ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زباله‌های پلاستیکی
علمی

محققان روش جدیدی برای بازیافت پلاستیک بدون تولید آلودگی ابداع کردند

دانشمندان در این روش زباله‌های پلاستیکی را به اجزای مولکولی آن‌ها تجزیه می‌کنند و می‌توانند با استفاده از این مواد، محصولات جدید بسازند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۳

محققان دانشگاه کلرادوی آمریکا روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند زباله‌های پلاستیکی در گورستان‌های پسماند را بدون تولید آلودگی بازیافت کرده و به محصولات پلاستیکی جدید تبدیل کند.

به گزارش Colorado Sun، این روش جدید برای تجزیه پلاستیک به کوچک‌ترین مولکول‌های سازنده آن از اتانول استفاده می‌کند. سپس مولکول‌های حاصله به‌عنوان بلوک‌های اولیه برای ساخت محصولات پلاستیکی جدیدی استفاده می‌شوند و به‌اندازه پلاستیک بازیافت‌شده از روش‌های مرسوم، کاربردی و بادوام‌ هستند.

نتیجه استفاده از این روش، مجموعه‌ای از شبکه‌های پلی‌ایزوسیانورات است که دهه‌هاست در تولید دستگاه‌های الکترونیکی، خودروها، بردهای مداری و صنعت فضا استفاده می‌شوند. با این حال، برخی از فعالان محیط‌زیست باور دارند که این اتفاق شاید به‌کلی مثبت نباشد.

آن‌ها می‌گویند این فرایند اجازه می‌دهد تا از پلاستیک استفاده‌های بیشتری داشته باشیم، در‌حالی‌که عملاً بهتر است استفاده از پلاستیک را کمتر کنیم. با این حال، محققان معتقدند که بازیافت پلاستیک با یک روش پاک بهتر از انجام این کار با روش‌هایی است که خود آلودگی تولید می‌کنند.

روش جدید بازیافت پلاستیک در یک حلقه بسته انجام می‌شود

«وی ژنگ»، رئیس دپارتمان شیمی دانشگاه کلرادو می‌گوید تکنیکی که او به‌وجود آورده است، نیازی به دمای بالا ندارد و آلودگی خاصی ایجاد نمی‌کند. او می‌گوید با توجه به سازوکار ساده و قابل‌تکراری که در این روش ارائه شده است، استفاده از آن در محیط‌های صنعتی راحت خواهد بود. ژنگ مدعی است روش او نیازی به فرآورده‌های نفتی ندارد و حلقه بسته‌ای را می‌سازد که سازگار با محیط‌زیست و کاربردی است.

با‌این‌حال، تکنیک جدید بازیافت پلاستیک هنوز برای تولید در مقیاس بالا آماده نشده است. در‌نتیجه، احتمالاً به کمی زمان بیشتر برای جایگزین‌کردن روش‌های فعلی با این روش نیاز خواهد بود، اما این تکنیک در‌نهایت می‌تواند صنعت بازیافت پلاستیک را متحول کند. البته باید دید که نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست از سوی قانون‌گذاران مورد‌توجه قرار خواهد گرفت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی