ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حریم خصوصی اپل
تکنولوژی

اپل ظاهراً بدون رضایت کاربران، اطلاعات قابل ردیابی آنها را به سرورهای خود می‌فرستد

بررسی‌های دو توسعه‌دهنده نشان داده که اپل اطلاعات آماری کاربران را به همراه شناسه اپل آیدی آنها در سرورهای خود ذخیره می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دو توسعه‌دهنده در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند که داده‌های آماری ثبت‌شده توسط اپل پیرامون فعالیت‌های کاربر در اپ استور و سایر اپ‌ها می‌تواند به اپل آیدی فرد پیوند داده شوند. این اتفاق در حالی می‌افتد که کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند هیچ اطلاعاتی از کاربران قابل ردیابی به هویت شخصی آنها نیست.

زمانی که فرد یک دستگاه جدید اپل را راه‌اندازی می‌کند، سیستم از او می‌پرسد که آیا مایل است داده‌های آماری خود را با این شرکت به اشتراک بگذارد یا خیر. با این حال، تیم تحقیقاتی Mysk می‌گوید صرف‌نظر از پاسخ شما، این اطلاعات به اپل ارسال می‌شود و با وجود ادعای محرمانگی در ارسال اطلاعات توسط این شرکت، آنها قابل ردیابی به افراد هستند.

اپل می‌داند کدام اطلاعات مربوط به کدام کاربر است

این توسعه‌دهندگان می‌گویند اپل چیزی تحت عنوان «شناسه خدمات دایرکتوری» (DSID) را به همراه اطلاعات آماری کاربر در اپ استور به سرورهای خود می‌فرستد. این شناسه ظاهراً به اکانت آی‌کلاود فرد وصل است و شامل نام، ایمیل آدرس و غیره می‌شود. این تیم می‌گوید DSID شما در سایر اپ‌ها از جمله اپل موزیک، اپل تی‌وی، Books و Stocks هم به سرورهای شرکت می‌رود.

به عبارت دیگر، یعنی اگر کاربری در اپ استور به‌دنبال سقط جنین باشد، جستجوی اوه به همراه حساب کاربری‌‌اش به دست اپل می‌رسد. همچنین، اپل می‌داند که در اپ Stocks چه سهم‌هایی را زیر نظر گرفته‌اید و چه اخباری را دنبال کرده‌اید. خبرگزاری گیزمودو می‌گوید به‌دنبال انتشار این گزارش، یک شکایت جمعی علیه اپل ثبت شده است.

اپل در وب‌سایت خود درباره گردآوری اطلاعات آماری و حریم خصوصی کاربران توضیح داده که هیچ‌کدام از این اطلاعات نمی‌توانند هویت شما را برملا کنند: «داده‌های خصوصی اصلاً ذخیره نمی‌شوند و پیش از فرستاده‌شدن به اپل، با تکنیک‌های حفظ حریم خصوصی در امان می‌مانند یا از گزارش‌ها حذف می‌شوند.»

با این حال، این شرکت در قوانین جداگانه‌ای که برای اپ استور (و اپل نیوز و Stocks) دارد، اذعان کرده که اطلاعات شما را به‌صورت شخصی ردیابی می‌کند. در بخشی از این توضیحات آمده است: «این اطلاعات به همراه آدرس IP، یک شناسه یکتای تصادفی و اپل آیدی ذخیره می‌شود.»

گروه Mysk می‌گویند متأسفانه فعلاً هیچ راهی برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد، چون قابلیت گردآوری اطلاعات چه فعال باشد و چه غیرفعال، داده‌ها را برای اپل ارسال می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی