ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سفر فضایی توپ جام جهانی 2022
علمی

اسپیس ایکس دو توپ جام جهانی 2022 قطر را به فضا برد و به زمین برگرداند

فالکون 9 اسپیس ایکس در سفری که در یکی از پرتاب‌های اخیر خود به مدار داشته، دو توپ جام جهانی 2022 قطر را به فضا برده و به زمین برگردانده است. این دو توپ با ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

فالکون 9 اسپیس ایکس در سفری که در یکی از پرتاب‌های اخیر خود به مدار داشته، دو توپ جام جهانی 2022 قطر را به فضا برده و به زمین برگردانده است. این دو توپ با همکاری مشترک اسپیس ایکس و قطر برای تبلیغ سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و شرکت هواپیمایی Qatar Airways، این سفر رؤیایی را پشت‌سر گذاشتند.

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز با اسپیس ایکس وارد همکاری شد تا دو توپ رسمی جام جهانی را به فضا ببرد. این توپ‌ها در‌نهایت به ارتفاع 123 کیلومتری زمین رسیدند و دوباره سوار بر فالکون 9 به سکوی این شرکت برگشتند. از آنجا، شرکت قطر ایرویز توپ‌ها را سوار هواپیمای خود کرد و به فرودگاه بین‌المللی حمد برگرداند تا توپ‌ها به مسئولان فیفا تحویل داده شوند.

توپ‌های جام جهانی که توسط شرکت آدیداس ساخته شده‌اند، اولین توپ‌های تاریخ جام جهانی هستند که در ساخت آن‌ها از چسب و رنگ سازگار با محیط‌زیست استفاده شده است. نام آن‌ها «الرحله» است که می‌توان آن را به «سفر» ترجمه کرد. البته فیفا برای بازی‌های نیمه‌نهایی و فینال جام جهانی از توپ متفاوتی به نام «الحلم» به‌معنی «رؤیا» استفاده می‌کند.

همکاری اسپیس ایکس و قطر ایرویز برای ارسال توپ جام جهانی 2022 به فضا

اسپیس ایکس در صفحه رسمی خود در توییتر درباره این پروژه نوشت: «از جام جهانی فیفا و قطر ایرویز بابت اعتماد به تیم اسپیس ایکس و استارلینک به‌منظور ارسال دو توپ جام جهانی به فضا و برگرداندن آن‌ها سپاسگزاریم.» صفحه توییتر قطر ایرویز هم با انتشار ویدیوی بالا نوشت: «از فضا به زمین فوتبال. ما توپ رسمی جام جهانی قطر را [به اینجا] آوردیم تا در کنار اسپیس ایکس و فیفا بخشی از این سفر تاریخی فرازمینی باشیم.»

این نخستین‌باری نیست که یک توپ جام جهانی به فضا می‌رود. در سال 2018، فضانوردان روسیه یک توپ Telstar 18 را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بردند و آن را به زمین برگرداندند تا در اولین بازی آن رقابت‌ها استفاده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی