ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کامپیوتر کوانتومی
تکنولوژی

شرکت SpinQ از سه کامپیوتر کوانتومی قابل‌حمل رونمایی کرد

سه کامپیوتر کوانتومی ساخته شده توسط SpinQ دارای مشخصات نسبتاً ضعیفی هستند و هر سه مدل برای اهداف آموزشی طراحی شده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

شرکت SpinQ Technology از سه رایانه محاسباتی کوانتومی جدید به‌عنوان اولین کامپیوتر کوانتومی قابل‌حمل جهان رونمایی کرد. طبق ادعای SpinQ که یک شرکت محاسبات کوانتومی مستقر در چین است، این رایانه‌ها که فقط از پردازنده‌های 2 کیوبیت و 3 کیوبیتی بهره می‌برند، نوعی رویکرد آموزشی هستند که کاربران را با برنامه‌نویسی کوانتومی آشنا می‌کند.

کامپیوترهای کوانتومی جدید که Gemini Mini، Gemini و Triangulum نام دارند، از نظر پیچیدگی‌ها و طراحی متفاوت هستند. با‌این‌حال، تمام آن‌ها دارای یک سیستم محاسباتی کوانتومی کاملاً یکپارچه هستند که می‌تواند در دمای اتاق کار کند.

SpinQ در این دستگاه‌ها از کیوبیت‌های اسپین رزونانس مغناطیسی هسته‌ای (NMR) استفاده کرده است؛ فناوری که اولین‌بار در سال 1997 معرفی شد. مشکل اصلی NMR این است که قابلیت‌های مقیاس‌پذیری بسیار محدودی دارد و قابلیت‌های کوانتومی آن نسبتاً سؤال‌برانگیز است.

مشخصات سه کامپیوتر کوانتومی قابل‌حمل

Gemini Mini

Gemini Mini یک سیستم 200 در 350 در 260 میلی‌متری با 14 کیلوگرم وزن است که گزینه سطح مبتدی این شرکت محسوب می‌شود و کار خود را تنها با دو کیوبیت با بیش از 20 میلی ثانیه زمان انسجام انجام می‌دهد. به گفته شرکت سازنده، Gemini Mini می‌تواند بیش از 30 عملیات گیت را در یک کیوبیت انجام دهد و بیش از ده عملیات را در هنگام استفاده از یک مدار دو کیوبیتی اجرا کند. دیگر مشخصات آن شامل نمایشگر یکپارچه، مصرف برق 60 وات و پشتیبانی از 18 الگوریتم نمایشی می‌شود که شامل مستندات و مواد آموزشی است.

قیمت این دستگاه حدود 8104 دلار اعلام شده است.

Gemini

نسخه اصلی کامپیوتر کوانتومی Gemini دارای صفحه نمایش یکپارچه نیست، اما تعداد کیوبیت‌های آن نیز افزایش پیدا نکرده است. در‌عوض، افزایش پیچیدگی سیستم به آن اجازه می‌دهد تا عملیات گیت پیچیده‌تری را انجام دهد. این دستگاه با یک کیوبیت خود می‌تواند 200 عملیات گیت و در هنگام استفاده از یک مدار دو کیوبیتی، بیش از 20 عملیات را انجام دهد.

ظاهراً SpinQ این محصول را برای کاربران پیشرفته‌تر طراحی کرده است. از نظر قیمت نیز تقریباً پنج برابر از نسخه مینی گران‌تر است و با قیمت حدود 41510 دلار می‌توان آن را خریداری کرد. این دستگاه در محفظه‌ای شبیه به رایانه‌های Alienware شرکت Dell و اندازه 530 در 280 در 600 میلی‌متر عرضه می‌شود. مصرف انرژی آن 100 وات است و 44 کیلوگرم وزن دارد.

Triangulum

Triangulum سومین و پیشرفته‌ترین کامپیوتر کوانتومی است که 57400 دلار قیمت دارد. این دستگاه در شاسی 40 کیلوگرمی خود، دارای سه کیوبیت اسپین NMR با زمان انسجام بیش از 40 میلی ثانیه است.

از نظر عملکرد، Triangulum می‌تواند تنها 40 عملیات عمق گیت را در یک کیوبیت و حداکثر تا 8 عمق گیت را برای عملیات‌های دو یا سه کیوبیتی انجام دهد. بنابراین از نسخه اصلی Gemini ضعیف‌تر است. تنها دلیل گران‌تر بودن این دستگاه، کیوبیت اضافی و افزایش زمان انسجام آن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ha Hamid
    Ha Hamid | ۵ دی ۱۴۰۱

    😂😂 یا حضرت سرعت ، چقدر ویراژ میدن اینا

  • realtime
    realtime | ۳ دی ۱۴۰۱

    یاد اون کامپیوتر های گرون قدیمی افتادم. یه روزی ممکنه حتی گوشی ها هم کوانتومی بشن. تو کار دانش، نشد وجود نداره.

    • Ha Hamid
      Ha Hamid | ۵ دی ۱۴۰۱

      شک نکن ، مگه اینکه چیز بهتری یافت بشه که پتانسیلش از کوانتوم بیشتر باشه

مطالب پیشنهادی