ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یورو 7
خودرو

استاندارد آلایندگی یورو 7 اجباری می‌شود؛ قاتل موتورهای بنزینی

در حالی که خودروسازان ایرانی هنوز درگیر رعایت استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 هستند، اتحادیه اروپا جزئیات استاندارد یورو 7 را به خودروسازان این قاره اعلام کرده است. این استاندارد بر انتشار آلاینده‌های مضر مانند ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

در‌حالی‌که خودروسازان ایرانی هنوز درگیر رعایت استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 هستند، اتحادیه اروپا جزئیات استاندارد یورو 7 را به خودروسازان این قاره اعلام کرده است. این استاندارد بر انتشار آلاینده‌های مضر مانند ذرات ریز، هیدروکربن‌ها و مونوکسید کربن تمرکز دارد و آنچنان سختگیرانه است که عملاً ساخت خودروهای تمام بنزینی را برای بسیاری از خودروسازان غیر‌منطقی خواهد کرد.

مقررات عدم آلایندگی یورو 6 در سال 2014 تصویب شده بودند و پس از هشت سال، هم‌اکنون مقررات یورو 7 جایگزین آن‌ها خواهند شد. استاندارد یورو 7 میزان انتشار آلاینده‌ها از سوی خودروهای بنزینی و دیزلی را محدودتر از گذشته خواهد کرد.

انتظار می‌رود مقررات عدم آلایندگی یورو 7 برای خودروهایی که از سال 2026 به بعد تولید می‌شوند، اجرایی شود. بنابر قوانین اتحادیه اروپا از سال 2030 تنها خودروهای برقی در این منطقه فروخته می‌شوند و به همین دلیل سرمایه‌گذاری برای تغییر فرایندهای تولید براساس استاندارد یورو 7 چندان منطقی نخواهد بود.

با این حال تحلیل‌گران به عمر خودروها اشاره دارند. بنابر گفته‌های آن‌ها خودروهایی که طی دهه 2020 و 2030 در اروپا فروخته شده‌اند، حداقل تا دهه 2040 در خیابان‌ها و جاده‌های این قاره تردد خواهند کرد. بنابراین بهتر است که این خودروها آلایندگی کمتری تولید کنند. بنابر اعلام آژانس محیط‌زیست اروپا، بیش از 300 هزار مورد مرگ‌و‌میر بر اثر آلودگی هوا طی سال 2019 در این قاره به ثبت رسیده است.

براساس متن پیشنهادی و تصویب‌شده استاندارد عدم آلایندگی یورو 7، مقررات زیر برای خودروهای اروپایی به اجرا در خواهند آمد:

یک: کاهش حد انتشار اکسیدهای نیتروژن به 0.03 گرم در کیلومتر

دو: محدود‌کردن میانگین انتشار دی‌اکسید کربن توسط همه مدل‌های ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان جداگانه به 30 گرم در کیلومتر

بنابر جزئیات این استاندارد، خودروهای ساخته‌شده تا سقف 15 سال یا 240 هزار کیلومتر کارکرد بایستی از این قوانین پیروی کنند؛ به‌معنای آنکه خودروهای تولید‌شده توسط شرکت‌های اروپایی بایستی به‌گونه‌ای ساخته شوند که تا 15 سال حداقل آلایندگی را منتشر کنند. پیش از این و در متن استاندارد یورو 6، این رقم معادل 160 هزار کیلومتر اعلام شده بود.

این استاندارد نسبت به استاندارد آلایندگی یورو 6 بسیار سخت‌گیرانه تعیین شده است و هزینه سنگینی را به خودروسازان تحمیل خواهد کرد. مدیرعامل فولکس واگن در اظهار‌نظری جالب در‌خصوص استاندارد آلایندگی یورو 7 بیان کرده است که: «رانندگی با یک خودرو یورو 7 مانند این است که یک کاروان را به خودرو خود متصل کرده باشید؛ هیچ اثری از لذت رانندگی، شتاب و عملکرد جذاب پیشرانه برای رانندگی با چنین خودرویی وجود نخواهد داشت.»

با این توضیح مشخص است که سازندگان خودروهای اسپرت، عملاً چاره‌ای جز ساخت خودروهای برقی نخواهند داشت و سازندگان خودروهای ارزان‌قیمت نظیر رنو، پژو، تویوتا و فولکس واگن نیز با افزایش هزینه سنگینی مواجه می‌شوند که احتمالاً ساخت مدل‌های ارزان بنزین‌سوز را از دستور کار خارج خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی