ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ساخت مرکز تست تصادف در ایران؛ وعده‌ای تازه برای 1402

در این مطلب به بررسی تأسیس اولین مرکز تست تصادف در ایران می‌پردازیم.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

انتشار نتایج تست تصادف از سال ۱۹۹۸ در اروپا اجباری شده است و امروزه یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای خریداران خودرو در سراسر جهان، بررسی میزان ایمنی محسوب می‌شود. با این حال، علی‌رغم گذشت ۲۴ سال از این قانون، همچنان وضعیت ایمنی بسیاری از خودروهای در ایران مجهول است و خودروسازان نیز این مسئله را به اجباری نبودن قانون انتشار نتایج و در دسترس نبودن مراکز تست تصادف ربط می‌دهند. مشکلی که گویا قرار است در سال آینده حل شود.

بررسی مسائل ایمنی، در یک پیست مجهز صورت می‌گیرد که هیچ‌کدام از این موارد در ایران وجود ندارد. هر‌چند ۱۰ سال پیش ۸۰ هکتار زمین در جاده قم برای راه‌اندازی مرکز تست تصادف خودرو‌ها با سهامداری خودروسازان و نظارت سازمان گسترش از سازمان امور اراضی دریافت شد و کار تسطیح زمین و احداث جاده شیب‌دار در این اراضی انجام شد، اما ایجاد این مرکز تاکنون متوقف مانده است.

با این حال اخیراً محمود هاشمی رئیس مرکز ملی تأیید صلاحیت استاندارد ایران از لزوم راه‌اندازی مرکز تست تصادف خودرو در کشور خبر داد و گفت: «سازمان ملی استاندارد عزم جدی دارد تا تمامی استانداردهای لازم توسط خودروسازان رعایت و شرایط لازم نسبت به مهیا‌کردن این آزمون‌ها در کشور فراهم شود. در این راستا شرکت‌های بازرسی همکار سازمان ملی استاندارد ایران در‌ حال آماده‌سازی مرکز تست خودرو هستند.»

گفتنی است کنسرسیوم ایجاد مرکز تست تصادف (Crash Test) و آغاز به کار شرکت آزمون‌های ایمنی و کیفیت خودرو با همکاری معاونت علمی و‌ فناوری ریاست جمهوری، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هلدینگ رایزکو، آذین خودرو و شرکت آرتاویل تایر با حضور معاون حمل‌و‌نقل وزارت صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری به امضا رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی