ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس: محیط وب 3 را جایگزین درگاه ملی مجوزهای کشور کنید

در‌حالی بازوی مشورتی مجلس از وب 3 سخن می‌گوید که فیلترینگ شبکه‌های جهانی اجتماعی در کشور رخ داده است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۰

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی درباره آمادگی سیاست‌گذاری برای نسل سوم وب منتشر کرد. در این گزارش ضمن تأکید بر لزوم تدوین مقررات به‌موقع در این حوزه، پیشنهاد شده تا از محیط وب 3 به‌جای درگاه ملی مجوزهای کشور استفاده شود.

بازوی مشورتی مجلس با توجه به اهمیت وب 3 و فراگیری آن، گزارشی را منتشر کرده تا نمایندگان مجلس در اسرع وقت نسبت به قانون‌گذاری صحیح در این حوزه اقدام کنند. موضوعی که به اعتقاد این مرکز، منجر به ارتقای فعالیت‌های کسب‌وکارها، رفاه شهروندان و بهره‌مندی از مزایای این حوزه شده و از آثار سوء و تضییع حق کاربران جلوگیری خواهد کرد.

در این گزارش به حجم سرمایه گذاری زیاد کشورهای مختلف از جمله آمریکا و چین در حوزه وب ۳ اشاره شده و آمده است که:

«البته وب 3 یک پدیده نوظهور محسوب می‌شود و هنوز گستردگی لازم را پیدا نکرده است، لذا مقبولیت لازم را نیز ندارد. علاوه‌بر‌این هزینه‌های نهایی استفاده از این فناوری هنوز بالاست. اگرچه درک و پیش‌بینی مسائل حقوقی که ممکن است در آینده ایجاد شود، مشکل است، ولی باید از قبل انجام شود.»

به اعتقاد تنظیم‌کنندکان این گزارش، نحوه رشد وب 3 می‌تواند برخی از مشکلات موجود در این فضا را کاهش یا بر‌عکس خطرات حریم خصوصی، امنیتی و مالی جدیدی را ایجاد کنند. از‌همین‌رو توصیه شده است که بررسی و پژوهش‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی در وب 3 به‌صورت دوره‌ای انجام شود تا قوانین و مقررات لازم به‌موقع وضع شوند.

در انتها نیز پیشنهادهایی مطرح شده که از قابل‌توجه‌ترین آن‌ها، استفاده از محیط وب 3 به‌جای درگاه ملی مجوزهای کشور است. مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است این محیط می‌تواند نیاز به مجوز را صرفاً با داشتن شناسنامه برای هر تولیدکننده کالا یا خدمات مرتفع سازد و جایگزین درگاه ملی مجوزها شود.

ترغیب وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور با ارائه مشوق‌هایی به استفاده از فناوری وب 3 در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، تسریع قانون گذاری در زمینه رمزارزها به‌عنوان یکی از ستون‌های وب 3، استفاده از وب 3 و بلاکچین در زمینه ثبت زنجیره عرضه کالاها، تشخیص اصالت محصولات، تشخیص و ردیایی کالاها و محصولات غیراستاندارد و بی‌کیفیت از جمله سایر پیشنهادهای مطرح‌شده در این گزارش است.

متن کامل گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با موضوع «آمادگی سیاست‌گذاری برای نسل سوم وب» را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی