ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

مریخ‌نورد استقامت ناسا اولین نمونه جمع‌آوری‌شده خود را روی سیاره سرخ انبار کرد

اولین نمونه انبار‌شده، هسته‌ای به اندازه گچ از سنگ آذرین است که به‌طور غیررسمی «مالای» (Malay) نامیده می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

ناسا گام مهم رو به جلویی را در زمینه بازگرداندن نمونه‌های مریخ به زمین برداشته است؛ زیرا مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) اولین لوله نمونه پر از سنگ خود را برای جمع‌آوری توسط مأموریت بعدی، روی سطح سیاره سرخ قرار داده است.

استقامت که از زمان ورود به مریخ در فوریه 2021 در‌حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از مریخ بوده است، اولین نمونه خود را در روز چهارشنبه، 21 دسامبر ذخیره‌سازی کرد. آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا که روی این مأموریت نظارت دارد، از آن به‌عنوان «قطره‌ای کوچک برای بشریت» توصیف کرده است.

به گفته JPL، اولین نمونه انبارشده، هسته‌ای به اندازه گچ از سنگ آذرین است که به‌طور غیررسمی «مالای» (Malay) نامیده می‌شود. این نمونه در 31 ژانویه 2022 از منطقه‌ای در دهانه جیزرو به نام South Séítah جمع‌آوری شده است.

مریخ‌نورد استقامت

بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین

طی دو ماه آینده، استقامت 9 لوله تیتانیومی دیگر را در همین مکان قرار خواهد داد که «Three Forks» نام دارد. ناسا از این منطقه به‌عنوان «اولین انبار نمونه بشریت در سیاره‌ای دیگر» یاد کرده است.

سپس در مأموریت پیچیده بازگشت نمونه‌های مریخ به زمین که هم‌اکنون برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده است، Perseverance تلاش خواهد کرد تا نمونه‌های خود را به یک فرودگر رباتیک ارسال‌شده توسط ناسا تحویل دهد. پس از آن، فرودگر با کمک بازوی رباتیک خود، لوله‌ها را به یک کپسول در موشکی کوچک منتقل می‌کند. این موشک به آسمان مریخ پرتاب خواهد شد تا نمونه‌ها را به فضاپیمایی ببرد که در‌نهایت آن‌ها را به زمین منتقل خواهد کرد.

اگر Perseverance به هر دلیل نتواند نمونه‌های خود را به فرودگر تحویل دهد، هلیکوپترهای بازیابی نمونه ناسا که براساس هواپیمای نبوغ (Ingenuity) مستقر در مریخ طراحی شده‌اند، به مکان ذخیره‌سازی آن‌ها پرواز و نمونه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

زمانی که نمونه‌ها به زمین برسند، دانشمندان آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند تا در مورد نحوه تکامل مریخ اطلاعات بیشتری کسب و شاید بتوانند حیات میکروبی در گذشته این سیاره را تأیید کنند. چنین کشفی همچنین می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در مورد چگونگی شکل‌گیری حیات روی زمین نیز اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • T_Koushan
    T_Koushan | ۲ دی ۱۴۰۱

    اون سنگه هنوز توی چرخ هستش؟
    چرخ سمت راست
    توی نت بزنین همسفر جدید مریخ نورد استقامت میبینین

مطالب پیشنهادی