ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دلیل به تعویق افتادن واردات خودرو
خودرو

عدم تخصیص ارز، سد راه وارد‌کنندگان خودرو؛ از چانگان تا میتسوبیشی در صف ورود به کشور

حدود یک‌ماه از آغاز فاز عملی واردات خودرو می‌گذرد، ولی واردکنندگان همچنان تمایلی به فعالیت از خود نشان نمی‌دهند.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

حدود یک‌ماه از آغاز فاز عملی واردات خودرو می‌گذرد، ولی واردکنندگان همچنان تمایلی به فعالیت از خود نشان نمی‌دهند. به گفته وزارت صمت، دلیل به تعویق افتادن واردات خودرو احتمالاً به تخصیص ارز مربوط می‌شود و به‌نظر می‌رسد مقصر این وضعیت، بانک مرکزی است. این درحالیست که شماری از محصولات برندهای آسیایی از جمله خودروهای چینی نظیر چانگان گرفته تا محصولات کره‌ای هیوندای و چند مدل ارزان‌قیمت از میتسوبیشی در صف واردات خودرو به کشور قرار دارند.

فاز عملیاتی واردات خودرو حدود یک‌ماه پیش آغاز شده و وزارت صمت از شرکت‌های وارداتی خواسته تا ثبت سفارش انجام دهند. با این حال، به غیر از گروه صنعتی آرین پارس موتور (همان مونتاژکار خودروی لاماری ایمای معروف) هنوز هیچ شرکتی نتوانسته است فرایند ثبت سفارش را به پایان برساند. البته گفته می‌شود سایپا و کرمان موتور نیز برنامه‌های متعدد و هیجان‌انگیزی در سر دارند.

دلیل این ناتوانی را می‌توان به تحولات سیاسی اخیر و همین‌طور تعریف محدودیت‌های مختلف در آیین‌نامه واردات خودرو مربوط دانست. برخی کارشناسان حوزه، سقف قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار یورویی و الزام انتقال تکنولوژی را دلیل به تعویق افتادن واردات خودرو می‌دانند. ولی به عقیده وزارت صمت، شرکت‌های واردکننده منتظر تخصیص ارز هستند و ظاهراً بانک مرکزی مسئول کُندی روند واردات خودرو است.

البته پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری، به‌تدریج سروکله خودروهای خارجی در بازار کشور پیدا شود. اگرچه تجارت با شرکت‌های فرانسوی منع شده، ولی می‌توان انتظار ورود خودروهای متعلق به برندهای آسیایی مطرحی همچون هیوندای، کیا، میتسوبیشی و چانگان را داشت.

بد نیست بدانید آرین پارس موتور در وهله اول به‌منظور ورود خودروهای متعلق به برندهای مطرحی همچون میتسوبیشی پا به عرصه رقابت با سایر واردکنندگان ایرانی گذاشت، هرچند خیلی زود با قانون منع واردات خودرو مواجه شد. حال که این قانون منقضی شده، این شرکت باز روی برند میتسوبیشی و محصولات ارزانی همچون اکسپندر، اکلیپس کراس، آتراژ و ASX دست گذاشته است.

همچنین احتمال می‌رود سایپا مسئولیت مونتاژ خودروهای چانگان CS35 و یونیتی و کرمان موتور مسئولیت مونتاژ محصولات هیوندای را بر عهده گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی