ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

دانشمندان یکی از پرجرم‌ترین ابرزمین‌های تاریخ را در فاصله 200 سال نوری ما کشف کردند

سیاره فراخورشیدی TOI-1075b یکی از پرجرم‌ترین ابرزمین‌هایی است که با جرمی در حدود 9.95 برابر زمین شناسایی شده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۵ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

سیاره‌ای فراخورشیدی به‌تازگی کشف شده است که در فاصله 200 سال نوری از زمین قرار دارد و می‌تواند پاسخ برخی از سؤالات مهم علمی دانشمندان را بدهد. این سیاره با اندازه‌ای در حدود 1.8 برابر قطر زمین، از جمله پرجرم‌ترین ابرزمین‌هایی است که تاکنون کشف کرده‌ایم.

به گزارش ScienceAlert، سیاره فراخورشیدی TOI-1075b در گروه سیاره‌های کوچکی قرار می‌گیرد که قطرشان بین 1.5 تا 2 برابر قطر زمین است. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که اکثر سیاره‌های فراخورشیدی کشف‌شده یا بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کوچک بوده‌اند. جرم این سیاره 9.95 برابر زمین است که برای یک سیاره گازی بیش از حد به‌نظر می‌رسد. در نتیجه، احتمالاً با یک سیاره سنگی طرف هستیم.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود TOI-1075b به گزینه مناسبی برای تحقیق پیرامون فرایند شکل‌گیری و تکامل سیارات تبدیل شود. این سیاره توسط تلسکوپ شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی ناسا موسوم به TESS شناسایی شده است.

کشف یکی از بهترین ابرزمین‌ها برای تحقیقات

اطلاعات TESS نشان می‌دهد که در کنار ستاره کوتوله نارنجی TOI-1075 یک سیاره فراخورشیدی با دوره مداری تقریباً 14.5 ساعته وجود دارد. محققان برای به‌دست‌آوردن جرم این سیاره به‌سراغ بررسی تعاملات گرانشی آن رفتند. بخش عمده این تعامل از سمت ستاره TOI-1075 می‌آید و بررسی‌ها نشان داده که جرم و قطر این ستاره حدود 60 درصد خورشید ماست. از‌این‌رو، محققان توانستند جرم TOI-1075b را محاسبه کنند.

محققان در ادامه با در اختیار داشتن اندازه و جرم این سیاره فراخورشیدی، میانگین چگالی آن را حساب کردند. آنها می‌گویند چگالی TOI-1075b برابر 9.32 گرم بر هر سانتی‌متر مکعب است. چگالی زمین 5.51 گرم بر هر سانتی‌متر مکعب است، پس با یک سیاره بسیار متراکم‌تر طرف هستیم.

افزون بر این، دانشمندان می‌گویند TOI-1075b یا هیچ اتمسفری ندارد یا این اتمسفر لایه رقیقی از هیدروژن/هلیوم، کربن دی‌اکسید یا سایر مواد است. این سیاره به‌خاطر نزدیکی به ستاره‌اش چنان داغ است که سطح آن می‌تواند شبیه اقیانوسی از مواد مذاب باشد.

نتایج تحقیقات دانشمندان در مجله The Astronomical Journal پذیرفته شده و از arXiv در دسترس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی