ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

جزئیات پرداخت وام 10 میلیارد تومانی به دانش‌بنیان‌ها برای جبران فیلترینگ

جزئیات پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول اعلام شد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۴

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اعلام کرد تسهیلاتی تا سقف 10 میلیارد تومان برای حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است. به گفته دهقانی فیروزآبادی، صندوق نوآوری و شکوفایی این وام را در راستای آسیب‌های فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا خواهد کرد.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی»، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به نقش کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرم‌ها در افزایش بهره‌وری، خلق ثروت و ایجاد اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت:

«در دو ماه اخیر فعالیت شماری از کسب‌وکارهایی که از بستر اینترنت و فضای مجازی برای ارائه خدمات و محصولات خود استفاده می‌کردند، با مشکلاتی مواجه شده است. در همین راستا دولت با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی تلاش می‌کند خسارت‌های ناشی از اختلالات اینترنت را برای این کسب‌و‌کارها به حداقل برساند و فضایی را فراهم کند که آن‌ها بتوانند با بهره‌گیری حداکثری از زیرساخت‌ها و بسترهای داخلی و پایدار، نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و اشتغال داشته باشند.»

وی از نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یاد کرد و اظهار داشت از آنجا که تعداد قابل‌توجهی از پلتفرم‌ها و کسب‌‌وکارهای اینترنتی آسیب‌دیده، در گروه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق هستند، صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بسته‌ای برای کمک به این شرکت‌ها تدارک دیده تا با این اقدام فرصت مناسبی برای بهبود این کسب‌‌وکارها و انطباق با شرایط پیش‌آمده را فراهم کند.

بنابر اعلام دهقانی، تسهیلات هر شرکت متناسب ماهیت فعالیت آن و شرایطی است که در آن قرار دارد، تعیین می‌شود: «برای هر شرکت تا 10 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که با نرخ ترجیحی و به‌صورت یکجا پرداخت شده و در یک دوره 12 ماهه بازپرداخت می‌شود.»

به گفته معاون رئیس‌جمهور این تسهیلات شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاقی می‌شود که عمدتاً در یکی از حوزه‌های «پلتفرم‌های کاربردی و کسب‌وکاری»، «نرم‌افزارهای محتوا‌محور»، «آموزش مجازی» یا «صنعت بازی‌‌های اینترنتی» فعالیت دارند یا بازاریابی و فروش محصولات آن‌ها از طریق پلتفرم‌های خارجی انجام شده است.

جزئیات تسهیلات حمایتی دانش‌بنیان

«علی وحدت»، رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی درباره جزئیات این بسته حمایتی گفت:

«مبلغ تسهیلات هر شرکت معادل 6 برابر مجموع هزینه‌های حقوق و دستمزد شرکت بر‌اساس لیست بیمه مهرماه 1401 در نظر گرفته شده است. برای شرکت‌های دانش‌بنیان این تسهیلات تا سقف یک میلیارد تومان به‌طور مستقیم توسط صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها اعطا خواهد شد. شرکت‌هایی هم که میزان تسهیلات آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، برای دریافت تسهیلات از محل منابع اهرمی صندوق نوآوری و شکوفایی به شبکه بانکی معرفی خواهند شد. همچنین تسهیلات شرکت‌های خلاق نیز در سقف 300 میلیون تومان و از طریق عاملیت صندوق‌های پژوهش و فناوری پرداخت می‌شود.»

علی وحدت

اما ملاک تشخیص آسیب‌دیدگی این شرکت‌ها چیست؟ بنابر گفته وحدت، شرکت‌هایی می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که کاهش حداقل 20 درصدی تعداد نصب، کاربر فعال، میزان بازدید یا ترافیک داده در مهر 1401 نسبت به مرداد 1401 داشته باشند. همچنین این تسهیلات شامل شرکت‌های می‌شود که دارای سوابق فروش هستند و فروش سال 1400 آن‌ها کمتر از 50 میلیارد تومان باشد.

گفتنی است این تسهیلات از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری با نرخ 9 درصد و با حداقل تضامین و وثایق مورد‌نیاز و از طریق بانک‌های همکار صندوق با نرخ 12 درصد پرداخت می‌شود. همچنین بازپرداخت آن پس از گذشت 6 ماه از تاریخ دریافت تسهیلات توسط شرکت، آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی