ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قورباغه
علمی

دانشمندان دلیل شفافیت بدن قورباغه شیشه‌ای در هنگام خواب را کشف کردند [تماشا کنید]

دلیل این امر طبق آزمایش‌های دانشمندان، انتقال گلبول‌های قرمز خون به کبد اعلام شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

قورباغه شیشه‌ای در هنگام خواب، بدن خود را شفاف می‌کند تا بتواند از این طریق از شکارچیان فرار کند. دانشمندان اکنون کشف کرده‌اند که این موجود این کار را با انتقال گلبول‌های قرمز خون به کبد انجام می‌دهد و این یافته می‌تواند پیامدهایی برای پزشکی انسانی داشته باشد.

قورباغه‌های شیشه‌ای که در سراسر مناطق استوایی آمریکا یافت می‌شوند، در شب به رنگ سبز دیده می‌شوند. در طول روز، این دوزیستان شب‌زی روی سطح زیرین برگ‌های شفاف می‌خوابند. در‌حین انجام این کار، پوست و بافت ماهیچه‌ای آن‌ها نیز شفاف می‌شود و فقط استخوان‌ها، چشم‌ها و اندام‌های داخلی‌شان قابل مشاهده است. به‌این‌ترتیب، آن‌ها برای هر شکارچی که از نزدیک به برگ نگاه نمی‌کند، تقریباً نامرئی می‌شوند.

دو قورباغه شیشه‌ای در حالت شفاف

در‌حالی‌که بسیاری از موجودات آبزی نیز از این روش برای پنهان‌شدن از شکارچیان استفاده می‌کنند، قورباغه‌های شیشه‌ای یکی از معدود حیوانات خشکی هستند که این کار را انجام می‌دهند. با‌این‌حال در برخی موجودات، گلبول‌های قرمز قابل‌مشاهده و مات آن‌ها روند مخفی‌شدن را خراب می‌کند که برخی از ماهی‌ها با تولیدنکردن گلبول‌های قرمز این مشکل را برطرف می‌کنند، اما در مورد قورباغه‌ها موضوع کمی فرق می‌کند.

دلیل شفاف‌شدن قورباغه شیشه‌ای در هنگام خواب

برای پیداکردن استراتژی مورد استفاده توسط قورباغه، تیمی به رهبری دانشمندان موزه تاریخ طبیعی آمریکا و دانشگاه دوک، گونه‌ای از آن‌ها را با استفاده از تکنیکی به نام تصویربرداری فوتوآکوستیک مورد مطالعه قرار دادند.

به‌طور خلاصه، تصویربرداری فوتوآکوستیک شامل تابش نور لیزر بی‌ضرر به بافت بیولوژیکی می‌شود؛ جایی که توسط مولکول‌ها (مانند مولکول‌های موجود در گلبول‌های قرمز خون) جذب و به امواج اولتراسوند تبدیل می‌شود. با تجزیه و تحلیل این امواج، دانشمندان موفق شدند تا موقعیت گلبول‌های قرمز خون را در بدن ترسیم کنند.

در تحقیقات آن‌ها مشخص شد که قورباغه‌ها هنگام خواب تقریباً 90 درصد از گلبول‌های قرمز خون خود را به کبد منتقل می‌کنند که این کار پوست و بافت ماهیچه آن‌ها را دو تا سه برابر شفاف‌تر از قبل می‌کند. علاوه‌بر‌این، کبد آن‌ها دارای یک غشای بیرونی بازتابنده شبیه به آینه است که به کاهش دید آن نیز کمک می‌کند.

نکته مهم دیگر اینکه در اکثر مهره‌داران، گروه‌بندی گلبول‌های قرمز خون در کنار یکدیگر می‌تواند باعث ایجاد لخته‌های بالقوه کشنده‌ای شود که در قورباغه شیشه‌ای چنین چیزی مشاهده نشده است. دانشمندان اکنون در تلاشند تا دلیل این امر را مشخص کنند، به این امید که ممکن است به تولید داروهایی برای جلوگیری از لخته‌شدن خون در انسان‌ها منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی