ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی شیائومی 12T پرو؛ قاتل پرچمدار با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی

شیائومی 12T پرو با سخت‌افزار قدرتمند و دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی شایسته لقب «قاتل پرچمدار» است.

نوشته شده ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

اگر به‌دنبال بهترین گوشی هوشمند بازار باشید، باید به‌سراغ پرچمداران گران‌قیمت بروید، اما اگر بودجه محدودی دارید، گوشی‌های قاتل پرچمدار می‌توانند گزینه‌ای ارزشمند باشند. شیائومی 12T پرو به‌عنوان جدیدترین گوشی قاتل پرچمدار به‌تازگی وارد بازار ایران شده است. از جمله ویژگی‌های مهم این گوشی می‌توان به چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱، دوربین اصلی ٢۰۰ مگاپیکسلی، نمایشگر امولد ١٢۰ هرتزی و پشتیبانی از فناوری شارژ ١٢۰ واتی اشاره کرد. این گوشی هم‌اکنون با قیمت حدود ۱۹ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. در این مطلب می‌خواهیم شیائومی 12T پرو را بررسی کنیم.

سری T گوشی‌های شیائومی همیشه جزو محبوب‌ترین گوشی‌های قاتل پرچمدار بازار بوده‌اند. مسیر موفقیت این خانواده از شیائومی Mi 9T شروع شد که حدود سه سال قبل به بازار راه یافت. پس از آن Mi 10T این مسیر را ادامه داد و سپس شیائومی 11T Pro به یکی از ارزشمندترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار ایران و جهان بدل شد. امسال شیائومی 12T پرو نیز با قوی‌ترین سخت‌افزار روز عرضه شده است و اما ویژگی جذاب دیگری نیز دارد: دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی. ویدیوی بررسی شیائومی 12T پرو و دوربین باکیفیت آن را می‌توانید در ادامه تماشا کنید.

بررسی ویدیویی شیائومی 12T پرو

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

گوشی شیائومی 12T پرو را فروشگاه اینترنتی دارسو برای بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داده است. دارسو یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید انواع محصول دیجیتال است و ویژگی‌هایی نظیر تضمین اصالت کالا، پشتیبانی ۲۴ ساعته، تحویل اکسپرس، پرداخت آنلاین امن و ۷ روز مهلت تست و تعویض را ارائه می‌کند. برای خرید شیائومی 12T پرو می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی دارسو مراجعه کنید.

فهرست مشخصات فنی شیائومی 12T پرو

  • نمایشگر ۶.۶٧ اینچی امولد با رزولوشن ١٢٢۰ در ٢٧١٢ پیکسلی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی
  • چیپ ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ‍۱
  • ١٢٨ یا ٢۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • ٨ یا ١٢ گیگابایت حافظه رم
  • اندروید ۱۲ و رابط کاربری MIUI 13
  • دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ٢۰۰ مگاپیکسلی، فوق‌عریض ٨ مگاپیکسلی و ماکرو ٢ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ٢۰ مگاپیکسلی
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی
  • پشتیبانی از فناوری شارژ فوق سریع ١٢۰ واتی
  • مجهز به اسپیکر استریو با تنظیم هارمن کاردن
  • حسگر تشخیص اثر‌انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال
  • وزن ٢۰۵ گرمی
  • دارای استاندارد IP53 برای مقاومت در برابر گرد و خاک و پاشش قطرات آب
  • عرضه‌شده در رنگ‌های آبی، نقره‌ای و مشکی
  • قیمت مدل ١٢/٢۵۶ گیگابایتی حدود ١٩ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

زبان طراحی شیائومی 12T پرو انقلابی نیست و قرار هم نیست شما را شگفت‌زده کند، با این حال می‌توان گفت که حداقل از نمای پشت، شباهت زیادی به شیائومی ۱۲ پرو دارد. این گوشی در سه رنگ نقره‌ای، مشکی و آبی عرضه می‌شود و ما رنگ مشکی آن را در اختیار داریم.

اولین تغییری که در قاب پشتی شیائومی 12T پرو به چشم می‌خورد، طراحی جدید ماژول دوربین نسبتاً بزرگ آن است. در این ماژول مستطیلی‌شکل که بیرون‌زدگی قابل‌توجهی هم دارد، سه دوربین به‌همراه فلش LED و عبارت «200MP» جا خوش کرده‌اند. پایین قاب پشتی نیز لوگوی شیائومی حک شده است. به‌خاطر انحنای پنل پشتی، در دست گرفتن گوشی حس اطمینان خوبی را به شما منتقل می‌کند.

روی فریم شیائومی 12T پرو کلیدهای ولوم و پاور، اسپیکر استریو، اسلات سیم‌کارت، میکروفون‌ها، فرستنده اینفرارد و درگاه USB-C قرار دارند. اسپیکر استریوی شیائومی 12T پرو توسط هارمن کاردن تنظیم شده است و از نظر کیفیت و حجم صدا در سطح بالایی قرار دارد. یکی دیگر از تغییرات مثبت در این گوشی، لرزش کم‌تر بدنه آن حین پخش صدا با ولوم بالاست. حسگر اثر‌انگشت اپتیکال این گوشی زیر نمایشگر قرار گرفته و سرعت و دقت خوبی دارد.

در قاب جلو، نمایشگری با اندازه ۶.۶٧ اینچی و حفره دوربین سلفی تعبیه شده است. حاشیه‌های دور نمایشگر این گوشی نسبتاً کم هستند تا نسبت نمایشگر به بدنه در آن به حدود ۸٧ درصد برسد.

در زمینه کیفیت ساخت هم با محصول قابل قبولی روبه‌رو هستیم. اگرچه نسل قبل برای محافظت از نمایشگر به گوریلا گلس ویکتوس مجهز شده بود، اما در نسل جدید با کمی برگشت به عقب، گوریلا گلس ۵ به‌کار رفته است. استاندارد IP53 نیز نمی‌تواند اطمینان خاطر زیادی در برابر نفوذ آب و گرد‌و‌غبار به شما بدهد و باید خودتان محافظت ویژه‌ای از آن به‌عمل بیاورید. شیائومی 12T پرو با ۲۰۵ گرم وزن و ۸.۶ میلی‌متر ضخامت، گوشی سبک و خوش‌دستی محسوب نمی‌شود و ممکن است استفاده درازمدت از آن کمی خسته‌کننده باشد.

نمایشگر

گوشی‌های سری T شیائومی همواره در بخش نمایشگر حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند و جدیدترین نسل آن‌ها از این قاعده مستثنی نیست. شیائومی 12T Pro به نمایشگر امولد با رزولوشن ١٢٢۰ در ٢٧١٢ و نرخ رفرش ١٢۰ هرتزی مجهز شده است که قابلیت نمایش بیش از ۶٨ میلیارد رنگ را دارد. بنابراین با یکی از بهترین نمایشگرها در رده قیمتی زیر ۲۰ میلیون تومان روبه‌رو هستیم.

کیفیت تصویر نمایشگر این گوشی کاملاً رضایت‌بخش است و احتمالاً تمام کاربران را راضی خواهد کرد. مثل همیشه گزینه‌های متعددی برای تنظیم ویژگی‌های تصویر در اختیار شما قرار دارد و با کمی دستکاری تنظیمات می‌توانید به ترکیب دلخواه خود برسید. در حالت پیش‌فرض رنگ‌ها کمی گرم‌تر از حالت استاندارد به نمایش درمی‌آیند.

حداکثر روشنایی نمایشگر شیائومی 12T پرو نیز در حالت دستی و خودکار به‌ترتیب به حدود ۵۰۰ و ۹۰۰ نیت می‌رسد که رقم بسیار خوبی برای یک گوشی غیر پرچمدار محسوب می‌شود. بنابراین حتی در محیط‌های بسیار پرنور هم می‌توانید به‌راحتی از این گوشی استفاده کنید.

نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی تجربه کاملاً روان و بی‌نقصی از رابط کاربری و بازی‌های سازگار را برای شما فراهم می‌کند و با تاچ سمپلینگ ۴۸۰ هرتزی، هیچ محدودیتی برای اجرای بازی‌های رقابتی ندارید. نسل جدید رابط کاربری MIUI عملکرد خوبی در زمینه مدیریت هوشمند نرخ رفرش صفحه دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم نرخ رفرش را به‌شکل دستی تغییر ندهید و از همان حالت پیش‌فرض استفاده کنید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

نماینده جدید شیائومی از ترکیب نرم‌افزاری استاندارد یعنی اندروید ۱۲ همراه با MIUI 13 بهره می‌برد ولی به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد عرضه اندروید ۱۳ نیز برای آن خواهیم بود. با توجه به وعده آپدیت ۳‌ساله، می‌توان تا دریافت اندروید ۱۵ را برای این گوشی انتظار داشت.

رابط کاربری MIUI 13 یکی از کامل‌ترین پوسته‌های نرم‌افزاری در دنیای اندروید است و امکانات متعدد و حتی بیش از اندازه‌ای را برای شخصی‌سازی در اختیار کاربران می‌گذارد. مجموعه تم‌های متنوع در فروشگاه شیائومی نیز این امکانات را کامل می‌کنند. تصاویر پس‌زمینه متحرک یا سوپر والپیپر نیز از جذابیت‌های گوشی‌های شیائومی هستند.

عجیب‌ترین موضوع در رابطه با شیائومی 12T پرو و تمام گوشی‌های مجهز به MIUI 13 پشتیبانی نصفه و نیمه از زبان طراحی و ویژگی‌های جدید اندروید ۱۲ است. اندروید ۱۲ قابلیت‌هایی نظیر پالت‌های رنگی، داشبورد حریم خصوصی و تاریخچه اعلان‌ها را عرضه می‌کند، اما هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها در MIUI حضور ندارند.

یکی از بخش‌هایی که شیائومی در MIUI 13 مانور زیادی روی آن داده، توزیع بهینه‌تر منابع پردازشی است. چینی‌ها می‌گویند که مدیریت حافظه داخلی دستگاه در این نسخه از MIUI هوشمندتر شده است و گوشی‌های مجهز به MIUI 13 پس از سه سال کارکرد با تنها ۵ درصد افت عملکرد روبه‌رو می‌شوند. البته اثبات این ادعا به زمان بسیار طولانی نیاز دارد و از حیطه این بررسی خارج است.

سخت‌افزار و کارآیی

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های شیائومی 12T پرو سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند آن است. چیپ اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ در این گوشی که با فرایند ۴ نانومتری TSMC ساخته شده، در حال حاضر و پیش از ورود گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قوی‌ترین چیپ دنیای اندروید محسوب می‌شود. در کنار این چیپ شاهد استفاده از ١٢٨ یا ٢۵۶ گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 و ٨ یا ١٢ گیگابایت رم LPDDR5 هستیم که گوشی جدید شیائومی را به یکی از قوی‌ترین گوشی‌های بازار تبدیل می‌کند.

برای تست و بررسی توان سخت‌افزاری شیائومی 12T پرو از اپلیکیشن‌های بنچمارک انتوتو ٩، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی‌مارک و تری‌دی مارک استفاده کردیم. نتایج کسب‌شده توسط این گوشی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

به‌وضوح می‌توان گفت که از نظر توان سخت‌افزاری، شیائومی 12T پرو یکی از قدرتمندترین گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود. امتیازات کسب‌شده توسط این گوشی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند و می‌توانید برای انجام هر کاری روی آن حساب کنید. در جدول زیر نتایج بنچمارک این گوشی را با بهترین پرچمداران بازار مقایسه کرده‌ایم که بعضی از آن‌ها سه‌برابر شیائومی 12T پرو قیمت دارند.

نام گوشیAntutu 9Geekbench 5
Single-Core
GeekBench 5
Multi-Core
3DMark
WL Unlimited
3DMark
WLE Unlimited
PCMark
Work 3.0
شیائومی ۱۲T پرو۱۰۹۴۳۴۴۱۳۲۴۴۳۶۸۱۰۹۴۹۲۷۶۱۱۲۶۰۴
گلکسی زد فولد ۴۱۰۳۱۵۴۲۱۳۳۲۳۹۸۷۱۱۰۸۵۲۷۵۲۱۴۱۹۵
شیائومی ۱۲ پرو۹۶۵۲۱۹۱۲۰۴۳۴۹۴۱۰۱۷۴۲۵۲۴۱۲۹۷۰
گلکسی اس ۲۲ اولترا۹۳۷۵۱۱۱۲۱۸۳۵۳۴۱۰۲۰۶۲۴۴۳۱۳۰۳۵
آیفون ۱۴ پرو۹۵۸۵۳۱۱۸۸۷۵۴۴۶۱۲۳۶۱۲۹۰۷-
مقایسه نتایج بنچمارک شیائومی 12T پرو و بهترین پرچمداران بازار

پایداری عملکرد اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ هم تفاوت محسوسی با نسل قبل دارد و نتیجه تست پایداری پی‌سی مارک نیز این موضوع را تأیید می‌کند. طبق تجربه ما این گوشی حتی حین اجرای بازی‌های سنگینی مثل کال آو دوتی موبایل با بالاترین تنظیمات گرافیکی نیز داغ نمی‌کند و با افت کارآیی مواجه نمی‌شود.

دوربین

شیائومی 12T پرو عنوان اولین گوشی شیائومی با دوربین ٢۰۰ مگاپیکسلی را با خود یدک می‌کشد. سنسور این دوربین با نام ISOCELL HP1 توسط سامسونگ ساخته شده است و ابعادی برابر با ۱/۱.۲۲ اینچ دارد. در حال حاضر تعداد گوشی‌های مجهز به دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد، اما احتمالاً طی هفته‌های آتی شاهد معرفی چنین محصولاتی از برندهای مختلف باشیم.

به‌جز دوربین اصلی، بقیه دوربین‌های شیائومی 12T پرو دچار بحران وجودی هستند. دوربین اولترا واید ضعیف، دوربین ماکرو افتضاح، هیچ نقشی در تجربه عکاسی شما ندارند و حتی دوربین سلفی این گوشی نیز از اکثر میان‌رده‌های بازار ضعیف‌تر است. در ادامه مشخصات دوربین‌های این گوشی را مرور می‌کنیم:

  • دوربین واید ٢۰۰ مگاپیکسلی، سنسور ١/١.٢٢ اینچی، ضریب اف ١.٧، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اولترا واید ٨ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۴ اینچی، ضریب اف ٢.٢، فوکوس ثابت
  • دوربین ماکرو ٢ مگاپیکسلی، ضریب اف ٢.۴
  • دوربین سلفی ٢۰ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۳.۵ اینچی، ضریب اف ٢.٢

دوربین اصلی شیائومی 12T پرو در نور کافی در حد بهترین پرچمداران دنیای موبایل است. عکس‌ها با جزئیات کم‌نظیر، کنتراست مناسب و بازه دینامیکی وسیع به ثبت می‌رسند. جزئیات این تصاویر حتی از عکس‌های دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا نیز کمی بیشتر است، اما غلظت رنگ کمتری دارد.

تجربه عکاسی در محیط تاریک با دوربین اصلی شیائومی 12T پرو کمی پایین‌تر از انتظار ما بود. اگرچه افت کیفیت تصاویر در شرایط نوری نامناسب کاملاً طبیعی است، اما عکس‌های این گوشی با نویز محسوس، کاهش قابل‌توجه جزئیات و رنگ‌های غیر‌طبیعی ثبت می‌شوند. کیفیت کلی این تصاویر در مقایسه با پرچمداران بازار پایین‌تر است و در سطح بهترین میان‌رده‌ها قرار می‌گیرد.

دوربین اولترا واید شیائومی 12T پرو کاملاً در حد و اندازه میان‌رده‌های ۱۰-۱۲ میلیون تومانی است و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. عکس‌ها تنها در شرایط نوری ایده‌آل، قابل استفاده هستند اما در شرایط نوری ضعیف بهتر است هیچ‌گاه سراغ این دوربین نروید.

دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی شیائومی 12T پرو حتی نسبت به نسل قبل نیز کمی ضعیف‌تر شده و تصاویری در حد دیگر میان‌رده‌های شیائومی ثبت می‌کند. البته حتی در قیمت‌های بسیار پایین‌تر از این گوشی نیز میان‌رده‌هایی از سامسونگ با دوربین سلفی به‌مراتب بهتر حضور دارند. عکس‌های این دوربین در شرایط نوری مناسب، قابل‌قبول هستند، اما اگر کمی عکس‌ها را بزرگ کنید، اثر پردازش بیش از حد و کاهش جزئیات را خواهید دید.

چهارمین دوربین این گوشی، یعنی دوربین ماکرو هیچ کاربردی ندارد و ما نتوانستیم حتی یک عکس مناسب با آن ثبت کنیم. شما هم می‌توانید این دوربین را کأن لم یکن تلقی کنید؛ گویی از ابتدا نبوده است.

باتری و شارژ

انرژی‌بخش شیائومی 12T پرو همانند دو نسل گذشته، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی است. طبق تجربه‌ای که با این گوشی داشتیم، شارژدهی آن در حد قابل قبول است. این گوشی با سخت‌افزار بسیار قدرتمند و نمایشگر باکیفیت و بزرگ، از نظر شارژدهی در سطح پرچمداران بازار قرار می‌گیرد و در بهترین حالت می‌تواند یک روز کامل با استفاده سنگین یا ۱.۵ روز با استفاده معمول را با شما همراهی کند. در تست پی‌سی مارک با روشنایی حداکثری نمایشگر روی حالت ۱۲۰ هرتزی و وای فای روشن، این گوشی به نتیجه ۷:۳۰ ساعت رسید. بنابراین می‌توانید روی حداقل ۷ ساعت اسکرین‌تایم حساب کنید.

سرعت شارژ شیائومی 12T پرو در سطحی فراتر از رقبا قرار می‌گیرد. به گفته شیائومی، این گوشی با شارژر پرقدرت ۱۲۰ واتی همراهش باید طی ۱۹ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ شود. البته تست‌های ما نشان داد که حداقل زمان برای فول شارژ‌شدن این گوشی حدود ۲۴ دقیقه است، اما این ۵ دقیقه تفاوتی در تجربه شارژ فوق سریع این گوشی ایجاد نمی‌کند. با شارژر همراه دستگاه می‌توانید فقط در ۱۰ دقیقه حدود ۶۰ درصد باتری را شارژ کرده و نزدیک به یک روز کامل از آن استفاده کنید.

جمع‌بندی بررسی شیائومی 12T پرو

شیائومی همیشه تلاش کرده است تا گوشی‌های قاتل پرچمدار خود را طوری طراحی کند تا در اغلب بخش‌ها بهتر از رقبا ظاهر شوند. شیائومی 12T Pro هم از این قاعده مستثنی نیست و در بسیاری از بخش‌ها از جمله قدرت سخت‌افزاری، دوربین اصلی، نمایشگر و امکانات نرم‌افزاری می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها تا سقف ٢۰ میلیون تومان باشد.

مشکلات اصلی این گوشی شامل کیفیت ساخت نه‌چندان بالا و دوربین‌های فرعی نسبتاً بی‌کیفیت می‌شود، اما اگر همه‌چیز را با هم بخواهید، باید مبلغ بسیار بیشتری را هزینه کنید. بنابراین در حال حاضر می‌توان شیائومی 12T پرو را بهترین گوشی برای عکاسی و بازی تا قیمت زیر ۲۰ میلیون تومان دانست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • white avenger
    white avenger | ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

    الان شده 34میلیون!
    به نظر من ارزششو داره کسی که میخواد گوشی بخره منتظر بمونه اسنپدراگون 8 نسل 2 بخره :/

مطالب پیشنهادی