ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بنیاد ملی نخبگان: بیش از 2700 نخبه به کشور بازگشته‌اند

قائم‌مقام این بنیاد از برنامه‌ریزی برای بازگشت سالانه هزار نخبه به کشور خبر داد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۷

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت بیش از 2700 نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج هم‌اکنون به ایران بازگشته‌اند. این در حالی است که از سوی دیگر رصدخانه مهاجرت ایران گزارش داده که سالانه به‌طور متوسط 28 هزار ویزای تحصیلی و اجازه اقامت کاری برای ایرانیان صادر می‌شود.

اگرچه مهاجرت موضوع تازه‌ای نیست، اما طی سال‌های اخیر شدت گرفته است. با این حال بنیاد ملی نخبگان می‌گوید براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته افراد نخبه به کشور بازگشته‌اند.

«ناصر باقری‌مقدم»، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در‌این‌باره گفت: «درحال‌حاضر با برنامه‌ریزی انجام‌شده، بیش از 2700 نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج هم‌اکنون به ایران بازگشته‌اند. این افراد در 100 تا 200 دانشگاه برتر دنیا مشغول به فعالیت‌های علمی بوده‌اند.»

به گفته وی، نخبگان ایرانی که از خارج به کشور بازگشته‌اند، یا به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی مشغول به فعالیت شده‌اند یا در‌حال انجام فرایند تأسیس شرکت دانش‌بنیان هستند: «بخشی از نخبگان نیز هنگام بازگشت به کشور، خودشان اقدام به راه‌اندازی شرکت کرده‌اند. این نخبگان غالباً از اروپا و آمریکای شمالی بازگشته‌اند.»

باقری‌مقدم با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان، بازگشت سالانه هزار نخبه به کشور را در دستور کار دارد، گفت:

«این بنیاد در‌حال راه‌اندازی و اجرای طرحی تحت عنوان بازگشت هزار نخبه به کشور است که این کار باید با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شود. تمهیدات لازم برای بازگشت سالیانه هزار نخبه به کشور اندیشیده شده است.»

وی همچنین گفت تعداد قابل‌توجهی از نخبگان ایرانی در دنیا علاقه‌مند به همکاری با کشورمان با روش‌هایی چون پروژه‌های پژوهشی و کرس‌های آموزشی و تحقیقاتی هستند.

بحث بازگشت نخبگان به ایران موضوع قابل‌تحسینی است، اما کارشناسان بر این باورند که جلوگیری از مهاجرت موضوع مهم‌تری است که باید به آن رسیدگی شود. در‌حالی بنیاد ملی نخبگان به‌دنبال بازگرداندن سالانه هزار نخبه به ایران است که آمارهای رصدخانه مهاجرت نشان می‌دهد طی 10 سال گذشته، سالیانه بیش از 28 هزار ایرانی از کشور مهاجرت می‌کنند.

وضعیت اینترنت در کنار نوسان شدید نرخ ارز و شرایط سخت اقتصادی روند مهاجرت را در چند سال اخیر افزایش داده است. در جلسه‌ای که رصدخانه مهاجرت ایران به تازگی برگزار کرد، اعلام شد که بخاطر شرایط فعلی، شاهد مهاجرت بیشتر هم‌وطنانمان خواهیم بود؛ مهاجرتی که احتمالا ایران را با کمبود نیروی کار متخصص روبه‌رو خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • morezax
    morezax | ۱۳ دی ۱۴۰۱

    اومدن خانواده‌شونو ببرن با خودشون برگردن کشور هدف مهاجرت. الان ۳۵۰ هزار نفر مهندس و دکتر و پرستار و علوم پایه و... درخواست آزادسازی مدرک دادن که یعنی فاجعه ملی. کی میخواد بمونه مملکت رو اداره کنه چون مسئولین که کار خاصی نمیکنن تا الانم همین کارمند و متخصصا مملکتو نگه داشتن به لطف خدا

  • آریا
    آریا | ۱۰ دی ۱۴۰۱

    بورسیه ها البته با اخذ وثیقه های سنگین برای جلوگیری از فرار کردن 😅 وگرنه دیگه برنمیگردن... هر کی که برای تحصیل بیرون رفت که نخبه نمیگن! نخبه واقعی به معنای کلمه شاید یک در صد هزار یا میلیون باشه... الآن این مهمه که اکثر نیروی کار جوان و متخصص برای دستیابی به زندگی نرمال! به کشورهای غربی مهاجرت میکنند... کشورهای مهاجر پذیر هم آماده پذیرش نیروی کار و متخصص و آماده (البته با جیبی پر پول) در سرتاسر دنیا هستن.. البته اگه واقعاً نخبه باشن که رو هوا میزنن...

  • mamad.badbakht
    mamad.badbakht | ۱۰ دی ۱۴۰۱

    البته که بازگشته اند ولی تفاوت هست بین معنی نخبه ای که شما مد نظرتون هست با نخبه ای که همگان میشناسند
    حتی افراد غیر نخبه هم فراری هستن از کشور چه به برسه به نخبه ها

  • Mohammad-Amin
    Mohammad-Amin | ۱۰ دی ۱۴۰۱

    برگردن برن زندان یا با گلوله کشته بشن؟

مطالب پیشنهادی