ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزیر اقتصاد از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در یک استان خبر داد

به گفته خاندوزی طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

وزیر اقتصاد اعلام کرد طی روزهای آینده، طرح کالابرگ الکترونیکی به‌طور آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرا خواهد شد.

«احسان خاندوزی»، وزیر اقتصاد در نشست خبری ماهانه خود از اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: «به محض اینکه این طرح به‌طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می‌توان بر کل کشور نیز آن را تعمیم داد.»

به گفته وی این طرح مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد و منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است، تأمین خواهد شد:

«نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تأمین مالی ندارد، اما چون نظام پرداخت یارانه جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، لازم بود دولت درباره آماده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود. تغییر مدیریت در وزارت کار، قدری در بهره‌برداری این پروژه تأخیر انداخت.»

بحث کالابرگ الکترونیکی چندین سال است که مطرح شده، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. شهریور‌ماه 1397 صحبت‌هایی از صدور 10 میلیون کوپن الکترونیکی از سوی وزارت کار مطرح شد تا افراد نیازمند جامعه با آن کالاهای ضروری را به قیمت ارز 4200 تومانی خریداری کنند.

در سال 1398 نیز سامانه‌ای برای تأمین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ آماده شد، اما به مرحله اجرا نرسید.

اما کالابرگ الکترونیکی سرانجام در قانون بودجه 1401 به تصویب رسید تا دولت مجبور به اجرای آن شود؛ گرچه 8 ماه از سال می‌گذرد و توانایی اجرای قانون از سوی دولتمردان وجود نداشته است.

آن‌طور که رئیس مجلس در اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرده است، طبق قانون بودجه، بایستی کالاهای ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیک به قیمت شهریور‌ماه 1400 به مردم عرضه شوند.

حالا بایستی منتظر ماند و دید اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی تا چه حد می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد؛ آن هم در روزهایی که فشار اقتصادی، زندگی را برای عموم مردم سخت کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی