ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انرژی تجدیدپذیر
علمی

گوگل و مایکروسافت در دیتاسنترهای خود از انرژی تجدیدپذیر بیشتری استفاده خواهند کرد

هر دو شرکت گوگل و مایکروسافت تصمیم دارند تا سال 2025 به 100 درصد انرژی تجدیدپذیر در فعالیت‌های خود روی بیاورند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

گوگل و مایکروسافت، دو غول حوزه فناوری در چند قرارداد مربوط به انرژی تجدیدپذیر برای تأمین انرژی مراکز داده (دیتاسنتر) خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

براساس گزارش The Register، گوگل یک قرارداد 12 ساله خرید 100 مگاوات برق شرکتی با شرکت توسعه نیروگاه بادی دریایی Moray West امضا کرده که در منطقه نسبتاً دورافتاده Moray Firth در اسکاتلند مستقر است.

این سرمایه‌گذاری مشترک متعلق به EDP Renewables و شرکت فرانسوی Engie است و از سال 2025، 5 تراوات ساعت انرژی سبز را از مزرعه بادی دریایی 882 مگاواتی در اختیار غول موتور جستجو قرار خواهد داد که برای تأمین انرژی مورد نیاز منطقه Google Cloud UK مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انرژی باد

مایکروسافت نیز قرارداد خرید برق (PPA) خود را در ایرلند امضا کرده است که بیش از 900 مگاوات برق تجدیدپذیر را پوشش می‌دهد. با این حال، برخی منابع اشاره کرده‌اند که مایکروسافت با شرکت نروژی Statkraft و شرکت ایرلندی Energia Group نیز قراردادی امضا کرده است که طی آن، این غول فناوری بیش از 366 مگاوات انرژی پاک خواهد داشت.

اهداف گوگل و مایکروسافت در زمینه انرژی تجدیدپذیر

هر‌دو شرکت اهداف پایدار بلند‌مرتبه‌ای دارند که باید برآورده شوند. مراکز داده عظیمی که این دو شرکت بر آنها تسلط دارند، همراه با سرویس‌های وب آمازون (AWS)، ردپای محیطی بسیار بزرگی به‌همراه دارند.

طبق تحقیقات مستقل آژانس بین‌المللی انرژی، مراکز داده حدود 1 درصد از کل برق مصرفی جهان را مصرف می‌کنند. تا سال 2025، مایکروسافت قصد دارد به عرضه 100 درصد انرژی تجدیدپذیر روی بیاورد و تا سال 2030 قصد دارد 100 درصد مصرف برق خود را با خرید انرژی بدون کربن برابر کند.

«مت بریتین»، رئیس Google EMEA گفته است: «شرکت ما فعالیت کامل با انرژی بدون کربن تا سال 2030 را هدف قرار داده و در بریتانیا، ما در سال 2025 با 90 درصد انرژی بدون کربن یا چیزی نزدیک به آن کار خواهیم کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی