ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه موج دریا
علمی

بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق از انرژی موج‌ جهان در ترکیه ساخته می‌شود

ترکیه با همکاری شرکت EWP در ساحل دریای سیاه بزرگ‌ترین نیروگاه موج‌های دریا را می‌سازد تا برق 100 درصد پاک تولید کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

شرکت Eco Wave Power (EWP) طی قراردادی که اخیراً به امضا رسانده، قرار است بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق از موج‌های دریا در جهان را در ساحل دریای سیاه در کشور ترکیه بسازد. این پروژه ابتدا کار خود را با یک نیروگاه 4 مگاواتی در بندر «اردو» آغاز می‌کند، اما در ادامه نیروگاهی با توان 77 مگاواتی خواهد داشت.

شرکت EWP که در زمینه فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه برای تبدیل انرژی موج‌های دریا به برق تبحر دارد، با یکی از شرکت‌های شهرداری اردو به نام Oren Ordu Eneas قرارداد همکاری امضا کرده است. نیروگاه 77 مگاواتی این شرکت قرار است آرایه‌ای ماژولار از شناورهای فولادی داشته باشد که به یک‌سری بازوی پیستونی وصل می‌شود. این بازوها سپس موج‌ها را به ژنراتوری می‌رسانند که می‌تواند انرژی پایدار تولید کند.

ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه موج‌های دریا چقدر بودجه می‌خواهد؟

این پروژه حدود 150 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، اما هنوز تاریخی برای تکمیل‌شدن آن اعلام نشده است. «مصطفی کمال مجید»، مدیرعامل شرکت Ordu Enerji می‌گوید: «شهر اردو با هدف ساخت یک شبکه برق خودکفا [در این منطقه]، همکاری با EWP را به‌عنوان راه مهمی برای محقق‌سازی استفاده از انرژی‌های 100 درصد پاک می‌بیند.»

«اینا بریورمن»، مدیرعامل EWP می‌گوید: «این توافق مهم به ما اجازه خواهد داد تا برای نخستین‌بار از امواج ترکیه برق پاک تولید کنیم. ترکیه با داشتن اهداف زیست‌محیطی جاه‌طلبانه و نزدیکی به مقر اصلی ما، محلی جذاب برای پیاده‌سازی و توسعه فناوری نوآورانه تبدیل انرژی موجی ماست.»

براساس داده‌های وزارت اطلاعات انرژی آمریکا، انرژی بالقوه سالانه در امواج دریا در سواحل ایالات متحده به حدود 2.64 کیلووات ساعت یا 64 درصد مجموع انرژی تولیدشده در آمریکا در سال 2019 می‌رسد. بنابراین با حجم عظیمی از انرژی آزاد روبه‌رو هستیم.

اروپا هم قرار است تا سال 2050 حداقل 100 گیگاوات از انرژی موردنیاز خود را از طریق امواج دریا تأمین کند. این رقم معادل 10 درصد نیاز کشورهای عضو در اتحادیه اروپاست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی