ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوخت سنتتیک پورشه
اخبار خودرو

تولید انبوه سوخت سنتتیک پورشه آغاز شد؛ گامی بلند در راستای کاهش آلودگی خودروها

پورشه مدت‌هاست که ایده سوخت سنتتیک را دنبال می‌کند. حالا سرانجام تحقیقات این کمپانی آلمانی به بار نشسته است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

پورشه مدت‌هاست که ایده سوخت سنتتیک را دنبال می‌کند. حالا تحقیقات این کمپانی آلمانی به بار نشسته و تولید چنین سوختی را با همکاری شرکای بین‌المللی در پونتا آرناس (Punta Arenas) آغاز کرده است. این مجموعه مخصوص در شیلی قرار دارد و در روزهای اخیر با حضور «دیگو پاردو» وزیر انرژی شیلی و دو تن از اعضای هیئت‌مدیره پورشه با نام‌های «باربارا فرنکل» و «میشائیل استینر» افتتاح شد.

سوخت سنتتیک پورشه

مدل نمادین و افسانه‌ای 911 اولین مدلی است که باک آن با سوخت سنتتیک در مجموعه مذکور پر شد. پورشه پیش‌بینی می‌کند در این طرح آزمایشی، سالانه تقریباً 130 هزار لیتر سوخت سنتتیک تولید شود. سوخت تولیدی در این مجموعه، در پروژه‌هایی نظیر پورشه موبیل 1 سوپرکاپ و همچنین مراکز مخصوص تست و توسعه به‌کار گرفته خواهد شد.

در صورت موفقیت این طرح آزمایشی، پروژه سوخت سنتتیک پورشه گسترش پیدا خواهد کرد. این شرکت قصد دارد تا اواسط دهه کنونی، میزان تولید سالانه سوخت سنتتیک را به حدود 55 میلیون لیتر افزایش دهد. هدف نهایی برای این پروژه تولید 550 میلیون لیتر سوخت سنتتیک در هر سال است.

سوخت سنتتیک پورشه

سوخت سنتتیک یک تکنولوژی مکمل برای پیشرانه‌های برقی

خانم باربارا فرنکل در رابطه با این پروژه نوین می‌گوید شرکت پورشه به حمل‌و‌نقل الکتریکی و سوخت سنتتیک به‌عنوان یک تکنولوژی مکمل متعهد است. وی اعتقاد دارد استفاده از سوخت سنتتیک، دی‌اکسیدکربن کمتری را وارد جو می‌کند. به‌همین‌خاطر تولید صنعتی آن باید در سرتاسر جهان در دستور کار قرار بگیرد. خانم فرنکل اضافه می‌کند با احداث این مجموعه آزمایشی، پورشه نقش یک شرکت پیشگام را در توسعه سوخت سنتتیک ایفا خواهد کرد.

میشائیل استینر و باربارا فرنکل

میشائیل استینر، دیگر عضو هیئت‌مدیره پورشه معتقد است سوخت سنتتیک پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد. طبق آمار در‌حال‌حاضر بیش از 1.3 میلیارد خودرو با موتور درون‌سوز در خیابان‌های جهان تردد می‌کنند. از دید آقای استینر شمار زیادی از این خودروها تا چند دهه دیگر به حیات خود ادامه خواهند داد. در صورت استفاده از سوخت سنتتیک، آلایندگی این خودروها نزدیک به صفر خواهد شد که آن هم تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود کیفیت هوا خواهد داشت.

سوخت سنتتیک پورشه

شاید چرا بپرسید پورشه برای پروژه سوخت سنتتیک کشور شیلی را انتخاب کرده است؟ در پاسخ باید گفت از 365 روز سال، 270 روز باد شدیدی در این کشور می‌وزد؛ فاکتوری که برای کارکرد توربین‌های بادی با ظرفیت کامل بسیار اهمیت دارد. علاوه‌بر‌این، باید گفت فاصله پونتا آرناس با تنگه ماژلان کم است و سوخت تولیدی را به‌راحتی می‌توان از مسیر دریایی به سایر نقاط دنیا صادر کرد.

بد نیست اشاره کنیم پورشه در نظر دارد تا سال 2030 تولید دی‌اکسیدکربن در زنجیره‌های خود را به صفر برساند. برای دستیابی به این هدف جاه‌طلبانه، پورشه 100 میلیون دلار در زمینه توسعه سوخت سنتتیک سرمایه‌گذاری کرده است. به‌غیر‌از شیلی، این کمپانی آلمانی در ایالات متحده و استرالیا نیز مجموعه‌هایی را برای تولید سوخت سنتتیک احداث خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_komijani
    ali_komijani | ۵ دی ۱۴۰۱

    یه توضیح میدادید سوخت سنتتیک چیه اصلا

مطالب پیشنهادی