ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

اخبار عجیب از روند واردات خودرو؛ الزام رعایت استاندارد یورو 5 و یورو 6 حذف شد

در آخرین جلسه برگزار‌شده هیئت وزیران، آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها با یک اصلاح بزرگ همراه شد.

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

روند واردات خودرو به کشورمان به مرحله نهایی رسیده است و در کمال تعجب نام شرکت‌های کمتر شناخته‌شده‌ای نیز برای واردات خودروهایی نظیر کیا و اشکودا (از زیرمجموعه‌های فولکس واگن) مطرح شده است که مشخص نیست چگونه توانسته‌اند شرط الزام به انتقال فناوری را رعایت کنند. از طرف دیگر، در آخرین جلسه برگزار‌شده هیئت وزیران، آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها با یک اصلاح بزرگ همراه بود و الزام واردات خودروهای با استاندارد یورو (6) یا یورو (5) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین‌نامه حذف شده است. این در حالی است که بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی چینی هم‌اکنون در حال رعایت‌کردن این استاندارد هستند.

اصلاح تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها که به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور حذف الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV و با رعایت استاندارد روز اروپا به هیئت وزیران ارائه شده بود، در جلسه روز چهارشنبه ۹ آذرماه به ریاست آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

کیا فورته سراتو جدید
کیا سراتو 2022 ظاهراً اولین نسخه از خودروهای وارداتی است

براساس این مصوبه و با توجه به نوع سوخت توزیع‌شده در جایگاه های سوخت برای خودروهای سواری (یورو ۴) و زمان‌بر و هزینه‌بر بودن عرضه سوخت یورو (۶) در جایگاه‌های سراسر کشور - که سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش (بدون ایجاد ارزش افزوده) شده و نیز اختلال در فرایند واردات خودرو ایجاد خواهد کرد - هیئت وزیران پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اصلاح آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها را به تصویب رساند.

عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا با تعرفه نامشخص

در شرایطی که هنوز جدول دقیق تعرفه خودروهای وارداتی از سوی نهادهای مربوطه اعلام نشده است، در آیین ‌نامه واردات قید شده که خودروی وارداتی توسط هر کدام از شرکت‌های واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند، باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه‌ شود. خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت می‌خورد و کشف قیمت می‌شود؛ بنابراین حقوق ورودی و سود بازرگانی و کسورات، طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف‌شده در بورس کالا کسر می‌شود. اما مصرف‌کننده‌ای که رقابت را برنده شده و خودرو را با قیمت کشف‌شده بر تابلو بورس خریداری می‌کند، باید خودرو را از نمایندگی شرکت واردکننده خودرو تحویل بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی