ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرطان
علمی

اولین آزمایش ادرار جهان برای تشخیص سرطان کبد ساخته شد

دانشمندان بریتانیایی با کشف یک نشانگر زیستی موفق به توسعه یک آزمایش ادرار دقیق برای کشف سرطان کبد بیماران شده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

در دنیای امروز پزشکان معمولاً برای تشخیص سرطان از روش‌هایی مانند جراحی، سونوگرافی یا آزمایش خون استفاده می‌کنند. برای انجام تمام این روش‌ها، بیماران باید به بیمارستان مراجعه کرده یا جراحی کنند. حالا گروهی از دانشمندان مؤسسه تحقیقات سرطان Beatson بریتانیا در گلاسگو، اسکاتلند، نشانگر زیستی را کشف کرده‌اند که می‌توان براساس آن برای سرطان کبد، آزمایش ادرار توسعه داد.

دکتر «سوریو تاردیتو» محقق اصلی این پژوهش از این مؤسسه توضیح می‌دهد:

«انتظار می‌رود تا تعداد بیماران مبتلا به سر‌طان کبد افزایش پیدا کند و به‌همین‌دلیل ما به ابزار جدیدی برای شناسایی و درمان آن نیاز داریم. ما برای کشف این متابولیت جدید که تاکنون در پستانداران شناسایی نشده بود و گزینه بسیار خوبی برای توسعه تست‌های تشخیصی گونه خاصی از سرطان کبد محسوب می‌شود و نیز به‌خاطر اینکه به‌راحتی در ادرار قابل تشخیص است و می‌توان از آن به‌عنوان نشانگری برای بررسی رشد تومور استفاده کرد، بسیار هیجان‌زده هستیم.»

آزمایش ادرار

تاردیتو در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد که تیم تحقیقاتی برنامه‌هایی برای بررسی این موضوع دارد که این نشانگر تا چه اندازه زودتر در متابولیت سر‌طان کبد قابل تشخیص است تا به این نتیجه برسند که یک آزمایش ادرار در چه زمانی انجام شود که بیماری را تشخیص دهد.

در حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطان کبد، تومور به‌وسیله یک مولکول پروتئین به نام «بتا-کاتنین» توسعه پیدا می‌کند. آزمایش ادرار جدید این مولکول خاص را پیدا می‌کند که می‌توان نشان‌دهنده سرطان کبد باشد.

هرچند درحال‌حاضر هیچ آزمایش ادرار دیگری برای تشخیص سر‌طان وجود ندارد، اما تست‌های جایگزین امیدوارکننده دیگری نیز در‌حال توسعه هستند.

سال 2020، آزمایش خون جدیدی معرفی شد که می‌توانست بیش از 50 نوع سرطان را تشخیص داده و حتی گاهی اوقات این کار را پیش از بروز علائم انجام دهد. علاوه‌بر‌این، این آزمایش در تشخیص 12 نوع از خطرناک‌ترین انواع سر‌طان، از جمله سرطان پانکراس که معمولاً در مراحل پایانی قابل تشخیص است، دقیق بود. برای توسعه این آزمایش از نمونه‌های 4000 نفر استفاده شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی