ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اولین نسخه سیستم‌عامل آیفون با موفقیت روی یک رایانه شبیه‌سازی شد

نسخه شبیه‌سازی‌شده سیستم‌عامل آیفون به‌خوبی کار می‌کند و حتی با وجود چند مشکل، می‌توان آن را کاملاً کاربردی دانست.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

برای سال‌ها، مهندسان و توسعه‌دهندگان به‌لطف ابزارهای هکینتاش (Hackintosh) موفق شده‌اند تا سیستم‌عامل macOS را روی رایانه‌های غیر اپل اجرا کنند، اما زمانی که از iOS صحبت شود، تقریباً هیچ‌کس قادر به اجرای آن روی پلتفرم‌های دیگری نشده است. حالا یکی از توسعه‌دهندگان موفق شده تا اولین نسخه از سیستم‌عامل آیفون را با استفاده از امولاتور QEMU روی یک رایانه شبیه‌سازی کند.

«مارتین دی ووس» که با نام devos50 شناخته می‌شود، تا حد زیادی از مهندسی معکوس استفاده کرده تا بتواند اولین نسخه از سیستم‌عامل آیفون را که در سال 2007 برای نسل اول آی‌پاد تاچ معرفی شده بود، شبیه‌سازی کند. البته این پروژه برای دی ووس بسیار طولانی بوده و بیش از یک سال طول کشیده است تا این توسعه‌دهنده بتواند نحوه شبیه‌سازی مواردی مانند ویژگی پشتیبانی چند‌لمسی و سایر اجزای سخت‌افزاری را پیدا کند.

آی‌پاد تاچ
نسل اول آی‌پاد تاچ

او توضیح می‌دهد که بخش دشوار این پروژه، شبیه‌سازی اجزای سخت‌افزاری آی‌پاد تاچ بوده است. به همین دلیل او تصمیم گرفته تا به‌جای آیفون، از اولین نسخه سیستم‌عامل آیفون برای آی‌پاد استفاده کند، زیرا نسخه آیفون نیاز بیشتری به شبیه‌سازی اجزای سخت‌افزاری دارد.

علاوه‌بر‌این، دی ووس همچنین iPhone OS 1.0 را برای این کار انتخاب کرده، زیرا این نسخه نسبت به نسخه‌های جدیدتر دارای مکانیسم‌های امنیتی بسیار کمتری است. او توضیح می‌دهد:

«دستگاه‌های امروزی اپل شامل بسیاری از اجزای سخت‌افزاری اضافی مانند موتورهای عصبی، ناحیه‌های محصور امن و حسگرهایی می‌شود که شبیه‌سازی چنین دستگاه‌هایی را بسیار دشوارتر و زمان‌برتر می‌کنند.»

آیا سیستم‌عامل آیفون به‌صورت کاربردی شبیه‌سازی شده؟

آیفون

با وجود چنین اشکال، پروژه نهایی کاملاً کاربردی به‌نظر می‌رسد و سیستم‌عامل آیفون 1.0 با کمک یک پلتفرم مجازی‌سازی منبع باز به نام QEMU با موفقیت شبیه‌سازی شده است.

سیستم شبیه‌سازی‌شده devos50 کاملاً از ماوس و صفحه کلید پشتیبانی می‌کند و اکثر برنامه‌های از پیش نصب شده روی آن به‌خوبی کار می‌کنند. هرچند همچنان در شرایط خاصی سیستم از کار می‌افتد، اما دیدن نسخه‌ای از iOS که روی پلتفرم دیگری شبیه‌سازی شده، موضوع چشمگیری است.

توسعه‌دهنده توضیح می‌دهد که این احتمالاً اولین‌باری است که شخصی با استفاده از ابزارهای منبع باز سیستم‌عامل آیفون را شبیه‌سازی می‌کند. دی ووس برای پروژه بعدی خود، می‌خواهد نسل دوم آی‌پاد تاچ را شبیه‌سازی کند که سال 2008 با سیستم‌عامل آیفون 2.1 معرفی شده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی