ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت چین
علمی

راکت چین برای حمل فضانورد به ماه احتمالاً تا سال 2027 آماده می‌شود

چینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که راکت لازم برای پرتاب مدارگرد و ماه‌نشینی که قادر به حمل انسان باشد، تا سال 2027 آماده بهره‌برداری شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

رئیس بزرگ‌ترین پیمانکار فضایی چین می‌گوید راکتی که بتواند مدارگرد و فرودگر این کشور را با سه سرنشین به ماه ببرد، احتمالاً تا سال 2027 آماده می‌شود. این کشور آسیایی همچنین برنامه‌های فضایی دیگری مثل نمونه‌برداری از مریخ، اکتشاف در اعماق فضا و جست‌وجو به‌دنبال سیاره‌های قابل‌سکونت را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری SCMP، «وو یانشنگ»، رئیس هیئت‌مدیره شرکت فناوری و علوم هوافضایی چین (CASC) می‌گوید راکتی که قادر به حمل اولین مأموریت سرنشین‌دار این کشور به ماه باشد، احتمالاً در سال 2027 آماده بهره‌برداری خواهد شد. این راکت نسل جدید که گاهی با اسم رمز «راکت 921» خطاب می‌شود، می‌تواند یک مدارگرد سه‌نفره و یک ماه‌نشین دونفره را حمل کند.

وو در سخنان خود درباره سایر برنامه‌های فضایی چین هم صحبت کرده است. این برنامه‌ها شامل مأموریت‌های «چانگ‌ای» می‌شود که قرار است نمونه‌های سمت دوردست ماه را در سال 2026 به زمین برگرداند. همچنین سال آینده قرار است مأموریتی برای بررسی قطب جنوب ماه انجام شود تا در‌نهایت در سال 2028 یک پایگاه تحقیقاتی در همان منطقه احداث گردد.

چین برنامه‌های زیادی برای ماه و سایر سیارات دارد

مسئولان دولتی چین پیش‌تر گفته بودند که امیدوارند تا حوالی سال 2030 اولین فضانوردان خود را به ماه بفرستند. اما هنوز تاریخ دقیقی برای این مأموریت اعلام نشده است. وو یانشنگ می‌گوید آن‌ها همچنین قصد دارند از مریخ نمونه‌برداری کنند و ظرف 10 تا 15 سال آینده این نمونه‌ها را به زمین برگردانند.

چین فضای دوردست‌تر را فراموش نکرده است و در نظر دارد که در حوالی سال 2025 به سراغ بررسی سیارک‌های نزدیک زمین و دنباله‌دارهای کمربند اصلی منظومه شمسی برود. همچنین در آینده قرار است مأموریت‌هایی برای واکاوی درباره مشتری و قمرهایش، اورانوس، خورشید و لبه منظومه شمسی انجام شوند.

وو می‌گوید مأموریت جست‌وجو به‌دنبال سیاره‌های فراخورشیدی قابل‌سکونت که با اسم رمز Sound Search در دست توسعه قرار دارد، احتمالاً از سال 2030 آغاز می‌شود. به‌علاوه، این کشور به‌دنبال توسعه راکت‌های چندبارمصرف است تا حمل‌ونقل فضایی را آسان‌تر کند. راکت 921 که احتمالاً به راکت «لانگ مارچ CZ-5G» اشاره دارد، قادر به حمل 70 تن محموله تا مدار پایینی زمین و 25 تن محموله تا ماه است.

شرکت CASC همچنین در‌حال کار روی راکت قوی‌تری به نام «لانگ مارچ CZ-9» است که یک راکت سه‌مرحله‌ای خواهد بود و طوری طراحی می‌شود تا قابلیت حمل 150 تن بار به مدار پایینی زمین، 50 تن بار به ماه و 44 تن بار به مریخ را داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی