ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Meta
تکنولوژی

هوش مصنوعی Galactica متا تنها دو روز پس از انتشار، به دلیل ارائه اطلاعات نادرست از دسترس خارج شد

متا هوش مصنوعی Galactica را که با هدف نوشتن مقاله‌های علمی- تحقیقاتی و محتوای ویکی‌پدیایی آموزش داده بود، از دسترس خارج کرد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

باوجودی‌که متا ادعا می‌کرد هوش مصنوعی Galactica می‌تواند مقاله‌های علمی- تحقیقاتی بنویسد، اما ظاهراً چنین اتفاقی نیفتاد و Galactica به دلیل انتشار محتوایی که صحت آن مورد انتقاد قرار داشت، از دسترس خارج شد.

متا هوش مصنوعی Galactica را با هدف نوشتن مقاله‌های علمی- تحقیقاتی و محتوای ویکی‌پدیایی آموزش داده بود. اما دو روز پس از در دسترس قرار گرفتن نسخه بتای این هوش مصنوعی، صحت محتوای تهیه‌شده توسط آن مورد انتقاد قرار گرفت و باعث شد متا آن را از دسترس عموم خارج کند.

هم‌زمان با آغاز همه‌گیری کرونا، بیش از ۱۰۰ هزار مقاله در مورد کرونا، آن هم در ۱۲ ماه اول بعد از آغاز کرونا منتشر شد. سیل بی‌سابقه‌ای از اطلاعات در فضای مجازی در دسترس کاربران قرار گرفت که خبر از تلاش بی‌سابقه‌ای برای تولید محتوا می‌داد.

خواندن و درک چنین حجم اطلاعاتی کاری غیرممکن به نظر می‌رسد و شاید هیچ‌کس نتواند چنین اشرافی به همه محتواها داشته باشد. متا ادعا می‌کرد که از نظر تئوری، هوش مصنوعی Galactica می‌تواند چنین اشرافی را به محتواها داشته باشد.

هوش مصنوعی Galactica

Meta AI که قبلاً به‌عنوان واحد تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک شناخته می‌شد، کار خود را روی این هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری ماشینی آغاز کرد تا محتواهای علمی را سازماندهی کند. هفته گذشته نسخه آزمایشی Galactica منتشر شد، ولی بلافاصله نظر منتقدان را به خود جلب کرد. منتقدان می‌گفتند این ابزار برای استفاده عمومی هنوز آماده نیست و محتوایی تولید می‌کند که صحت آن تأیید نشده است.

تیم Meta AI این هوش مصنوعی را برای تولید محتوای تحقیقاتی، حل کردن برخی مسائل ریاضی و حتی خلاصه‌سازی برخی مقاله‌ها طراحی کرده است. با این وجود، منتقدان می‌گویند Galactica هنوز نمی‌تواند چنین اهدافی را محقق کند.

در ابتدا به نظر می‌رسید Galactica روشی هوشمندانه برای نشر مقاله‌های علمی و توسعه دانش است. برای مثال اگر فردی بخواهد آخرین تحقیقات در مورد موضوعی مانند محاسبات کوانتومی را درک کند، احتمالاً باید صدها مقاله را مطالعه کند که کار سختی است. هوش مصنوعی Galactica با این هدف طراحی شده بود تا کاربر بتواند با پرسیدن یک سؤال ساده مانند محاسبات کوانتومی چیست؟ به پاسخی روشن‌تر و خلاصه‌شده از انبوهی از داده‌ها دست پیدا کند.

منتقدان می‌گویند Galactica نمی‌تواند در حال حاضر در دسترس عموم قرار بگیرد و اطلاعات درستی ارائه نمی‌کند. باید دید در ادامه متا چه تصمیمی در مورد هوش مصنوعی Galactica می‌گیرد و سرنوشت آن به چه سمتی خواهد رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی