافته TU5) در خودروهایی همچون تارا، رانا پلاس و 207i با نام TU5 به کار رفته و در حقیقت محصولی از گروه PSA است. به بیان بهتر، EC5 گروه PSA با نام TU5 در محصولات ایران‌خودرو و با نام ME16 در محصولات سایپا شناخته می‌شود.

تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا

پیشرانه EC5 با ظرفیت ۱.۶ لیتر دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این ارقام ممکن است در موتور EM16 مخصوص محصولات سایپا کمی تغییر پیدا کنند. به احتمال زیاد، مدل ۱۴۰۳ خودروهای شاهین به موتور ME16 مجهز خواهند بود.

علاوه بر ME16 که موتور مشترک سایپا و ایران خودرو به حساب می‌آید، اطلاعات جدیدی نیز در مورد پیشرانه M15GSI در دسترس اصحاب رسانه قرار گرفته است. این موتور به‌عنوان نسخه بهبود‌یافته M15 دستخوش تغییرات متعددی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر در سیستم تزریق سوخت، بهبود سیستم جرقه‌زنی، افزودن هدرز و زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT اشاره کرد.

عرضه تارا و شاهین در مسکو

این موتور به‌طور خاص گشتاور بیشتری در دورهای پایین ایجاد کرده و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند. قدرت و حداکثر گشتاور موتور M15GSI به ترتیب به ۸۹ اسب بخار و ۱۳۵ نیوتن متر می‌رسد. تولید انبوه پیشرانه جدید هم‌زمان با تولید سهند و اطلس برای سال ۱۴۰۲ زمان‌بندی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی