ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مزارع خورشیدی
علمی

سازمان فضایی اروپا احتمالاً ایده احداث نیروگاه‌های خورشیدی در مدار را بررسی می‌کند

سازمان فضایی اروپا به‌زودی ایده تحقیقات در زمینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین را ارزیابی می‌کند تا برای احداث احتمالی آنها آماده شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

سازمان فضایی اروپا (ESA) در حال بررسی پیشنهادی برای انجام تحقیقاتی سه‌ساله در زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین است. این نیروگاه‌ها می‌توانند انرژی دریافتی از نور خورشید را که در مدار شدت بسیار بیشتری دارد، به زمین برگردانند.

به گزارش ایندیپندنت، سازمان فضایی اروپا پیش‌تر گفته بود که به‌عنوان بخشی از پروژه سولاریس می‌تواند از ماهواره‌های بزرگ در مدار زمین برای گردآوری نور خورشید، تبدیل آنها به ریزموج‌های متراکم با توان پایین و ارسالشان به ایستگاه‌های زمینی استفاده کند.

ماهواره‌های لازم برای انجام این کار بسیار بزرگ خواهند بود و در زمین هم به آنتن‌های یکسوساز بزرگی نیاز است که بتوانند انرژی تابانده‌شده را جمع‌آوری کنند. این پروژه بر مبنای این ایده استوار شده که نور خورشید در مدار بیش از 10 برابر قوی‌تر از همین نور در زمین است. ESA احتمالاً امروز درباره آغاز تحقیقات در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود که به این تحقیقات چراغ سبز نشان دهد.

آیا فناوری‌ها برای نیروگاه‌های خورشیدی در مدار زمین آماده‌اند؟

متخصصان می‌گویند این تحقیقات به بررسی پیشرفت‌های فنی لازم برای اجرای پروژه از جمله در زمینه ساخت و ساز در فضا، فتوولتاییک‌های پربازده، لوازم الکترونیکی پرقدرت و چگونگی شکل‌دادن پرتوهای فرکانس رادیویی خواهند پرداخت.

از سوی دیگر، پرتاب چنین ماهواره‌های بزرگی به مدار کار سختی است؛ اما با توجه به این که هزینه پرتاب‌های فضایی به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، سازمان فضایی اروپا می‌تواند امیدوار باشد که انجام چنین پروژه‌هایی از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد.

تحقیقات مذکور همچنین احتمالاً به بررسی این موضوع می‌پردازد که اثر تابش ریزموج‌های کم‌توان بر سلامت انسان‌ها و حیوانات چقدر خواهد بود و آیا بر سایر ماهواره‌ها یا هواپیماها تأثیری خواهد گذاشت یا خیر.

دانشمندان تخمین می‌زنند که هر‌کدام از این ماهواره‌های غول‌پیکر در مدار زمین‌ایستا بتوانند حدود دو گیگاوات برق تولید کنند و انرژی بیش از یک میلیون خانه را تأمین نمایند. این خروجی معادل عملکرد تقریبی شش میلیون پنل خورشیدی روی سطح سیاره زمین است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی