ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تراشه A17 Bionic آیفون 15
تکنولوژی

تراشه آیفون 15 به‌لطف فناوری 3 نانومتری TSMC، احتمالاً 35 درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد

به گفته TSMC، تراشه‌های 3 نانومتری 35 درصد انرژی کمتری مصرف خواهند کرد و احتمالاً A17 Bionic هم با این فناوری ساخته می‌شود.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

شرکت TSMC دیروز رسماً شروع به تولید تراشه‌های 3 نانومتری کرد و انتظار می‌رود نسل بعدی چیپ‌های اپل هم با این لیتوگرافی از راه برسند. با توجه به گفته TSMC، این فناوری نسبت به نسل قبلی تا 35 درصد بهره‌وری انرژی بالاتری دارد، بنابراین انتظار داریم تراشه A17 Bionic مورد استفاده در آیفون 15 هم تا این میزان انرژی کمتری مصرف کند.

اگرچه پیش از اینکه TSMC شروع به تولید تراشه‌های 3 نانومتری کند، سامسونگ موفق به انجام چنین کاری شده بود، اما TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده چیپ در دنیا محسوب می‌شود و دستیابی به این فناوری، به‌معنای عرضه محصولات بی‌شماری با تراشه‌های 3 نانومتری خواهد بود.

شرکت TSMC در‌حالی تولید انبوه چیپ‌های 3 نانومتری را شروع کرده است که به گفته رئیس هیئت‌مدیره آن، «مارک لیو» باید منتظر تراشه‌های 2 نانومتری هم در آینده باشیم:

«صنعت نیمه‌هادی در دهه آینده رشد سریعی خواهد داشت و تایوان نقش حیاتی‌تری را در اقتصاد دنیا ایفا خواهد کرد.»

تراشه A17 آیفون 15 انرژی کم‌تری مصرف خواهد کرد

در‌حال‌حاضر پیشرفته‌ترین تراشه‌ها مانند A16 Bionic اپل با لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده‌اند، اما نسل بعدی چیپ‌ها چه مزیتی نسبت به آن‌ها خواهند داشت؟ تراشه‌های 3 نانومتری نه‌تنها قدرت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بلکه انرژی کمتری هم مصرف می‌کنند.

به گفته لیو، تراشه‌های 3 نانومتری TSMC سریع‌تر از قبل خواهند بود و همچنین بهره‌وری انرژی آن‌ها 35 درصد افزایش می‌یابد. البته لیو اشاره‌ای به میزان سریع‌تر بودن این چیپ‌ها نسبت به نمونه‌های 4 و 5 نانومتری نکرده است.

آیفون 15 پرو

به‌طور معمول، هر نسل از تراشه‌های سری A اپل، با افزایش 10 تا 25 سرعت همراه است، بااین‌حال نمی‌توانیم میزان کاهش مصرف انرژی آن‌ها را به‌راحتی تخمین بزنیم. اما با توجه به گفته TSMC، احتمالاً تراشه A17 Bionic تا 35 درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد که البته این موضوع به‌معنای کاهش 35 درصدی مصرف انرژی آیفون 15 نخواهد بود؛ چرا که عوامل متعددی مانند نمایشگر هم در این زمینه نقش دارند.

به گفته TSMC، تقاضای بالایی برای تراشه‌های 3 نانومتری این شرکت وجود دارد، اما نامی از خریداران این تراشه‌ها برده نشده است. بااین‌حال می‌دانیم اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC است و 26 درصد درآمدهای TSMC در سال 2021 از اپل به‌دست آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی