ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اروپا
علمی

رکوردشکنی آژانس فضایی اروپا: تخصیص بودجه ۱۷ میلیارد یورویی برای محقق ساختن اهداف

آژانس فضایی اروپا (ESA) با تصویب بودجه حدود 17 میلیارد یورویی به استقبال از برنامه‌های فضایی آینده خود می‌رود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا (ESA) بودجه رکوردشکنی نزدیک به 17 میلیارد یورو را تصویب کردند که یکی از اهداف آن، کمک به بازسازی سکوی فرود کاوشگر ExoMars است.

این بودجه که به تازگی در شورای ESA تصویب شده، نسبت به بودجه‌ای که در نشست قبلی کشورهای عضو در سال 2019 تصویب شده بود، به اندازه 17 درصد افزایش داشته است. همچنین بودجه تصویب‌شده به آژانس فضایی اجازه می‌دهد تا چندین پروژه بلندپروازانه، از جمله توسعه صورت فعلی ماهواره‌ای ارتباطی امن اروپا و یک فرودگر ماه به نام «آرگونات» (Argonaut) را دنبال کند.

مقامات آژانس فضایی اروپا گفتند که بودجه جدید، اروپا را در موقعیت بهتری در جهانی که تحت سلطه ناسا و چینی‌ها است، قرار می‌دهد. «جوزف اشباخر»، مدیر کل ESA در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت:

«اروپا منابع مالی، فنی، علمی و مالی را در اختیار خود قرار داده است تا بتواند با دو قدرت فضایی دیگر روی کره زمین، یعنی چین و آمریکا رقابت کند.»

برنامه‌های آژانس فضایی اروپا در فضا

آژانس فضایی اروپا

بودجه 16.9 میلیارد یورویی (17.6 میلیارد دلار) ESA یک دوره سه‌ساله را پوشش می‌دهد. برای مقایسه، ناسا بودجه خود را به‌صورت سالانه از کنگره ایالات متحده درخواست می‌کند. بودجه ناسا برای سال جاری 24 میلیارد دلار بوده، بنابراین بودجه ESA کمتر از یک سوم آن است.

2.7 میلیارد یورو از این بودجه برای برنامه اکتشاف انسان و رباتیک ESA در نظر گرفته شده است که شامل کمک اروپا به ایستگاه فضایی بین‌المللی و همچنین فعالیت‌های اکتشاف ماه و مریخ آینده آن می‌شود. از جمله هزینه‌های این بخش می‌توان به 360 میلیون یورو برای بازسازی سیستم فرود مریخ‌نورد مشکل‌دار ExoMars Rosalind Franklin اشاره کرد، مأموریتی که با همکاری روسیه توسعه یافت و به دلیل جنگ آن با اوکراین باید به حالت تعلیق در می‌آمد.

ExoMars که به یک مته با طول 2 متر مجهز شده است، برای جستجوی آثار حیات مریخ گذشته در زیر سطح سیاره سرخ طراحی شده و کار خود را بسیار عمیق‌تر از مریخ‌نورد Perseverance ناسا انجام می‌دهد. پرتاب مریخ‌نورد ExoMars Rosalind Franklin چندین‌بار به دلایل فنی به تعویق افتاده است، اما این ربات در‌نهایت قرار بود تا در ماه سپتامبر با موشک پروتون روسیه پرتاب شود. با این حال، به دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، ESA تمام همکاری‌های خود با روسیه به غیر از مشارکت در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به حالت تعلیق درآورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی