ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زباله فضایی
علمی

سازمان ملل قطعنامه‌ای برای کاهش زباله‌های فضایی تصویب کرد

قطعنامه‌ای تصویب شده که در آن از کشورها خواسته شده است از انجام آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم که زباله فضایی تولید می‌کند، جلوگیری کنند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از کشورها خواسته شده است تا آزمایش‌های ضد ماهواره صعود مستقیم (ASAT) را که زباله‌های فضایی ایجاد می‌کند، انجام ندهند. ایالات متحده این تصمیم را در حالی گرفته که ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در سال گذشته، در معرض خطر برخورد با بیش از 1500 زباله فضایی یک ASAT روسی بوده است.

هرچند در این قطعنامه توسعه یا آزمایش سیستم‌های ASAT ممنوع نشده، اما از انجام آن‌ها به‌نحوی که باعث ایجاد زباله فضایی شود، جلوگیری می‌کند. هرچند از آنجایی که این قانون توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نه شورای امنیت مطرح شده است، از نظر قانونی پیروی از آن الزامی نیست.

زباله‌های فضایی

زباله‌های فضایی علاوه بر خطراتی که برای فضانوردان به‌همراه دارد، نور خورشید را به سطح زمین منعکس می‌کنند که این امر فعالیت تلسکوپ‌های زمینی را مختل می‌کند. علاوه بر این، محققان انتظار دارند که زباله‌های مداری در دهه آینده با افزایش محبوبیت ماهواره‌های کوچک پخش‌کننده اینترنت، مانند استارلینک اسپیس ایکس، به شدت افزایش پیدا کنند.

نظر معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره قطعنامه کاهش زباله فضایی

«کامالا هریس»، معاون رئیس‌جمهور که ریاست شورای ملی فضایی کاخ سفید را نیز بر عهده دارد، در توییتی از این قطعنامه تمجید کرد. او در توییت خود نوشت:

«در ماه آوریل، من اعلام کردم که ایالات متحده آزمایش‌های موشکی ضد ماهواره‌ای مستقیم صعودی را انجام نخواهد داد و از کشورهای دیگر نیز خواستم که به ما بپیوندند. امروز 155 کشور به قطعنامه سازمان ملل رأی مثبت داده‌اند که این امر به ایجاد آن به‌عنوان یک هنجار بین‌المللی برای فضا کمک می‌کند.»

فضا

از چهار کشوری که آزمایش‌های ASAT را انجام می‌دهند (ایالات متحده، چین، هند و روسیه) فقط ایالات متحده به این قطعنامه رأی مثبت داده است. کشورهای دیگری از جمله بلاروس، بولیوی، کوبا، سوریه و ایران به آن رأی منفی داده‌اند. کشورهای دیگری مانند هند، پاکستان، صربستان، سودان و توگو به آن رأی ممتنع دادند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی