ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زندگی لری پیج و سرگی برین
کسب و کار

جزیره‌های شخصی و خودروهای پرنده؛ نگاهی به زندگی اسرارآمیز لری پیج و سرگی برین پس از گوگل

در این مطلب خواهیم دید که «لری پیج» و «سرگی برین» بعد از کناره‌گیری از گوگل در سال 2019 در زندگی خود چه کارهایی کرده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

بنیان‌گذاران گوگل دهه‌ها پیش با تلاش‌های خود زمینه‌ساز تحول دنیای اینترنت شدند، اما در سال 2019 بالاخره از امور اجرایی این شرکت و آلفابت کنار رفتند. «لری پیج» و «سرگی برین» در سال‌های اخیر بی‌سروصدا به زندگی شخصی و تجاری خود ادامه داده‌اند، اما موشکافی رسانه‌ها حالا پرده از اسرار این محرمانگی افراطی برداشته‌اند.

لری پیج، هم‌بنیان‌گذار گوگل پس از حدود سه سال دوری از انظار عمومی، با مویی خاکستری که حالا تقریباً به شانه‌هایش می‌رسد، در نزدیکی ساختمان شرکت Kittyhawk مشاهده شده است. این شرکت که در زمینه ساخت خودروهای پرنده فعالیت می‌کند، مورد‌توجه پیج قرار گرفته و تحت حمایت او به فعالیت‌هایش ادامه می‌داد.

هم‌بنیان‌گذار گوگل در سال‌های اخیر به‌شدت گوشه‌نشین شده و بخش عمده همه‌گیری ویروس کرونا را در جزیره شخصی خود موسوم به «تاواروا» در فیجی گذرانده بود. ولی این‌بار او در تابستان امسال به‌صورت حضوری به مقر Kittyhawk رفت تا به مدیریت سرمایه‌گذاری خود در این شرکت بپردازد. او با این سرمایه‌گذاری می‌خواست هواپیمایی بسازد که ارتفاع آن به‌سختی از یک باجه تلفن بیشتر می‌شد، اما می‌توانست به‌شکل عمودی پرواز کند و عقب‌وجلو برود. این هواپیما قرار بود تماماً برقی و با قابلیت خلبانی خودکار باشد و بدنه‌اش با چاپگرهای سه‌بعدی ساخته شود. یکی از کارمندان این شرکت این محصول را با نام «لوزی لری» خطاب کرده بود.

ولی تلاش پیج برای نجات این شرکت به‌موقع نبود. Kittyhawk در ماه سپتامبر اعلام کرد که فعالیت‌های خود را به پایان می‌برد تا با این حساب، بزرگ‌ترین پروژه پیج پس از خروج او از گوگل با شکست مواجه شود.

در همین حین که پیج سعی داشت Kittyhawk را نجات دهد، سرگی برین، دیگر بنیان‌گذار گوگل در حال خوش‌گذرانی در جشنواره «مرد سوزان» در ایالت نوادا بود. برخلاف پیج، برین به‌ندرت برای مدتی طولانی از دید عموم مخفی می‌شود. طلاق او از همسرش «نیکول شاناهان» به‌دنبال جنجال‌هایی که درباره رابطه احتمالی او با ایلان ماسک مطرح شده بود، به سرخط بسیاری از خبرگزاری‌ها رفت.

دو نفر گاهی اوقات با هم وارد همکاری می‌شوند تا به دستاوردی فراتر از آنچه به‌صورت تکی در حال انجامش بودند، برسند. «لنون» و «مک‌کارتنی»، «بن» و «جری»، «فرد استیر» و «جینجر راجرز» از جمله نمونه‌های این اتفاق‌اند. اما شاید هیچ‌وقت دو شریک به‌اندازه لری پیج و سرگی برین خلق ثروت نکرده و جریان گردش اطلاعات در جهان را تغییر نداده باشند.

لری پیج و سرگی برین

مؤسسان گوگل مثل پیشینیان خود از جمله «بیل گیتس» و «پل الن» در مایکروسافت و «استیو جابز» و «استیو وزنیاک» در اپل، روزگاری به‌عنوان برجسته‌ترین زوج در دنیای فناوری شناخته می‌شدند. ولی آن‌ها بیشتر از همه نمونه‌های قبلی – به‌مدت حدود دو دهه – کنار هم ماندند و توانستند شراکتشان را بدون اختلافات جدایی‌افکن به پایان برسانند.

خروج از گوگل برای پیگیری علایق و زندگی شخصی

زمانی که پیج و برین در سال 2019 در بیانیه‌ای مشترک بازنشستگی خود از گوگل و آلفابت را اعلام کردند، مدعی شدند که می‌خواهند به عقب برگردند و نقش والدینی را بازی کنند که به‌جای دخالت روزانه در امور فرزند خود صرفاً به او عشق و مشاوره می‌دهد. این دو مرد ثروتمند و پرقدرت به‌یکباره از قیدوبندهای سازمانی رها شدند و حتی دیگر به یکدیگر وابسته نبودند.

اما چگونه پیج و برین از این آزادی جدید استفاده کردند؟ نگاهی به دنیاهای متفاوت آن‌ها دو امپراتوری متمایز را نشان می‌دهد که هر کدام بیانگر علایق شخصی افرادی است که بر بخش‌های مختلف آن نظارت دارند. برین آدمی کنجکاو و بشردوست است که در پی پاسخ پرسش‌های ذهنی و کار روی پروژه‌های انسان‌دوستانه بوده است. در آن سو، پیج از ثروت عظیم خود برای دورشدن از انظار عمومی استفاده کرده و وظیفه نظارت بر شرکت‌های تحت حمایت خود را به حلقه کوچکی از افراد معتمدش سپرده است.

با این وجود، برین و پیج – که هنوز در کنترل آلفابت نقش دارند – در ریشه‌های وجودی خود شباهت‌های خاصی به یکدیگر دارند: هر دو متکی بر مجموعه‌ای از نهادهای سازمانی و دفاتر خانوادگی هستند که سعی دارند تعهدهای مالیاتی آن‌ها را کمتر کنند، از مسئولیت‌های حقوقی نسبت به این دو نفر بکاهند و اجازه ندهند مردم عادی اطلاعات دقیقی از ثروت آن‌ها داشته باشند. ماجراجویی‌های تجاری و سبک کاری این دو شاید با هم تفاوت داشته باشد، اما هدف نهایی یکی است: حفظ آزادی برای دنبال‌کردن علایق شخصی بدون وجود هرگونه نظارت یا محدودیت.

یکی از دستیاران این دو کارآفرین می‌گوید: «برین چیزهای مختلف را تا جای ممکن، تا رسیدن به نتیجه نهایی دنبال می‌کند و این مسئله لزوماً تحت تأثیر اهمیت تجاری نیست. این چیزی است که من دیده‌ام و آن را در لری [پیج] هم مشاهده کرده‌ام. نوعی کنجکاوی است که می‌توان اجازه داد تا هر جا که آن‌ها می‌خواهند، پیش برود، چون آن‌ها نگران نیستند که این کنجکاوی تولید درآمد خواهد کرد یا خیر.»

در نزدیکی آزادراه Bayshore در منطقه پالو آلتو در ایالت کالیفرنیا، میان یک فروشگاه استارباکس و یک پمپ بنزین، ساختمانی یک طبقه وجود دارد که در ظاهر بسیار ساده است. اطراف آن درخت‌های توس، چند باغچه دایره‌ای و یک حوض وجود دارد. ساکنان این ساختمان با شیشه‌های مشجر از دید عموم مخفی هستند و در نقاط مختلف ساختمان می‌توان دوربین‌های امنیتی را مشاهده کرد. نامی که روی در ساختمان نوشته شده 1101 LLC است که هیچ اطلاعاتی درباره کاربری آن ارائه نمی‌کند، اما این‌جا در واقع مقر Koop، دفتر خانوادگی مرکز قلمرو لری پیج است.

دفاتر خانوادگی در جایگاهی بین صندوق‌های پوشش ریسک و آژانس‌های پیمانکاری قرار می‌گیرند و توسط افراد فوق ثروتمند استفاده می‌شوند تا جزئیات زندگی آن‌ها را مدیریت کنند. این دفاتر همه‌چیز از کمک به خیریه‌ها گرفته تا سرمایه‌گذاری، از مدیریت املاک گرفته تا استخدام مستخدم، آشپز و راننده‌ها را برعهده می‌گیرند. پیج و برین حتی پیش از بیرون آمدن از گوگل به‌شدت وابسته به این دفاتر خانوادگی بودند تا به امور خود سروسامان بدهند.

سبک فعالیت مخفیانه Koop نشان‌دهنده تمایل پیج به حفظ حداکثری حریم خصوصی است. او پس از خروج از گوگل تمام فعالیت‌های خود را با رعایت تمام‌وکمال محرمانگی انجام داده و فقط با گروه کوچکی از افراد به‌طور مستقیم ارتباط دارد. در طرف مقابل، برین وجهه عمومی خود را نسبتاً حفظ کرده و گهگاه در مهمانی‌های دنیای فناوری حاضر می‌شود و روی پروژه‌های جاه‌طلبانه خود کار می‌کند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به استارتاپ کشتی‌های هوایی و راهکارهای نوین برای مقابله با فجایع طبیعی اشاره کرد.

تفاوت این دو نفر در سبک رفتار آن‌ها، به‌خوبی در دفتر خانوادگی برین موسوم به Bayshore Global Management دیده می‌شود. این شرکت به‌صورت آشکار فعالیت خود را به اطلاع مردم نرسانده، اما به‌اندازه دفتر خانوادگی پیج محرمانه و امنیتی نیست. دفتر Bayshore Global Management فاصله کمتری با مرکز شهر پالو آلتو دارد. در این ساختمان می‌توان لوگوی شرکت را در آسانسور آن دید و آیپدهایی با همین لوگو در اختیار مهمانان قرار داده می‌شود. حتی مأموری که در پشت میز ابتدای ساختمان قرار گرفته، حاضر است پاسخ برخی سؤالات را بدهد.

امپراتوری پیچیده شرکت‌های پیج و برین

ولی تفاوت‌های میان این دو دفتر نمی‌توانند ما را از شباهت‌های مبنایی آن‌ها غافل کنند. هر دو دفتر با یک شرکت مسئولیت محدود (LLC) در ارتباط هستند که برای برین Extremity و برای پیج Assumption نام دارد. این شرکت‌ها تمامی جنبه‌های زندگی شخصی و امپراتوری‌های این دو نفر را در برگرفته‌اند. در زیر این عملیات‌های چتری، تعداد زیادی شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد که تقریباً تمام فعالیت‌ها و مایملک این دو نفر را پوشش می‌دهند.

هدف بعضی از این شرکت‌های LLC کوچک به‌وضوح مشخص است. برای مثال، تقریباً با قطعیت می‌توان گفت که Vessel Firefly LLC برای قایق‌های شخصی برین ساخته شده که ناوگان آن‌ها اسم مشابهی دارند؛ ولی بعضی از نام‌ها تعمداً به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند که هیچ اطلاعاتی ارائه نکنند. یک منبع آگاه به ماجرا می‌گوید برای نمونه، Clock LLC مربوط به ترکیبی از وسایل نقلیه، املاک و سرمایه‌گذاری‌های کوچک برین در شرکت دوستانش است. در آن طرف، پیج از اسم‌های عامیانه‌تری مثل Water LLC و Ball LLC برای شرکت‌هایش استفاده کرده است.

یکی از مدیران کهنه‌کار در دنیای دفاتر خانوادگی می‌گوید: «ناشناس بودن کلید اصلی در این امور است. اگر یک میلیاردر هستید و مشکل مالی ندارید، از این مزیت مضاعف برای ناشناس بودن و محافظت از خود در برابر مسئولیت استفاده می‌کنید. این کار اوضاع را تا حد ممکن غیرشفاف می‌کند تا حریم خصوصی در بالاترین سطح رعایت شود.»

مدیران عامل دفاتر خانوادگی هم مدیر تجارت و هم مشاور معتمد رؤسای خود محسوب می‌شوند. آن‌ها نه‌تنها بر کارمندان، سرمایه‌گذاری‌ها، املاک و اقدامات بشردوستانه کارفرمای خود نظارت دارند، بلکه به‌عنوان خدمت‌گذاری معتمد سعی می‌کنند اسرار مالی خانواده را مخفی نگه دارند. «ناتاشا پرل»، مدیرعامل Aston Pearl که خود یک شرکت دفتر خانوادگی است، می‌گوید: «کارراه‌اندازی و مشکل‌گشایی از جمله خصوصیات اصلی مدیران این دفاتر است.»

مدیرعامل دفتر خانوادگی لری پیج فردی به نام «وین آزبورن» است. او در زمینه کار خود به‌خاطر مهارتی که در جذب استعدادهای برتر دارد و از نظر شخصی با علاقه‌اش به موسیقی و کت‌وشلوارهای گران‌قیمتش شناخته می‌شود. معمولاً نام اوست که روی اسناد مربوط به امور مالی پیج و همسرش، «لوسیندا ساوت‌ورت» دیده می‌شود. به گفته منابع نزدیک به آزبورن، خود او به شرکت‌هایی سر می‌زند که پیج در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، تا مطمئن شود که این سرمایه‌ها به‌درستی مصرف می‌شوند.

یک منبع نزدیک به آزبورن با اشاره به سریال Silicon Valley محصول شبکه HBI می‌گوید: «او یکی از شخصیت‌های Silicon Valley است. انگار او از درون یکی از فیلم‌نامه‌های مایک جاج بیرون آمده است.» جاج از نویسندگان سریال دره سیلیکون بود.

آزبورن حتی با در نظر گرفتن استانداردهای سفت‌وسخت دفاتر خانوادگی، درباره کارفرمای خود بسیار محتاطانه رفتار می‌کند. او بیشتر به‌خاطر کسب‌وکار Way2B1 شناخته می‌شود که خودش آن را تأسیس و اداره کرده است. این شرکت برای دفاتر خانوادگی از جمله Koop نرم‌افزار مدیریت می‌سازد. منابع آگاه می‌گویند مرز میان فعالیت‌های آزبورن و پیج می‌تواند محو شود، به‌ویژه چون کارمندان آن‌ها گاهی اوقات بین یکدیگر جابه‌جا می‌شوند. «جاناتان اوکس»، دستیار قدیمی پیج چند ماه پیش مسئولیت خود در اداره یکی از جزایر هم‌بنیان‌گذار گوگل را رها کرد تا به Way2B1 برود.

سرگی برین در Bayshore Global Management بخش اعظم امور را به «جورج پاولوف» واگذار کرده است. او در گذشته یک سرمایه‌گذار خطرپذیر و در یک مقطع زمانی کارمند NeXT، استارتاپ متعلق به استیو جابز بود. او زمانی وارد همکاری با برین شد که هم‌مؤسس گوگل در آشوب جدایی از همسر اولش، «ان وویچیکی» قرار داشت و ظاهراً پاولوف توانست رضایت برین را جلب کند.

پاولوف در بیرون از شرکت به دوندگی علاقه دارد و از اتومبیل‌های مسابقه‌ای بدش نمی‌آید. برین همچنین با «تارا فارنزورت» همکاری می‌کند که مدیر امور مالی Bayshore Global Management است و چند وقت پیش امضایش را در برخی از اسناد مربوط به امور حقوقی این شرکت دیده بودیم.

لری پیج و همسرش لوسیندا ساوت‌ورت
لری پیج و همسرش لوسیندا ساوت‌ورت

برین و پیج افزون بر مدیران معتمد خود از تیم‌های امنیتی متبحری استفاده می‌کنند که اجازه نمی‌دهند هیچ‌کس به دنیای آن‌ها دسترسی داشته باشد. گذشته کارمندان Koop قبل از استخدام به‌دقت بررسی شده است. پیج معمولاً در کنار مرد قدبلندی با موهای قرمز دیده می‌شود که «لین رولند» نام دارد که فعالیت‌های Koop را پیش می‌برد. یک منبع آگاه می‌گوید او شبیه ملازم لری پیج است. برین هم به‌طور مشابه از شخصی به نام «اریک پاول» کمک می‌گیرد که قبلاً در گوگل کار کرده بود و حالا مدیر امور عملیاتی و مدیر امنیت Bayshore Global Management است.

این دو دفتر خانوادگی روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و دستیاران ارشد هر دو به‌طور مرتب با هم حرف می‌زنند. ناوگان بزرگ جت‌های خصوصی پیج و برین تا حد زیادی به‌صورت مشترک و از طریق شرکتی به نام Blue City Holdings مدیریت می‌شود که به «اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل هم خدمت می‌دهد.

لری پیج عاشق جزیره‌های خصوصی است

در مجمع‌الجزایر مامانوکا در فیجی، به فاصله چند کیلومتری از غرب خلیج نادی، جزیره‌ای به شکل قلب قرار گرفته که «تاواروا» نام دارد. تاواروا بهشتی از سواحل زیبا با ماسه‌های سفید است که دورتادور آن را صخره‌های مرجانی گرفته و به‌خاطر نزدیکی به ابْرشکست که موجب ایجاد موج‌های بزرگ می‌شود، در بین عاشقان موج‌سواری جایگاه ویژه‌ای دارد.

در سال 2020، با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، پیج به جزیره خود برگشت و آنجا در حال فویل‌بوردینگ و شنا کنار همسر و دو فرزندش دیده شد. براساس اسنادی که به دست خبرگزاری اینسایدر رسیده، پیج همان سال در مالکیت تاواروا شریک شد و سهم بزرگی از شرکت صاحب امتیاز آن را خرید. این سند از آزبورن به‌عنوان دفتردار او نام برده است.

تاواروا بخشی از مجموعه جزایری است که به پیج تعلق دارند. مالکیت او بر «یوستاتیا» در جزایر ویرجین بریتانیا راز سرگشاده‌ای در میان محلی‌های آن منطقه است که در اسناد حقوقی به تأیید رسیده است. ولی در غرب یوستاتیا دو پناهگاه کارائیبی دیگر هم وجود دارد که پیج آن‌ها را مخفی‌تر نگه داشته است: جزیره «هانس لالیک» و «هانس لالیک کوچک».

اگرچه محلی‌ها می‌گویند مالک این جزایر خود گوگل است، ولی اسناد حقوقی نشان می‌دهد که این دو جزیره در سال 2014 با پرداخت 23 میلیون دلار توسط دفتر خانوادگی پیج خریداری شده‌اند و نام آزبورن در آن‌ها دیده می‌شود. جزیره بزرگ‌تر در میان این دو برای پیج اهمیت احساسی دارد: او ظاهراً در همین جزیره هانس لالیک از ساوت‌ورت خواستگاری کرده بود.

این مجموعه از جزیره‌ها نمود فیزیکی تمایل پیج برای دوری از انظار عمومی است. او که از طرفداران انرژی‌های تجدیدپذیر به‌حساب می‌آید، ظاهراً سعی دارد اکوسیستم جزایر خود را از نظر زیست‌محیطی خودکفا کند. در وب‌سایت یوستاتیا آمده است که این جزیره به‌طور کامل از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند. اواخر پارسال، تاواروا هم اعلام کرد که 483 پنل خورشیدی و باتری تسلا را نصب کرده تا انرژی خود را تأمین کند.

پیج زمانی در نظر داشت که از خودروهای پرنده Kittyhawk برای جابه‌جاکردن افراد بین جزایر دریای کارائیب و ارسال تیمی از افراد به یوستاتیا استفاده کرده و نمونه اولیه خودروی این شرکت را در آب شور آزمایش کند. دو منبع آگاه که این تصمیم را به اطلاع اینسایدر رسانده‌اند، می‌گویند کارمندان Kittyhawk با این ایده که پیج خواسته بود خودروی پرنده بسازد تا از کشتی تفریحی خود به جزایر شخصی‌اش برود، شوخی می‌کردند.

منابع آگاه می‌گویند زمانی که پیج مشغول ساخت اقامت‌گاه‌های خود در جزایرش شده بود، انجام عمده امور تجاری خود را به بقیه سپرده بود. براساس اسنادی که اینسایدر مشاهده کرده، هم‌بنیان‌گذار گوگل صدها میلیون دلار در Kittyhawk هزینه کرده بود. مدیرعامل Kittyhawk به درخواست این رسانه برای اظهارنظر در این مورد واکنشی نشان نداده است.

پیج به آینده خودروهای پرنده باور دارد

با وجود این شکست، پیج همچنان مشغول سرمایه‌گذاری در شرکت هوانوردی دیگری به نام Opener است که خودش آن را راه‌اندازی کرده است و نگران چگونگی صرف هزینه در این شرکت نیست. یکی از کارمندان سابق او می‌گوید: «فکر می‌کنم او از فرایند پروتوتایپ اولیه که در آن کارها به‌سرعت پیش می‌روند و افراد ایده‌های خود را مطرح می‌کنند، لذت می‌برد.» نیروهای Opener که از عدم حضور فیزیکی رئیس خود در شرکت خوشحالند، به‌شوخی از پیج با عنوان «عمو لری» یاد می‌کنند.

به گفته دو کارمند سابق Kittyhawk، پیج در طول تابستان اخیر چند‌باری در دفاتر این شرکت حاضر شد و آن‌ها را به آزمایش ایده‌های جدید برای خودروهای پرنده تشویق کرد. او به حل مشکل برخی پروژه‌ها پرداخت و حتی در سرویس گوگل داکس به بعضی از کارمندان بازخورد می‌داد.

پیج همچنین در تیم Feather وارد شده بود که این شرکت هرگز به‌صورت عمومی درباره آن حرفی نزده بود. این تیم روی پروژه‌هایی مثل کاهش سروصدای خودروهای پرنده کار می‌کند. یکی دیگر از کارمندان سابق Kittyhawk می‌گوید: «آنچه او می‌خواست شبیه چیزی مثل خانه ویلی وانکا برای پروژه‌های مختلف بود.»

اگرچه Kittyhawk حالا دیگر وجود ندارد، اما یک شرکت زیرمجموعه مشترک بین آن‌ها و بوئینگ هنوز فعال باقی مانده است. پیج همچنین امیدوار است که شرکت Opener یک روز بتواند همان کاری را انجام دهد که Kittyhawk نتوانست. یکی از کارمندان قبلی آن شرکت می‌گوید هدف پیج ساخت خودروی پرنده‌ای است که قیمت آن 50 هزار دلار باشد.

با وجود این که بخش عمده‌ای از جزئیات این پروژه هنوز مشخص نیست، اما Opener می‌خواهد از سال آینده میلادی عرضه اولین سفارشات مربوط به هواپیمای Blackfly را آغاز کند. سخنگوی این شرکت تأیید کرده است که احتمال عرضه این محصول در سال 2023 وجود دارد و شرایط امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد. افراد نزدیک به این پروژه می‌گویند بعید است که این محصول چیزی بیشتر از نوعی اسباب‌بازی برای عاشقان فناوری‌های مربوطه باشد، اما برای پیج، شاید همین دستاورد کفایت کند.

به گفته یکی از دستیاران لری پیج و سرگی برین، عجیب نبود که پیج برای سقوط احتمالی Kittyhawk یک برنامه جایگزین در نظر گرفته باشد: «این یکی از کارهایی است که لری و سرگی انجام می‌دهند. آن‌ها چیزهای مختلف شبیه به‌هم را پیدا می‌کنند، کلی پول به تعدادی از آن‌ها تزریق می‌کنند و منتظر می‌مانند تا ببینند کدام‌یک موفق می‌شود.»

سرگی برین به‌اندازه پیج محافظه‌کار نیست

برین پس از خروج از گوگل در زمینه فعالیت‌های تجاری خود آزادانه‌تر از پیج عمل کرده و درباره کارهای بشردوستانه‌اش روراست‌تر بوده است. در سال 2015، طوفان «پم» جزیره کوچکی در جنوب اقیانوس آرام به نام «وانواتو» را درنوردید. تیم امنیتی برین تصمیم گرفتند به کمک اهالی این جزیره بروند و از قایق شخصی او برای انتقال کمک‌های اولیه استفاده کردند.

در طول دو سال بعدی، همان تیم دوباره به طوفان‌زدگان و زلزله‌زدگان اکوادور کمک کردند. در‌نهایت در سال 2019، این گروه تحت عنوان Global Support and Development (GSD) ثبت و معرفی شد تا تیمی برای کمک به مردم در حوادث طبیعی در سراسر جهان باشد. یکی از نیروهای GSD می‌گوید آن‌ها حالا حرفه‌ای‌تر شده‌اند و به‌جای اتکا به تیم امنیتی برین و ناوگان قایق‌های شخصی او، از نیروهای بیشتر، فناوری‌های پیشرفته‌تر و قایق‌های اختصاصی M/V Dawn استفاده می‌کنند.

سرگی برین و همسر سابقش، نیکول شاناهان
سرگی برین و همسر سابقش، نیکول شاناهان

رشد سریع GSD نشان‌دهنده واکنش پرسرعت برین به نیازهای مختلف دنیا و هوش بالای او در مدیریت پروژه‌هایی است که به‌نظرش می‌توانند به جامعه جهانی کمک کنند. البته این شرکت هم درست مثل زندگی شخصی برین تحت فشار جنجال‌های رسانه‌ای قرار گرفت. «گرنت داوسن»، رئیس GSD در سال 2021 در یک پرونده قضایی به برقراری رابطه با یکی از کارمندان زن شرکت و تلافی‌جویی از او پس از به‌هم‌زدن این رابطه توسط همین کارمند، متهم شد. داوسن در‌نهایت در دادگاه به توافق رسید و GSD را ترک کرد تا «مایکل کورت» جای او را بگیرد.

برین هم مثل پیج تمرکز خود را روی تولید نسل جدید هواپیماها گذاشته است. او در سال 2014 پس از سال‌ها علاقه‌مندی به این حوزه و سرمایه‌گذاری در حداقل یکی از استارتاپ‌های کوچک این فضا، تصمیم گرفت پروژه خودش موسوم به Lighter Than Air Research یا به‌اختصار LTA را پیش ببرد.

هدف LTA ساخت ناوگانی از زپلین‌هاست که آلودگی تولید نمی‌کنند و می‌توانند سرعت رسیدگی به فجایع طبیعی در مناطق دور از دسترس را افزایش دهند. برین رهبری این پروژه را به «الن وستون» سپرده که پیش‌تر از مدیران برنامه ناسا بود. برین گهگاه از مرکز LTA در Bay Area بازدید می‌کند تا دیداری با وستون داشته باشد و از پیشرفت امور آگاه شود. این شرکت همچنان به تلاش برای رونمایی از کشتی هوایی 120 متری Pathfinder 1 ادامه می‌دهد. این محصول همین حالا موفق شده نگاه برخی از خریداران بین‌المللی را به خود جلب کند.

LTA و GSD یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های برین و پیج را نشان می‌دهند. برین آزادانه امور خیرخواهانه خود را با کسب‌وکارهایش ترکیب کرده است. GSD در روزهای نخست همه‌گیری کرونا مراکزی را برای دریافت آزمایش کووید-19 برپا کرده بود، در‌حالی‌که TLA بیش از 5 میلیون ماسک تولید و توزیع کرد. یک منبع آگاه می‌گوید راهبرد مدنظر برین بسیار هوشمندانه است. تلاش‌های خیرخواهانه می‌توانند معافیت‌هایی را در برابر قوانین سخت‌گیرانه برای شما قائل شوند.

برین همچنین از یکی از بازوهای بشردوستانه دفتر خانوادگی خود موسوم به Sergey Brin Family Foundation استفاده کرده است تا به اهداف مختلف موردنظرش از کاهش تغییرات اقلیمی و کمک به اقتصاد و نهادهای حقوق بشری گرفته تا همیاری در گروه‌های آموزشی و حتی تزریق پول به تلاش‌هایی که برای کلونی‌سازی در ماه صورت می‌گیرند، سرمایه برساند. برین صدها میلیون دلار به بنیاد «مایکل تی. فاکس» کمک مالی کرده تا تحقیقات لازم برای درمان بیماری پارکینسون انجام بگیرد. او مادرش را به‌خاطر همین بیماری در دهه 1990 از دست داد. برین می‌گوید خود او هم با شانس 50-50 برای ابتلا به این بیماری مواجه است.

براساس اسناد مشاهده‌شده توسط اینسایدر، برین در سال 2021 حدود 242 میلیون دلار در زمینه امور خیریه هزینه کرده است. این رقم تنها اندکی نسبت به 253 میلیون دلار سال 2020 کمتر شده بود. در عین حال، پیج هم در سال 2021 حدود 196 میلیون دلار از ثروت خود را خرج امور خیریه در بنیاد یادبود «کارل ویکتور پیج» کرده که به احترام پدرش تأسیس شده است. پیج در سال 2020 بیش از 31 میلیون دلار در زمینه خیریه هزینه کرده بود.

کل دارایی بنیادهای متعلق به پیج و برین
کل دارایی بنیادهای متعلق به پیج و برین

در‌حالی‌که برین بخش عمده کمک‌های خیریه خود را به‌طور مستقیم از بنیاد خودش اهدا می‌کند و همین باعث می‌شود که ردیابی آن‌ها آسان‌تر باشد، پیج ترجیح می‌دهد که از صندوق‌های خیریه واسطه استفاده کند تا حریم خصوصی بالاتری داشته باشد. به عبارت دیگر، در شرایطی که برین سالانه صدها میلیون دلار پول را از طریق بنیاد خودش به امور خیریه اختصاص می‌دهد، پیج این سرمایه‌ها را به‌صورت غیرشفاف از طریق شرکتی به نام Florida LLC منتقل می‌کند.

مطابق اسناد سازمانی، برین هفته‌ای حدود 2 ساعت را صرف امور مربوط به بنیاد خود می‌کند؛ در‌حالی‌که پیج هر هفته فقط 15 دقیقه به این امور می‌پردازد. اگرچه برین همچنان در امور شرکت‌های تجاری خود دخیل مانده، ولی یکی از چیزهایی که او به آن توجهی ندارد – و باعث کلافگی تعدادی از افراد زیردستش شده است – مسئله سبد دارایی‌های مالی Bayshore Global Management است. به گفته کارمندان سابق این شرکت، سرمایه‌گذاری‌های او با این دفتر خانوادگی بیشتر به سمت بازارهای محافظه‌کار مثل بازار سهام خصوصی، املاک و ایندکس ترکرها (Index Trackers) رفته است.

برین اهمیتی به سبد دارایی‌هایش نمی‌دهد

یکی از کارمندان پیشین او می‌گوید: «سرگی اهمیتی برای سبد دارایی‌هایش قائل نیست. اگر می‌خواهید دیگر به شما توجهی نکند، کافی است با او درباره سبد سرمایه‌گذاری‌هایش حرف بزنید.» یکی از کارآفرینانی که از برین سرمایه دریافت کرده بود هم می‌گوید که سرمایه‌گذاری هم‌بنیان‌گذار گوگل در پروژه او بیشتر از آنکه تحت تأثیر انگیزه‌های مالی بوده باشد، مربوط به کنجکاوی‌های ذهنی او بوده است.

پیج و برین از زندگی روی قایق‌های مجلل خود لذت زیادی می‌برند. اما در‌خصوص پیج، هرچه تعداد جزایر خصوصی او بیشتر شده، تعداد قایق‌هایش کمتر شده است. طبق اعلام منابع آگاه به فعالیت‌های او در جنوب اقیانوس آرام، پیج ابرقایق خود موسوم به Senses را فروخته و به قایق‌های کوچک‌تر بسنده کرده است.

در آن سو اما برین مجموعه کاملی از قایق‌های تفریحی موسوم به Fly Fleet را گردآوری کرده است. مالکیت او بر قایق 73 متری Dragonfly برای خیلی‌ها آشکار است. اما برین همچنین قایقی 40 متری به نام Butterfly را به ناوگان خود اضافه کرده است که پنجره‌های آن سیاه شده‌اند و با پرچمی از جزایر مارشال حرکت می‌کند.

قایق Butterfly
قایق Butterfly

نگهداری و حرکت‌دادن همه این قایق‌ها مستلزم تیمی 50 نفره از افرادی در نقاط مختلف دنیاست که رهبری آن‌ها برعهده «مایک گرگوری» است. خدمه قایق Butterfly معمولاً عصرها به خلیج ردوود سیتی در کالیفرنیا می‌روند و در گذشته در امور داخلی این منطقه مثلاً در تحقیقات علمی و آموزش شنا به کودکان مشارکت داشته‌اند.

خیلی از ابزارهای تفریحات دریایی برین – و پیج – توسط استارتاپی به نام Kai Concepts تأمین می‌شود که لوازم دریایی مختلفی مثل فویل‌بورد و کایت می‌سازد. این شرکت که در آلامدای کالیفرنیا قرار گرفته، توسط «دان مونتاگ» رهبری می‌شود که از قضا مؤسس یک شرکت نیروگاه بادی به نام Makani هم بوده است. این شرکت در سال 2013 توسط گوگل خریداری و بعد تعطیل شد. دو منبع آگاه می‌گویند برین در Kai سرمایه‌گذاری کرده و کارمندان این شرکت هم با Kittyhawk همکاری‌هایی داشته‌اند.

پیج در زمینه سفرها هم توجه خاصی به حریم خصوصی خود دارد. جت شخصی او در زمان پرواز گاهی اوقات از شماره‌ای منتهی به حروف QS استفاده می‌کند. این حروف غالباً در هواپیماهای شرکت NetJets دیده می‌شوند که خدمات مالکیت اشتراکی در جت‌های خصوصی را ارائه می‌کند. این تاکتیک برای مخفی‌کردن حرکات پیج مؤثر بوده است.

افراد نزدیک به پیج می‌گویند او اقدامات زیادی انجام داده است تا سرمایه‌گذاری‌های خود را از دید عموم مخفی کند. مشارکت او در Kittyhawk تا سال‌ها برملا نشده بود، اما در‌نهایت بلومبرگ اعلام کرد که او با دو شرکت Kittyhawk و Zee.Aero به ساخت وسایل نقلیه برای آسمان‌ها چشم دوخته است.

به‌علاوه، دو برنامه توسعه واکسن آنفلوانزا به نام‌های Flu Lab و Shoo the Flu هم هرگز به‌صورت عمومی اعلام نکردند که پیج مشغول سرمایه‌گذاری در آن‌هاست. دو منبع آگاه می‌گویند او همچنین در کالیفرنیا یک مزرعه ارگانیک موسوم به Atomic Farm دارد که توسط یکی از کارمندان Koop به نام «جف داوسن» اداره می‌شود. این مزرعه سبزیجات و گیاهان رستوران معروف State Bird Provisions در سن فرانسیسکو را تأمین می‌کند.

مزرعه لری پیج
مزرعه لری پیج

رویکرد متفاوت پیج و برین در زمینه حضور در انظار عمومی

محرمانگی در امور سرمایه‌گذاری پیج تعمدی است. یکی از دستیارانش می‌گوید: «او صرفاً دنبال دردسر نیست. نمی‌خواهد پایش به مشکلات باز شود. هر زمان که او کاری انجام می‌دهد، رسانه‌ها روزگارش را سیاه می‌کنند.» با این حال، برین با برنامه‌ریزی و تصمیم خودش در دید عموم ظاهر می‌شود.

او در سال 2021 مراسم شکرگزاری را با یکی از اعضای گروه موسیقی روسی Pussy Riot سپری کرد و حتی ویدیویی از آن‌ها در اینستاگرامش منتشر شد که او بعداً این ویدیو را حذف کرد. چند ماه پیش او به رویدادی با تم «مرد سوزان» در Wilbur Hot Springs رفت که یک اقامتگاه اختصاصی در شمال کالیفرنیاست. برین همچنین بارها در مهمانی‌های Neo Genesis حاضر شده که محلی برای کارآفرینان منطقه Bay Area است.

یکی از کارمندان سابق برین می‌گوید: «اگر او می‌توانست مثل یک آدم عادی زندگی کند، فکر کنم ترجیح می‌داد چنین کاری بکند. او در باطن یک مرد فناوری و احتمالاً به‌طرز عجیبی باهوش و نابغه است. وقتی این‌ها را با خوش‌شانسی و زمان‌بندی درست ترکیب کنید، به سرگی برین می‌رسید.»

برین و پیج بخشی از زمان خود را صرف علایقشان به امور آکادمیک می‌کنند. برین شیفته فناوری‌های اقلیمی (از جمله شبکه‌های تبادل کربن) است و به تحقیق درباره روان‌گردان‌ها علاقه دارد، در‌حالی‌که پیج از پتانسیل‌های چاپ سه‌بعدی برای متحول‌سازی صنایع شگفت‌زده است.

برین و پیج، پایبند به ادعای سال 2019 خود مانده‌اند و در امور اجرایی گوگل دخالتی ندارند. «پراباکار رغوان»، مدیر بخش جست‌وجوی گوگل به رسانه وایرد گفته بود که پیج گهگاه ایمیل‌هایی را برای او می‌فرستد و به ویژگی‌های برخی از محصولات اشاره می‌کند. برین هم پارسال در اتفاقی نادر در افتتاحیه خرده‌فروشی گوگل در نیویورک حاضر شد و در اواخر سال 2020 از طریق ویدیو به‌عنوان مهمان ویژه در یکی از جلسات Verily، شاخه علوم زندگی گوگل شرکت کرد.

لری پیج و سرگی برین

برین پارسال زمانی که یک پروژه جذب سرمایه برای اوکراین با یکی از محصولات گوگل به مشکلات برخورده بود، از روابطش با این شرکت برای حل آن مشکل استفاده کرد. پیج و برین همچنین به‌عنوان اعضای هیئت‌مدیره آلفابت به کار خود ادامه می‌دهند و به‌لطف ساختار سهم دوکلاسه خاصشان، همچنان کنترل این شرکت را در اختیار دارند و حتی می‌توانند تصمیمات «ساندار پیچای»، مدیرعامل فعلی آلفابت را وتو کنند.

«بریتنی استگنارو»، سخنگوی آلفابت می‌گوید: «لری و سرگی در جلسات هیئت‌مدیره حاضر می‌شوند و مشارکت بالایی در امور هیئت‌مدیره دارند.» ولی این دو نفر که زمانی کنار هم آمدند تا وب مدرن را بسازند، حالا یک دنیا از هم فاصله گرفته‌اند. آن‌ها با کمک ده‌ها میلیارد دلار سرمایه، چندین شرکت و ده‌ها کارمند علایق خاص خود را دنبال می‌کنند و زندگی شخصی‌شان را می‌گذرانند.

یکی از دوستان مشترک پیج و برین می‌گوید: «تصور کنید 25 سال از نزدیک با یک نفر کار کنید و پروژه‌ای را خلق کنید که فوق‌العاده موفق شود. در این شرایط هرگز نمی‌توانید از هم جدا شوید. اما هر کسی به سنی می‌رسد که خانواده پیدا می‌کند و اولویت‌هایش بزرگ‌تر می‌شوند و تغییر می‌کنند. دیگر نمی‌توانند بخش زیادی از وقتشان را صرف رفیق‌بازی در سفرهای مجردی کنند. همه رابطه‌ها با گذر زمان بالغ‌تر می‌شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۲۴ آذر ۱۴۰۱

    فوق العاده فوق العاده
    عجب نوشته جالبی
    فکر میکردم این دوتا نه تو اخبار باشن نه کسی براش مهم باشه که هستن یا نه

مطالب پیشنهادی