ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
نجوم و فضا

تصویر روز ناسا: بزرگ‌ترین آتشفشان منظومه شمسی کجاست؟

هنگامی که این عکس گرفته شد، مریخ حدود ۸۲ میلیون کیلومتر از سنگاپور فاصله داشت.

مهدیس نصراله زاده
نوشته شده توسط مهدیس نصراله زاده | ۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

عکس روز ناسا مریخ را در دو حالت متفاوت که توسط تلسکوپ پشت‌بام که در اواخر نوامبر از آسمان سنگاپور گرفته شده است، نشان می‌دهد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

هنگامی که این عکس گرفته شد، مریخ حدود ۸۲ میلیون کیلومتر از سنگاپور فاصله داشت و در آسمان سیاره زمین در نقطه مقابل خورشید در ۸ دسامبر قرار گرفته بود.

آتشفشان المپوس مونس (Olympus Mons) که بزرگ‌ترین آتشفشان شناخته‌شده در منظومه شمسی است، در نزدیکی قسمت غربی مریخ در منطقه تارسیس مونتس (Tharsis Montes) قرار دارد.

مریخ

المپوس مونس در هر دو تصویر به شکل دونات سفید در سمت راست بالا دیده می‌شود. منطقه تاریکی که در نزدیکی مرکز قابل مشاهده است، منطقه «ترا سیرنوم» (Terra Sirenum) است و شبه‌جزیره تاریک طولانی نزدیک به اندام شرقی سیاره، «سینوس گومر» (Sinus Gomer) است.

محل فرود مریخ نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۲ نزدیک نوک دهانه گیل است. در بالای سینوس گومر، لکه‌های سفید آتشفشان‌های دیگری در منطقه الیسیوم هستند. در بالای قطب شمال سیاره کلاهکی پوشیده از یخ و ابر قرار دارد.

این تصاویر با فاصله حدود دو روز از هم از یک نیم‌کره مریخ ثبت شده است. به مرکز کادر نگاه کنید و پلک بزنید تا تصاویر مجزا به هم برسند و سیاره سرخ را به‌صورت سه‌بعدی ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی