ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

متا
کسب و کار

متا با پرداخت 725 میلیون دلار برای پایان‌دادن به پرونده رسوایی کمبریج آنالیتیکا موافقت کرد

سال 2018 شکایتی علیه متا تنظیم شد که ادعا می‌کرد این شرکت داده‌های کاربران فیسبوک را به شرکت کمبریج آنالیتیکا داده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

شرکت متا، مالک فیسبوک و اینستاگرام موافقت کرده است تا برای حل‌و‌فصل یک شکایت دسته‌جمعی، مبلغ 725 میلیون دلار پرداخت کند. در این شکایت، غول شبکه‌های اجتماعی متهم شده بود که اطلاعات شخصی کاربران خود را در دسترس اشخاص شخص ثالث مانند شرکت کمبریج آنالیتیکا (Cambridge Analytica) قرار می‌دهد.

این توافق پیشنهادی که اخیراً در بایگانی دادگاه تشریح شده است، یک شکایت طولانی‌مدت ناشی از افشاگری در سال 2018 را حل می‌کند، مبنی بر اینکه فیسبوک به شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا اجازه دسترسی به داده‌های 78 میلیون کاربر خود را داده است.

وکلای شاکیان، حل‌وفصل پیشنهادی را بزرگ‌ترین توافقی می‌دانند که تاکنون در یک شکایت گروهی مربوط به حفظ حریم خصوصی داده‌های ایالات متحده به‌دست آمده و همچنین بیشترین مبلغی است که متا تاکنون برای حل‌و‌فصل یک شکایت دسته‌جمعی پرداخت می‌کند.

بیانیه متا درباره این توافق پیشنهادی

مارک زاکربرگ

متا با اینکه تخلف صورت گرفته در این شکایت دسته‌جمعی را نپذیرفته است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پرداخت تسویه حساب «به نفع جامعه و سهامداران ماست.» همچنین در بخش دیگری از بیانیه غول فناوری آمده: «در طول سه سال گذشته ما رویکرد خود در زمینه حفظ حریم خصوصی را اصلاح و یک برنامه جامع حفظ حریم خصوصی را اجرا کرده‌ایم.»

کمبریج آنالیتیکا که اکنون منحل شده است، سال 2016 به‌عنوان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ فعالیت می‌کرد و به اطلاعات شخصی میلیون‌ها اکانت فیسبوک با هدف پرونده‌سازی و هدف قرار دادن رأی‌دهندگان دسترسی پیدا کرد. این اطلاعات بدون رضایت کاربران با کمک محققی به‌دست آمد که فیسبوک به او اجازه داد تا اپلیکیشن را در شبکه‌های اجتماعی آن راه‌اندازی کند که داده‌های میلیون‌ها کاربر را جمع‌آوری می‌کرد.

متا در گذشته نیز مجبور به پرداخت چنین مبالغی برای حل‌و‌فصل شکایات شده است. در سال 2019، این شرکت موافقت کرد که 5 میلیارد دلار برای حل‌و‌فصل تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال در مورد شیوه‌های حریم خصوصی و 100 میلیون دلار برای تسویه ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده مبنی بر گمراه‌کردن سرمایه‌گذاران خود در مورد سوء‌استفاده از داده‌های کاربران بپردازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی