ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

DNA
علمی

دانشمندان با کشف قدیمی‌ترین DNA تاریخ، از یک اکوسیستم دو میلیون ساله پرده برداشتند

محققان در رسوبات دوران عصر یخبندان شمال گرینلند موفق به کشف یک DNA دو میلیون ساله شدند که قدیمی‌ترین DNA شناخته شده جهان محسوب می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

دانشمندان با کشف یک DNA دو میلیون ساله، بار دیگر رکورد قدیمی‌ترین DNA شناخته‌شده جهان را شکستند. در‌واقع این کشف جدید نسبت به DNA کشف‌شده قبلی حدود یک میلیون سال قدیمی‌تر است و به همین دلیل دانشمندان از آن به‌عنوان یک عامل «تحول‌برانگیز» در تاریخ تکامل زمین یاد کرده‌اند. همچنین با وجود آن، دانشمندان از اکوسیستمی خبر داده‌اند که قبلاً ناشناخته بوده است.

براساس مقاله جدیدی که در ژورنال Nature منتشر شده است، ذره‌هایی از یک DNA محیطی که قدمت آن به دو میلیون سال پیش برمی‌گردد، با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، در رسوبات مربوط به دوران عصر یخبندان شمال گرینلند کشف شده‌اند. براساس گزارش‌های موجود، رکورد قبلی قدیمی‌ترین DNA کشف‌شده به نمونه‌ای مربوط می‌شد که در استخوان یک ماموت در سیبری با قدمت یک میلیون سال کشف شده بود.

اکوسیستمی دو میلیون ساله

DNA قدیمی

محققان ادعا می‌کنند که ترکیب درختان و حیوانات معتدل قطبی، نوع ناشناخته‌ای از اکوسیستم را نمایش می‌دهد که هیچ معادل مدرنی برای آن وجود ندارد. اکوسیستمی که می‌تواند به‌عنوان یک نقشه راه ژنتیکی برای نحوه سازگاری گونه‌های مختلف با آب‌و‌هوای گرم‌تر عمل کند.

محققان در مطالعه خود یادداشت می‌کنند:

«تنها چند فسیل گیاهی و جانوری در این منطقه یافت شده است. بازیابی DNA این اکوسیستم بسیار متفاوت، یک امر فوق‌العاده هیجان‌انگیز بود. تاکنون از طریق ماکروفسیل‌‌ها می‌دانستیم که درختان و نوعی جنگل در آنجا وجود دارد، اما DNA به ما اجازه داد تا گونه‌های بیشتری از انواع موجودات زنده را شناسایی کنیم.»

در مجموع بیش از 41 نمونه کشف شده که همه آن‌ها در خاک رس و کوارتز پنهان شده بودند. با بررسی عمیق‌تر، دانشمندان امیدوارند بتوانند از قدیمی‌ترین DNA جهان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن دوره زمانی خاص استفاده کنند. همان‌طور که اساتید درگیر با این کشف خاطرنشان می‌کنند، این اولین‌باری است که می‌توانیم به اکوسیستم زمان‌های بسیار دور نگاه کنیم.

با این حال استخراج و تعیین توالی DNA از خاک کار آسانی نبوده و سال‌ها طول کشیده است تا دانشمندان بهترین تکنیک‌های موجود را برای این امر به‌کار ببرند. آن‌ها حتی فکر می‌کردند که امکان ندارد مواد ژنتیکی برای این مدت طولانی زنده بمانند. با این حال، پروفسور «اسکه ویلرسلوف» از دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه کمبریج که این مطالعه را انجام داده‌ است، فکر می‌کند یک واکنش شیمیایی بین DNA و خاک هرگونه تخریب را کند کرده است.

کشف DNA

با توجه به تلاش شرکت‌هایی برای احیای حیوانات منقرض‌شده مانند ماموت پشمالو، شناسایی دقیق اکوسیستم‌هایی که این موجودات در آن زندگی می‌کردند می‌تواند تغییرات موفقیت‌آمیزی در احیای آن‌ها ایجاد کند. البته دقیقاً مشخص نیست که قدیمی‌ترین DNA کشف‌شده جهان در مورد آن دوره زمانی چه اطلاعاتی ارائه خواهد کرد، اما مطمئناً بینش جدیدی از زمین باستان ارائه می‌کند.

محققان می‌گوید که در آینده جزئیات بیشتری در مورد قدیمی‌ترین DNA جهان، از جمله نحوه انجام تعاملات بین حیوانات، گیاهان و موجودات تک‌سلولی ارائه خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد ساعدی
    محمد ساعدی | ۳ دی ۱۴۰۱

    https://notarkibco.com/?product=nbprep-plasmid-extractio
    چقد جالب بود این ماجرا باورم نمیشه پلازمید ها استخراج پیدا کردن و اینطوری شدند.

مطالب پیشنهادی