ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برنامه AlDente
تکنولوژی

معرفی برنامه AlDente؛ ابزار مدیریت حرفه‌ای و افزایش طول عمر باتری مک بوک

اپلیکیشن AlDente ابزاری برای مدیریت هوشمند باتری برای مک بوک‌ها به‌ شمار می‌رود که می‌تواند روی سلامت و عمر باتری تأثیرگذار باشد.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۵ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

باتری یکی از قطعات مصرفی دستگاه‌های الکترونیک محسوب می‌شود؛ اما عمر مفید آن تا مقدار زیادی بستگی به نحوه استفاده کاربر دارد. اگرچه تعویض باتری اغلب محصولات امروزی همچنان امکان‌پذیر است، ولی فرایندی دشوار و هزینه‌بر به‌ شمار می‌رود؛ مخصوصاً اگر صاحب یکی از مک بوک‌های اپل باشید. به همین بهانه در مطلب پیش رو به سراغ معرفی برنامه AlDente رفته‌ایم که جهت مدیریت باتری رایانه‌های مبتنی بر مک اواس کاربرد دارد و می‌تواند عمر مفید باتری آن‌ها را افزایش دهد.

چرا باید از برنامه‌های مدیریت باتری استفاده کنیم؟

در به‌روزرسانی‌های اخیر مک او‌اس، اپل از قابلیت جدیدی با نام Battery Health Management رونمایی کرده است که میزان شارژ‌شدن باتری را محدود می‌سازد تا آسیب کمتری به آن وارد شود. اگرچه ویژگی مذکور به‌خوبی می‌تواند از آسیب شیمیایی به باتری جلوگیری کند، اما امکانات آن در مقایسه با ابزارهای اختصاصی توسعه‌یافته برای این کار محدود است و کاربران قابلیت مانور چندانی در آن ندارند.

برنامه AlDente

اگر به سلامت باتری مک بوک خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید به سراغ اپلیکیشن‌های مختص به مدیریت باتری بروید. یکی از گزینه‌های موجود در این زمینه، برنامه AlDente است که در ادامه به معرفی قابلیت‌ها و امکانات آن خواهیم پرداخت.

برنامه AlDente چه ویژگی‌هایی دارد؟

سازندگان برنامه AlDente آن را در دو نسخه پولی و رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند. ویژگی‌های نسخه رایگان نسبتاً محدود است و به دو مورد اول اشاره‌شده در پایین خلاصه می‌شود؛ اما به‌نظر می‌رسد همین دو قابلیت هم برای اغلب دارندگان مک بوک‌ها کافی خواهد بود. در‌صورتی‌که بخواهید به امکانات بیشتر در کنار مدیریت دقیق‌تر روی باتری دسترسی داشته باشید، می‌توانید به سراغ نسخه پولی بروید که تمامی گزینه‌های زیر را شامل می‌شود.



قابلیت محدود‌کننده شارژ (Charge Limiter) از شارژ‌شدن بیش از حد باتری مک بوک جلوگیری می‌کند. کاربر می‌تواند مقدار مورد‌نظر خود را درون اپلیکیشن تعریف کند تا به‌عنوان بیشترین حد آستانه شارژ‌شدن باتری دستگاه در نظر گرفته شود. برای این کار تنها کافی است روی آیکن برنامه در تسک‌بار کلیک کرده و با استفاده از اسلایدر آن، مقدار دلخواه خود را تنظیم کنید. پس از رسیدن به مقدار مورد‌نظر، شارژ باتری متوقف شده و در‌صورت متصل‌بودن کابل شارژر، تنها از منبع برق مستقیم برای تأمین انرژی دستگاه استفاده خواهد شد.

برنامه AlDente

ویژگی خالی‌کردن شارژ (Discharge) برای مواقعی کاربرد دارد که میزان شارژ باتری بیشتر از مقدار تعیین‌شده درون برنامه AlDente است. در چنین شرایطی پس از تعیین مقدار مورد‌نظر، روی کلید Discharge درون اپ کلیک کنید تا دستگاه به‌صورت خودکار تنها از باتری برای تأمین انرژی استفاده کند؛ حتی اگر کابل شارژر به آن متصل باشد. پس از رسیدن به حداکثر مقدار تعریف‌شده، مک بوک دوباره تنها از کابل شارژر استفاده خواهد کرد.

حالت Sailing یکی دیگر از امکانات جالب برنامه AlDente است که به‌لطف آن مقدار باتری همیشه روی یک سطح، ثابت باقی می‌ماند. برای مثال وقتی که مک بوک به شارژر متصل باشد، باز هم امکان دارد هنگام پردازش‌های سنگین از باتری به‌عنوان بافر برای تأمین انرژی قطعات سخت‌افزاری استفاده نماید. این حالت در زمان‌هایی که برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نکنید هم برای باتری لپ‌تاپ رخ می‌دهد و شارژ آن کاهش پیدا می‌کند. با فعال‌کردن این حالت می‌توانید از ثابت‌ماندن میزان شارژ باتری مک بوک خود اطمینان کسب کنید. این قابلیت گزینه مناسبی برای افرادی است که همیشه از دستگاه خود با اتصال مستقیم به شارژر استفاده می‌نمایند.

جلوگیری از گرم‌شدن باتری یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اپلیکیشن مذکور است که می‌تواند تأثیر بسزایی روی عمر مفید و سلامت آن داشته باشد. اگرچه کمی گرم‌شدن باتری هنگام استفاده کاملاً طبیعی است؛ اما گرم‌شدن بیش از حد آن در مواقع خاص (مثل اتصال به شارژر و استفاده هم‌زمان) می‌تواند آسیب‌های دائمی به ساختار فیزیکی و شیمیایی باتری در پی داشته باشد. با فعال‌کردن ویژگی گفته‌شده، در‌صورت فراتر رفتن دمای باتری از حد معین، شارژ آن به‌شکل خودکار قطع خواهد شد تا کمی خنک‌تر شود. کاربران می‌توانند به‌صورت دستی دمای مطلوب خود را درون اپ تنظیم کنند.

برنامه AlDente

حالت کالیبراسیون برای مواقعی کاربرد دارد که حس می‌کنید میزان شارژ باتری نمایش داده شده با مقدار واقعی آن تطابق ندارد. این اتفاق به‌دلایل مختلفی صورت می‌گیرد و معمولاً افرادی که به‌صورت دائمی دستگاه خود را به شارژر متصل می‌کنند، با آن مواجه می‌شوند. به‌دلیل عدم هماهنگی سیستم مدیریت باتری با خود آن ممکن است هنگام گزارش ظرفیت شارژ باقی‌مانده اشتباهاتی صورت بگیرد و همین موضع به خاموش‌شدن مک بوک به‌شکل ناگهانی ختم شود. برای رفع آن می‌توانید یک‌بار باتری دستگاه را به‌طور کامل خالی کرده و سپس دوباره تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید؛ یا تنها در داخل اپلیکیشن AlDente روی گزینه Start Calibration کلیک کنید تا این فرایند به‌شکل خودکار انجام بگیرد.

برنامه AlDente حالت اختصاصی هم برای مک بوک‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل که از ویندوز استفاده می‌کنند، درون خود جای داده است. البته در این حالت، امکانات بسیار محدودتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و ممکن است برخی از عملکردها به‌درستی انجام نشوند؛ اما باز هم می‌تواند خبر خوبی برای افرادی باشد که به استفاده از ویندوز روی مک بوک خود نیاز دارند.

درنهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که این برنامه در اپ استور مک برای دانلود وجود ندارد و باید آن را از سایت رسمی‌اش دانلود کنید.


سؤالات متداول

برنامه AlDente چه کاربردی دارد؟

اپلیکیشن AlDente به کاربران کمک می‌کند تا مدیریت بیشتری روی باتری مک بوک خود داشته باشند تا بتوانند عمر مفید آن را افزایش دهند.

آیا خرید نسخه پولی برنامه AlDente ضروری است؟

خیر؛ کاربران نسخه رایگان این اپلیکیشن هم می‌توانند به دو قابلیت اصلی آن که کاربرد بیشتری دارند،‌ دسترسی داشته باشند.

یا استفاده از برنامه مدیریت باتری برنامه AlDente به دستگاه آسیب وارد می‌کند؟

خیر؛ ابزارهای مدیریت باتری معمولاً موجب بروز مشکلی برای باتری دستگاه نمی‌شوند و می‌توانند عمر مفید آن را هم افزایش دهند.

آیا امکان استفاده از اپلیکیشن AlDente روی مک بوک‌های دارای ویندوز وجود دارد؟

بله؛ برنامه AlDente به حالت خاصی با عنوان اینتل مجهز است که برای مک بوک‌های اجراکننده ویندوز در نظر گرفته شده است؛ اما امکانات آن نسبتاً کمتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • abbasalim
    abbasalim | ۶ دی ۱۴۰۱

    لینک دانلودش هم بزارید چون تو اپ استور AlDente سرچ میکنی نمیاد

    • امیر امام جمعه
      امیر امام جمعه | ۷ دی ۱۴۰۱

      از سایت سازنده یا گیت هاب قابل دریافت هستش:
      https://apphousekitchen.com/pricing
      https://github.com/davidwernhart/AlDente-Charge-Limiter/releases

مطالب پیشنهادی