ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انویدیا
تکنولوژی

نسل بعدی معماری گرافیکی انویدیا، Blackwell سال 2024 از راه می‌رسد

معماری Blackwell جایگزین Hopper می‌شود و انتظار می‌رود با پیشرفت‌های قابل‌توجهی از راه برسد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

در هفته‌های گذشته شاهد انتشار اخباری درباره نسل جدید معماری گرافیکی انویدیا به نام Blackwell بودیم. ابتدا نام این معماری فاش شد و سپس شایعات از مذاکرات انویدیا با TSMC برای استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری خبر دادند. حالا هم انویدیا تأیید کرده است که این معماری گرافیکی در سال 2024 از راه می‌رسد.

عرضه معماری گرافیکی جدید انویدیا در سال 2024

«ایان باک»، یکی از کارمندان انویدیا در حین پاسخ به سؤالی در کنفرانس Arete Tech 2022، تأکید کرد که این شرکت متعهد شده است تا هر دو سال یک‌بار، یک معماری اصلی GPGPU را عرضه کند و معماری Hopper امسال از راه رسید. این موضوع در پاسخ به پیشرفت‌های جدید بالقوه این شرکت در سال 2023 بیان شده است و تأیید می‌کند معماری گرافیک Blackwell، جانشین Hopper در سال 2024 از راه می‌رسد.

دیوید بلکول

انویدیا Hopper در زمان عرضه سریع‌ترین پردازنده گرافیکی 4 نانومتری دنیا و اولین پردازنده با حافظه HBM3 در جهان بود. این پردازنده گرافیکی حتی از انویدیا RTX 4090 با 16,384 هسته کودا نیز مشخصات بالاتری دارد و در مجموع دارای 18,432 هسته کودا است. همان‌طور که انتظار می‌رود، Blackwell نسبت به Hopper پیشرفت قابل‌توجهی به‌همراه خواهد داشت. همچنین قبلاً تأیید شده بود که این نسل شامل چهار پردازنده گرافیکی است.

شاید جالب باشد بدانید که نام این معماری از «دیوید بلکول»، آماردان و دانشمند آمریکایی در زمینه نظریه احتمالات گرفته شده است.

در حال حاضر اطلاعات بیشتری در مورد معماری گرافیکی Blackwell وجود ندارد و باید منتظر انتشار اخبار و اطلاعیه‌های بیشتری درباره آن باشیم. درباره سایر برنامه‌های انویدیا در آینده، اخیراً گفته شد که نسخه 12 گیگابایتی RTX 4080 احتمالاً با نام RTX 4070 Ti در ژانویه سال 2023 روانه بازار خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی