ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بانک مرکزی سقف تراکنش پلتفرم‌های رمز‌ارز را به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داد

بانک مرکزی سقف تراکنش پلتفرم‌های رمزارز را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داده است. این در حالی است که چندی پیش سقف تراکنش عادی در سیستم پرداخت کشور از ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۰

بانک مرکزی سقف تراکنش پلتفرم‌های رمزارز را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داده است. این در حالی است که چندی پیش سقف تراکنش عادی در سیستم پرداخت کشور از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد تراکنش در شبانه‌روز برای کاربران ایجاد نشده است.

«مهدی شریعتمدار» دبیر انجمن فین‌تک با اعلام کاهش سقف تراکنش پلتفرم‌های رمز‌ارز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «بانک مرکزی سقف تراکنش‌های پلتفرم‌های رمزارز را از ۵۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در روز کاهش داد.» اولین خبر را با هشتگ‌هایی نظیر محدودساز و ایمانع (برداشتی منفی از کلمه اینماد) منتشر ساخته و به‌این‌ترتیب مخالفت خود را با این سیاست جدید اعلام کرده است.

شریعتمدار در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد ۸۷ درصد تراکنش ها در پلتفرم‌های رمز ارز زیر ۲۵ میلیون تومان است و این تصمیم بانک مرکزی تأثیر چندانی نخواهد داشت: «اکثر خریدها در حال حاضر رقم ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان دارد.» با این حال او این تصمیم را یک محدودیت جدید اعمال‌شده از سمت دولت و نهادها می‌داند که می‌تواند در آینده به تصمیم‌های بدتری منجر شود: «مدت‌ها پیش این صحبت مطرح شد که سقف تراکنش برای پلتفرم‌های رمزارز کمتر شود، اما این موضوع با صحبت‌هایی که مطرح شد و مشورت‌هایی که صورت گرفت، به جایی نرسید. اما در‌نهایت از سه روز پیش شاپرک اعلام کرد محدودیت تراکنش‌ها در ترمینال‌های رمزارز به ۲۵ میلیون تومان برسد و این تصمیم بدون هیچ مشورت و صحبتی صورت گرفته است.» پیگیری‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که با یک کارت بانکی می‌توان تا ۴ بار و تا سقف ۲۵ میلیون تومان تراکنش انجام داد.

دبیر انجمن فین‌تک ضمن ابراز تأسف از این تصمیم‌ها اعلام کرد در حال حاضر با هر کارت بانکی می‌توان ۲۵ میلیون تومان تراکنش در روز انجام داد، اما به گفته او هیچ بعید نیست که به‌زودی این موضوع به هر کد‌ملی تعلق بگیرد. شریعتمدار در پاسخ به این پرسش که این تصمیم از چه زمانی روی ترمینال‌های رمزارز اعمال شده است، گفت: «این موضوع از صبح امروز اعمال شده و صرافی‌های دیجیتال به‌زودی درباره آن به مشتریان خود اطلاع‌رسانی خواهند کرد.»

او در پاسخ به این پرسش که دلیل این اقدام چه بوده است نیز به دیجیاتو می‌گوید دلیل این کار دقیقاً مشخص نیست، اما احتمالاً بانک مرکزی تصور می‌کند بازار رمز‌ارز روی نرخ ارز تأثیر دارد.

در اوایل تابستان امسال، سقف تراکنش‌ها برای پلتفرم‌های رمز ارز به ۱۰۰ میلیون تومان در روز رسیده بود و این موضوع باعث شد تا بسیاری از مدیران این پلتفرم‌ها نسبت به این موضوع انتقاد کنند. این رقم در روزهای آینده به ۵۰ میلیون تومان رسید و حال در اواخر پاییز ۱۴۰۱ به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. پیگیری‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که این تصمیم در شب گذشته گرفته شده و حتی قرار بوده که رقم کمتری به‌عنوان حد سقف تراکنش در نظر گرفته شود؛ اما در‌نهایت سقف مبلغ تراکنش روزانه در صرافی‌های دیجیتال به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. این کاهش قیمت در حالی رخ می‌دهد سقف تراکنش عادی در سیستم پرداخت کشور از ۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در حال حاضر کاربران می‌توانند برای مبالغ بیش از مقدار مجاز تعیین‌شده برای واریز یا برداشت به/از حساب خود در صرافی، از چند شماره شبا استفاده کنند. همچنین در حال حاضر کاربران باید بین تراکنش‌ها حداقل ۲۴ ساعت فاصله‌گذاری نمایند. همچنین خاطرنشان می‌شود محدودیت به‌وجود آمده برای کاربران صرافی‌ها که از سمت دولت صورت گرفته است، به‌هیچ‌وجه به‌معنای قرار‌دادن سقف برداشت از صرافی‌ها نیست و کاربران نگرانی در این مورد نداشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی