ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

طرح مجلس برای توسعه اینترنت: تأسیس صندوق توسعه شبکه فیبر نوری

هدف از راه‌اندازی چنین صندوقی مدیریت عادلانه مالی و جلوگیری از ایجاد انحصار عنوان شده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۰

نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از انحصار و توسعه متوازن اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری، طرح تأسیس صندوق توسعه فیبر نوری را دنبال می‌کنند. این موضوع در قالب طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات مطرح و یک فوریت آن هفته گذشته در مجلس تصویب شد.

پروژه توسعه فیبر نوری و پوشش 20 میلیون خانواری آن یکی از اهداف جدی وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است. برای تحقق این موضوع، مصوبات مختلفی به تصویب رسیده که یکی از آن‌ها اختصاص بخشی از حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها به این پروژه است. طبق این مصوبه، اپراتورهای همراه 5درصد و اپراتورهای ثابت 3درصد از سهم درآمدی دولت را می‌توانند به توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری اختصاص دهند.

حال چند تن از نمایندگان مجلس طرحی یک فوریتی را به صحن علنی آوردند تا صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری، تأسیس شود. منابع مالی این صندوق علاوه بر حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها، شامل وجوهی که از محل قانون اجاره تعیین می‌شود و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات خواهد بود.

طرح صندوق توسعه فیبر نوری

هدف از راه‌اندازی چنین صندوقی مدیریت عادلانه مالی، توسعه عادلانه و متوازن شبکه فیبر نوری، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی و جلوگیری از ایجاد انحصار در زمینه توسعه فیبر نوری عنوان شده است.

براساس این طرح که یک فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان مجری صندوق انتخاب شده تا منابع آن را به توسعه عادلانه و متوازن فیبر نوری اختصاص دهد.

در صورت تصویب طرح مذکور، وزارت ارتباطات مکلف می‌شود با استفاده از منابع این صندوق و سرمایه‌گذاری کاروان مخابراتی، سالانه حداقل 5 میلیون اشتراک فیبر نوری در کشور ایجاد کند و به مجلس گزارش دهد.

همچنین اساسنامه صندوق شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر صندوق در چارچوب این قانون باید ظرف مدت سه ماه توسط کمیسیون تنظیم مقررات تهیه شده و به تصویب هیئت وزیران برسد.

«محمدرضا میرتاج‌الدینی»، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس، درآمد این صندوق را سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. به اعتقاد او، صندوق توسعه فیبر نوری به افزایش سطح دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت بدون تحمیل هزینه کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۳ آذر ۱۴۰۱

    هر طرحی از این به بعد تصویب شه فقط برای سختتر کردن زندگی این مردمه
    برای عقب موندن و بدبختتر شدنه

مطالب پیشنهادی