ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فیدلیتی
اخبار خودرو

گیربکس فیدلیتی پرایم تغییر کرد؛ اضافه شدن کلاچ روغنی برای کاهش استهلاک در ترافیک

مونتاژ کراس اوورهای چینی در بازار کشورمان اتفاق تازه‌ای نیست و پیشینه آن به عرضه ام وی امی X33 در حدود یک دهه قبل باز،

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۹

شاید بتوان ایراد داغ‌شدن بیش از حد گیربکس دوبل کلاچ خشک را مهمترین مشکل فنی فیدلیتی در شرایط رانندگی ترافیکی توصیف کرد، اما پس از چند ماه انتظار سرانجام بهمن موتور چاره این مشکل را در عرضه فیدلیتی پرایم با گیربکس دوبل کلاچ خیس (با صفحات کلاچ غوطه ور در روغن) یافته است.

فیدلیتی گیربکس جدید

این مدل احتمالاً برای سال 1402 عرضه خواهد شد و می‌تواند قیمتی بالاتر از مدل پرایم فعلی با گیربکس دوبل کلاچ خشک داشته باشد. سایر مشخصات فنی فیدلیتی با گیربکس دوبل کلاچ خیس با مدل قبلی یکسان است و همچنان از موتور 1.5 لیتری توربو به قدرت 155 اسب بخار نیرو می‌گیرد.

فیدلیتی گیربکس جدید

با این حال، بخش مهندسی بهمن موتور می‌گوید که برخی از تغییرات جزئی نیز در بخش سیم‌کشی کابین فیدلیتی نیز اتفاق افتاده است که شاید برای مشتریان چندان محسوس نباشد.

فیدلیتی گیربکس جدید

حال باید منتظر ماند و دید که قیمت این مدل در بازار خودروی کشورمان چقدر تعیین خواهد شد. اما با توجه به رفع‌شدن نقص اصلی این خودرو (داغ‌کردن گیربکس)، هیچ بعید نیست که شاهد تعیین قیمتی بالاتر از مدل فعلی برای فیدلیتی با گیربکس WDCT (دوبل کلاچ خیس) باشیم.

فیدلیتی گیربکس جدید

اولین تجربه رانندگی با فیدلیتی پرایم با گیربکس دوبل کلاچ خشک؛ کراس اوور داخلی‌سازی شده بهمن موتور

مونتاژ کراس اوورهای چینی در بازار کشورمان اتفاق تازه‌ای نیست و پیشینه آن به عرضه ام وی امی X33 در حدود یک دهه قبل باز می‌گردد، اما بهمن موتور که حالا زیر‌مجموعه‌ای از هلدینگ عظیم کروز محسوب می‌شود، تصمیم گرفته تا با خریدن امتیاز پلت‌فرم فیدلیتی (محصولی از چری جتور) نسبت به داخلی‌سازی این محصول با تیراژ‌ بالا و قیمتی رقابتی اقدام نماید. تصمیمی که در صورت تحقق وعده‌های قیمت‌گذاری می‌تواند بسیاری در معادلات را در بازار خودرو تغییر دهد.

بررسی فیدلیتی

طراحی خارجی و داخلی فیدلیتی

فیدلیتی یک کراس اوور میان سایز محسوب می‌شود و قرار است در دو تیپ پنج و هفت نفره به بازار عرضه شود. از‌این‌رو می‌توان ابعاد و اندازه‌های بدنه آن را قابل قیاس با خودروهایی نظیر هیوندای سانتافه قلمداد کرد. با این توصیف، طراحی بدنه در نمای جلو کاملاً مدرن و جذاب انجام شده و شاهد به‌کارگیری جلوپنجره بزرگی برای این خودرو هستیم که به شکل جذابی به چراغ‌های جلو متصل شده است. در نمای جانبی استفاده از چند خط موازی، اما نه‌چندان پر‌رنگ به ارتباط بصری بین چراغ‌های جلو و عقب کمک کرده است و در نمای عقب نیز شاهد استفاده از یک طراحی ساده‌تر نسبت به سایز زوایا هستیم.

تست و بررسی فیدلیتی

اما در فضای کابین با توجه به استفاده از مجموعه نشانگرهای دیجیتالی و نمایشگرهای لمسی در بخش مرکزی داشبورد، طراحی کلی کابین بسیار مدرن و تاحدی لوکس انجام شده و شاهد تلفیق استفاده از پلاستیک با‌کیفیت در کنار قطعاتی با تریم براق به سبک آلومینیوم پلیش‌خورده هستیم. همچینن با توجه به چرمی‌بودن روکش صندلی‌ها و دوخت فرمان و وجود تجهیزات و امکانات رفاهی کامل، جای شکایت چندانی برای سرنشینان وجود ندارد.

تست فیدلیتی

مجموعه رادارهای نقطه کور٬، دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ضبط تمامی وقایع رانندگی، مجموعه سیستم‌های کمکی ترمزگیری، جلوگیری از عقب‌گرد خودرو در سربالایی‌ها و چهار کیسه هوا، شماری از مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو را شامل می‌شوند.

بررسی فیدلیتی

در زمینه امکانات رفاهی هم دست فیدلیتی واقعاً پر است و خریداران این خودرو می توانند طیف بسیار وسیعی از آپشن‌های رفاهی، از سانروف پانوراما گرفته تا سیستم بازکن خودکار در صندوق عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، صندلی برقی و... را تجربه کنند. در واقع می‌توان گفت که فیدلیتی در سگمنت خود بالاترین سطح آپشن‌های رفاهی را ارائه می‌دهد و سایر خودروهای چینی که تاکنون در کشورمان عرضه شده‌اند (اواخر خرداد‌ماه 1400) حتی در رده‌های قیمتی بالاتر، چنین حجمی از امکانات رفاهی را عرضه نمی‌کردند.

تست  و بررسی فیدلیتی

مشخصات فنی فیدلیتی

بهمن موتور در اقدامی حساب‌شده، اقدام به خرید پلتفرمی کرده که تا حد زیادی جواب خود را در ایران پس داده است. موتور 1.5 لیتری و گیربکس دوبل کلاچ مورد استفاده روی فیدلیتی در‌واقع با موتور موجود روی چری تیگو 7 مشابهت کامل دارد و این مجموعه موتور و گیربکس نیز در شرایط ایران و با توجه به شاخصه‌های رانندگی، ترافیک و کیفیت نامطلوب بنزین، تا حد زیادی کارایی خود را نشان داده است.

البته به لطف تنظیم متفاوت قدرت و گشتاور تولیدی این پیشرانه نسبت به مدل مورد استفاده توسط چری اندکی افزایش یافته و به 155 اسب بخار و 230 نیوتن متر رسیده است.

تست فیدلیتی

کسب 5 ستاره در تست تصادف و وجود سامانه‌های کمک‌رانندگی از جمله نکاتی است که باعث راحتی خیال مشتریان از این خودرو می‌شود، از این رو شکی نیست که پلتفرم مورد استفاده برای جتور از مشخصات مناسبی برخوردار است.

تجربه رانندگی با فیدلیتی

اولین نکته پس از روشن‌کردن پیشرانه فیدلیتی، نرمی و سبک‌بودن فرمان است که از مکانیزم برقی آن نشأت می گیرد و بعد از افزایش سرعت به‌تدریج برای افزایش ایمنی، موتور برقی مقاومت بیشتری ایجاد کرده و باعت افزایش سفتی فرمان می‌شود.

بررسی فیدلیتی

مد رانندگی اکونومی و اسپرت برای موتور تعریف شده که اختلاف شتاب و عملکرد قابل توجهی را ارائه می‌دهد که براساس آزمایش ما به حدود 1.5 ثانیه می‌رسد؛ به شکلی که در حالت اسپرت با وجود دو سرنشین، دستیابی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت از حالت ایستاده ظرف 12.28 ثانیه ممکن شد، اما در همین شرایط و در حالت اکونومی شتاب‌گیری صفر تا صد به بیش از 13 ثانیه زمان نیاز داشت.

بررسی فیدلیتی

عملکرد فنربندی و هندلینگ فنربندی به لطف وجود آرایش مولتی لینک در محور عقب مناسب به نظر می‌رسد، هرچند که انتخاب رینگ‌های بزرگ با سایز 20 اینچی باعث شده تا کمی از میزان بازی سیستم فنربندی کاسته شود و در واقع با انتخاب چرخ‌های کوچک‌تر می‌توان کیفیت سواری با فیدلیتی را بهبود داد.

بررسی فیدلیتی

گیربکس دوبل کلاچ عملکرد قابل قبولی برای استفاده روزمره دارد و شتابگیری سریعی را ارائه می‌دهد. البته مکانیزم گیربکس دوبل کلاچ در شرایط رانندگی پرترافیک و در صورت افزایش دمای کاری مجموعه‌ می‌تواند با خطاهایی مواجه شود که امید می‌رود در مورد فیدلیتی مرتفع شده باشد. هرچند در این تست امکان رانندگی در شرایط پرفشار و ترافیکی فراهم نبود.

بررسی فیدلیتی

ترمزهای نیز به نسبت وزن بیش از ۱.۵ تنی خودرو عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهند و می‌توان گفت با مشخصات کلی خودرو همخوانی دارند، اما برای بررسی در شرایط کاری سخت (وجود بار و مسافر و در مسیر سرازیری که ممکن است با افزایش دمای کاری ترمزها مواجه شویم)، نیاز به تست بیشتر وجود دارد.

قیمت و شرایط بازار فیدلیتی

پس از آنکه بهمن موتور قیمت‌گذاری در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان را برای فیدلیتی اعلام کرد، این خودرو ناگهان در بازار خرید و فروش مورد توجه واسطه‌گران واقع شد و همین عامل باعث شد تا قیمتی در حدود 1.2 الی 1.3 میلیارد تومان برای بهمن فیدلیتی در بازار تعریف شود.

فیدلیتی بررسی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expire expre
    expire expre | ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

    کپی کاری کلاه برداری بهمن چاخان آشغال های چینی رو میارن به ملت بندازن

مطالب پیشنهادی