ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی سامسونگ گلکسی A04s؛ اقتصادی تمام‌عیار

گلکسی A04s جدیدترین گوشی اقتصادی سامسونگ در بازار ایران است که حدود ۴ میلیون تومان قیمت دارد.

نوشته شده ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

در بین گوشی‌های هوشمند متنوعی که سامسونگ عرضه می‌کند، محصولات اقتصادی این کمپانی از محبوبیت بیشتری در بعضی بازارها و به‌خصوص بازار ایران برخوردارند. سری گوشی‌‌های Galaxy A سامسونگ اکنون عضو جدیدی به نام گلکسی A04s در بازار ایران دارد. این گوشی اقتصادی با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی، نمایشگر ٩۰ هرتزی، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی، اندروید ١٢ و برچسب قیمتی حدود ۴ میلیون تومانی، می‌تواند رقیبی جدی برای نمایندگان شیائومی و سایر برندها باشد. در ادامه این مطلب با بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A04s همراه دیجیاتو باشید.

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

سامسونگ به‌لطف ارائه گوشی‌های ارزان‌تر خود در بازار توانست سهم قابل‌توجهی از فروش گوشی‌های هوشمند جهان را از آن خود کند. گلکسی A04s به‌عنوان یکی از جدیدترین محصولات اقتصادی سامسونگ پا به عرصه رقابت گذاشته است. این گوشی اخیراً به بازار ایران نیز راه یافته و مدل ٣/٣٢ گیگابایتی آن با قیمت حدود ۳.۸ میلیون تومان قابل خریداری است. حال سؤال اصلی اینجاست که آیا گلکسی A04s در این رده قیمتی می‌تواند انتخاب خوبی باشد یا رقبای آن عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارند؟ دیجیاتو با بررسی گلکسی A04s پاسخ این سؤال شما را می‌دهد.

بررسی ویدیویی سامسونگ گلکسی A04s

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

گلکسی A04s را فروشگاه اینترنتی دارسو برای بررسی در اختیار دیجیاتو قرار داده است. دارسو مرجع خرید انواع کالاهای دیجیتال از جمله گوشی موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، گجت‌های هوشمند و لوازم جانبی است و از ویژگی‌های متمایزی همچون تضمین اصالت کالا، پشتیبانی ۲۴‌ساعته و مهلت تست و تعویض یک هفته‌ای برخوردار است.

فهرست مشخصات فنی سامسونگ گلکسی A04s

  • نمایشگر ۶.۵ اینچی PLS LCD با نرخ رفرش ٩۰ هرتزی و رزولوشن اچ‌دی
  • چیپ ٨ نانومتری اکسینوس ۸۵۰
  • ٣ یا ۴ گیگابایت حافظه رم
  • ٣٢، ۶۴ یا ١٢٨ گیگابایت حافظه داخلی
  • رابط کاربری OneUI Core 4.1 بر پایه سیستم‌عامل اندروید ۱۲
  • دوربین اصلی سه‌گانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی، تشخیص عمق ٢ مگاپیکسلی و ماکروی ٢ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی
  • پشتیبانی از فناوری شارژ سریع ١۵ واتی
  • وزن ١٩۵ گرم
  • رنگ‌بندی سفید، مشکی، برنز و سبز
  • قیمت مدل ٣/٣٢ گیگابایتی حدود ۳.۸ میلیون تومان

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

با وجود اینکه گلکسی A04s گوشی چندان گرانی نیست، اما طراحی نسبتاً مدرنی دارد. سامسونگ این گوشی را در چهار رنگ سفید، مشکی، برنز و سبز روانه بازار کرده تا دست کاربران در انتخاب رنگ مورد‌علاقه‌شان باز باشد. دیجیاتو برای بررسی رنگ سفید این گوشی را در اختیار دارد.

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

قاب پشتی گلکسی A04s میزبان چیزی به‌جز سیستم دوربین اصلی سه‌گانه، فلش LED و لوگوی سامسونگ نیست. جالب اینکه چینش دوربین اصلی نماینده اقتصادی سامسونگ تا حدود زیادی به پرچمدار آن، یعنی گلکسی S22 اولترا شباهت دارد. این اقدام سبب شده است تا طراحی گلکسی A04s سبک و سیاق مدرن‌تری به خود بگیرد. لبه‌های قاب پشتی سامسونگ گلکسی A04s حالت خمیده دارد و این خمیدگی به حفظ ارگونومی دستگاه و خوش‌دست‌تر شدن آن کمک می‌کند.

روی فریم گلکسی A04s همان موارد معمول به‌چشم می‌خورند. از دکمه پاور و کلید‌های ولوم گرفته تا پورت USB-C، اسپیکر، میکروفون‌ها و حسگر اثر‌انگشت، همگی در این قسمت جا خوش کرده‌اند. حسگر اثر‌انگشت گلکسی A04s روی دکمه پاور آن تعبیه شده و از لحاظ سرعت و دقت عملکرد قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد. اسپیکر گلکسی A04s استریو نیست و کاملاً در سطح سایر گوشی‌های اقتصادی ظاهر می‌شود. این اسپیکر نه حجم صدای خوبی دارد و نه کیفیت صوتی و فراگیری را ارائه می‌دهد.

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

نهایتاً نوبت به قاب جلویی می‌رسد. این بخش میزبان نمایشگر ۶.۵ اینچی گلکسی A04s بوده و در بالای آن نیز شاهد به‌کارگیری بریدگی قطره‌ای شامل دوربین سلفی دستگاه هستیم. سامسونگ حاشیه‌های اطراف نمایشگر این گوشی را کاهش نداده و نسبت نمایشگر به بدنه هنوز حدود ٨۰ درصد است. با توجه به وزن ١٩۵ گرمی و ضخامت ٩.١ میلی‌متری گلکسی A04s، کار کردن با آن در طولانی‌مدت می‌تواند دستتان را خسته کند.

کیفیت ساخت گلکسی A04s مانند سایر رقباست و چیز بیشتری را در اختیارتان نمی‌گذارد. سامسونگ در ساخت قاب پشتی و فریم دستگاه از پلاستیک استفاده کرده و اعلام نکرده است که چه شیشه محافظی را برای افزایش مقاومت نمایشگر گوشی اقتصادی‌اش در نظر گرفته. مشخصاً خبری از استانداردهای مقاومت در برابر آب و گرد‌و‌غبار نیز برای گوشی‌های اقتصادی در این رده قیمتی نیست.

نمایشگر سامسونگ گلکسی A04s

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

درحالی‌که گوشی‌های بالارده و حتی میان‌رده برندهای مختلف در بخش نمایشگر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، شاهد تغییر خاصی در رده محصولات اقتصادی نیستیم. گلکسی A04s هم بخشی از همین قاعده است. کره‌ای‌ها این گوشی را به نمایشگر ۶.۵ اینچی با پنل PLS LCD و رزولوشن ٧٢۰ در ١۶۰۰ پیکسلی تجهیز کرده‌اند. جای خالی نمایشگر فول اچ‌دی در گوشی‌های اقتصادی سامسونگ همچنان احساس می‌شود.

نمایشگر مورد استفاده در گلکسی A04s در نمایش تصاویر و ویدیوها، عملکرد نسبتاً خوبی دارد. غلظت رنگ، کنتراست و شفافیت رنگ‌ها در این نمایشگر کمی بهتر از نسل‌های قبلی شده و از‌این‌رو می‌تواند نیاز تعداد بیشتری از کاربران را برطرف کند. هرچند هنوز روشنایی این نمایشگر و نمایشگر هر گوشی اقتصادی دیگری در این رده قیمتی نیز به قدری نیست که بتوانید زیر نور مستقیم آفتاب با آن به‌راحتی کار کنید.

نقطه قوت اصلی نمایشگر گلکسی A04s به نرخ رفرش آن مربوط می‌شود؛ جایی که شاهد پشتیبانی از نرخ رفرش ٩۰ هرتزی هستیم. البته پیشنهاد می‌کنیم این موضوع را معیار خرید این گوشی قرار ندهید. ضعف چیپ اکسینوس ۸۵۰ در اجرای رابط کاربری و اپ‌های مختلف و لگ‌های گاه‌و‌بی‌گاه باعث می‌شود که نرخ رفرش بالای نمایشگر به‌درستی احساس نشود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

اگر به‌دنبال گوشی ارزان‌قیمت با نرم‌افزار به‌روز باشید، گلکسی A04s می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد. زیرا این گوشی با اندروید ١٢ پیش‌فرض و رابط کاربری OneUI Core 4.1 به دست کاربران می‌رسد که در رده قیمتی حدود ۴ میلیون تومان ویژگی خوبی محسوب می‌شود. براساس سابقه و صحبت‌های سامسونگ در ارائه به‌روزرسانی‌های اساسی اندروید، احتمالاً گلکسی A04s دو نسل آپدیت اندروید را در آینده دریافت خواهد کرد.

سامسونگ برای آنکه فشار کم‌تری به سخت‌افزار گوشی اقتصادی‌اش بیاید، از نسخه Core رابط کاربری اختصاصی خود استفاده کرده است و از‌این‌رو کارکرد بهینه‌تری را شاهد هستیم، اما نباید انتظار کارکرد بی‌نقص و بدون تأخیر را از این گوشی داشته باشید. رابط کاربری OneUI Core 4.1 از لحاظ المان‌های طراحی بصری به جدیدترین ویژگی‌های اندروید مجهز شده است. پالت‌های رنگی Material You این رابط کاربری را همراهی می‌کنند و می‌توانید رنگ‌بندی قسمت‌های مختلف دستگاه از جمله نوار اعلان، آیکون‌ها، برنامه‌های سیستمی و... را با تصویر زمینه هماهنگ کنید.

به‌لطف بهره‌گیری از اندروید ١٢ پیش‌فرض، سایر قابلیت‌های مهم آن نیز در این گوشی به ارمغان آمده‌اند. بنابراین ویژگی‌های امنیتی جدید، داشبورد حریم خصوصی باز‌طراحی‌شده و سایر ویژگی‌های این نسخه در گلکسی A04s به‌چشم می‌خورند. کم‌تر‌شدن باگ‌ها یکی دیگر از تغییرات OneUI 4 نسبت به نسل‌های قبلی است.

عملکرد سخت‌افزاری

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

سامسونگ گلکسی A04s قدرت خود را از چیپ ٨ نانومتری اکسینوس ٨۵۰ می‌گیرد. این چیپست اختصاصی سامسونگ مدت‌هاست در گوشی‌های مختلفی از جمله گلکسی A21s، گلکسی A12 ناچو و گلکسی A13 استفاده می‌شود. اکسینوس ٨۵۰ دارای پردازنده‌ای با ٨ هسته Cortex-A55 و حداکثر فرکانس ٢.۰ گیگاهرتزی است. همچنین ٣ یا ۴ گیگابایت رم در کنار ٣٢، ۶۴ یا ١٢٨ گیگابایت حافظه داخلی در این گوشی آن را همراهی می‌کنند. مدلی که برای بررسی در اختیار داریم دارای ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است.

برای بررسی توان و عملکرد سخت‌افزاری گلکسی A04s از اپلیکیشن‌های بنچمارک همیشگی، یعنی انتوتو ٩، گیک‌بنچ ۵، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک استفاده کردیم.

از تصاویر بالا و نتایج کسب‌شده توسط این گوشی مشهود است که سامسونگ گلکسی A04s برای اجرای بازی‌های سنگین و انجام پردازش‌های پیچیده ساخته نشده است. در مقابل اگر کارهای شما به استفاده از چند اپلیکیشن، وب‌گردی و تماشای ویدیو یا حتی انجام بازی‌های سبک محدود می‌شود، این نماینده اقتصادی سامسونگ کم نمی‌آورد. عجیب‌ترین نکته در مورد این نتایج، مربوط به تست پایداری گلکسی A04s بود که بدون داغ‌کردن، در آن حدود ۴۰ درصد کاهش قدرت پردازشی را شاهد بودیم. با‌این‌حال در بین سایر گوشی‌های مجهز به چیپ اکسینوس ۸۵۰، گلکسی A04s تقریباً بالاترین امتیاز را کسب کرده است. در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ای بین نتایج بنچمارک‌های گلکسی A04s و برخی رقبایش داشته باشید:

نام گوشیAnTuTu 9GeekBench 5
Multi-Core
PCMark
Work 3.0
3DMark
WL Unlimited
گلکسی A04s١۵١٢١٢١١٣٧۵٨٢۵۵۰٨
گلکسی A13١٢٢٨٢٢۵٨٢۵۰١۵۵۰۵
ردمی 10C٢۴٣٧۶٢١۵٩۶۶۵۴١۴۴٧
نوکیا G10١١۶١٣١۴٧٢۵٢٢٨١١۶

برای آنکه تجربه عمیق‌تری از قدرت پردازشی چیپ اکسینوس ٨۵۰ در Galaxy A04s داشته باشیم، بازی پرطرفدار کال‌آودوتی موبایل را روی آن نصب کردیم تا ببینیم که تجربه بازی‌کردن با این گوشی به چه شکل است. طبق استفاده‌ای که داشتیم، این بازی صرفاً با تنظیمات گرافیکی Low و Medium روی گلکسی A04s اجرا می‌شود. روی حالت Low تجربه بازی‌کردن مناسب است، اما روی تنظیمات Medium نمی‌توان تجربه خوبی داشت.

قابلیت‌های ارتباطی در گلکسی A04s باز هم در حد و اندازه سایر رقباست و خبری از قابلیت اتصال به شبکه 5G هم نیست. این گوشی از بلوتوث نسخه ۵.۰ بهره می‌برد. پشتیبانی از شبکه‌های وای‌فای ۵ گیگاهرتزی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های ارتباطی این گوشی محسوب می‌شود.

دوربین سامسونگ گلکسی A04s

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

گلکسی A04s به‌عنوان یکی از جدیدترین گوشی‌های اقتصادی سامسونگ به سیستم دوربین اصلی سه‌گانه و دوربین سلفی تکی مجهز شده است. کره‌ای‌ها سعی کرده‌اند تا حداقل امکانات کافی برای کاربران را در بخش عکاسی فراهم آورند. در ادامه فهرست مشخصات دوربین‌های این گوشی را می‌بینید.

  • دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی با ضریب اف ١.٨ و فوکوس خودکار
  • دوربین ماکروی ٢ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.۴
  • دوربین تشخیص عمق ٢ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.۴
  • دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی با ضریب اف ٢.٢
  • قابلیت فیلم‌برداری 1080p با نرخ ٣۰ فریم بر ثانیه

به‌عنوان گوشی اقتصادی با برچسب قیمتی حدود ۴ میلیون تومان، دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی A04s عملکرد قابل‌قبولی در نور کافی دارد. این دوربین در نور روز تصاویر را با جزئیات کافی، رنگ‌های واقعی و عمق مناسب ثبت می‌کند؛ اما شارپنس تصاویر به‌اندازه کافی بالا نیست و بازه دینامیکی آن می‌توانست بهتر از این‌ها باشد. در کل اگر اهل عکاسی با دوربین اصلی باشید، گلکسی A04s با توجه به قیمت‌اش می‌تواند شما را راضی کند.

در شب و محیط‌های تاریک اما نباید انتظار عملکردی در سطح گوشی‌های گران‌تر را از گلکسی A04s داشته باشید. این گوشی در چنین شرایطی می‌تواند تصاویر را با روشنایی مناسب و شارپنس کافی به ثبت برساند. با این وجود تصاویر شب‌هنگام گلکسی A04s عموماً جزئیات پایین و نویز زیادی دارند و جزئیات در اطراف منابع نوری نیز به‌طور کامل از دست می‌روند.

درنهایت نوبت به دوربین سلفی گلکسی A04s می‌رسد. سامسونگ نماینده اقتصادی خود را به دوربین سلفی با وضوح ۵ مگاپیکسلی تجهیز کرده است که انتخاب مناسبی برای ثبت تصاویر سلفی فردی و گروهی محسوب نمی‌شود.

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی Galaxy A04s تنها در شرایط نوری ایده‌آل می‌تواند عکس‌های قابل‌قبولی بگیرد. در محیط کم‌نور شاهد تار‌شدن تصاویر و افت کیفیت محسوس هستیم. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در رده قیمتی ۴ میلیون تومان نمی‌توانید گوشی مناسبی برای عکاسی پیدا کنید.

باتری و شارژ

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

سامسونگ گلکسی A04s انرژی‌اش را از باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت می‌گیرد. این ظرفیت باتری را در سایر گوشی‌های اقتصادی سامسونگ دیده بودیم، اما آیا Galaxy A04s می‌تواند کاربرانش را راضی نگه دارد؟

براساس بررسی‌های دیجیاتو، شارژدهی باتری این گوشی در سطح کاملاً خوبی قرار دارد و اگر استفاده سبکی داشته باشید، می‌توانید تا بیش از یک روز این گوشی را بدون نیاز به شارژ مجدد همراه خود داشته باشید. نتیجه تست باتری PCMark نیز حاکی از دوام حدوداً ٩‌ساعته این گوشی است که شارژدهی خوب آن را تأیید می‌کند. البته تست باتری با روشنایی حداکثری نمایشگر و وای‌فای روشن انجام شده است.

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

گلکسی A04s از فناوری شارژ ١۵ واتی پشتیبانی می‌کند. کره‌ای‌ها هم شارژری با توان ١۵ وات را در جعبه این دستگاه قرار داده‌اند. با استفاده از این شارژر، می‌توانید طی نیم ساعت تا ۳۰ درصد و طی یک ساعت تا ۶۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ کنید. شارژ کامل گلکسی A04s نیز کمی بیشتر از ٢ ساعت طول می‌کشد که باز هم در این رده قیمتی طبیعی است.

جمع‌بندی بررسی سامسونگ گلکسی A04s

بررسی سامسونگ گلکسی A04s

گوشی‌های اقتصادی هر سال به قابلیت‌های جدیدتری مجهز می‌شوند تا ارزش خرید بالاتری پیدا کنند. شاید تا یکی‌دو سال قبل نمی‌توانستیم حسگر اثر‌انگشت، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی یا نمایشگر ۹۰ هرتزی را در یک گوشی پایین‌رده تصور کنیم، اما در سال ۲۰۲۲ چنین مواردی به ویژگی‌های عادی یک گوشی اقتصادی تبدیل شده‌اند. گلکسی A04s نیز به‌عنوان پایین‌ترین عضو در سبد محصولات جدید سامسونگ، تمام نیازهای یک کاربر عمومی را جواب می‌دهد.

بااین‌حال در رده قیمتی ۴ میلیون تومان شما می‌توانید دو گزینه دیگر از همین شرکت کره‌ای به نام‌های گلکسی A13 و گلکسی M13 را نیز مدنظر داشته باشید. اگرچه این دو گوشی به سال گذشته تعلق دارند، اما هر دو با نمایشگر فول اچ‌دی و قیمت تقریباً یکسان می‌توانند گزینه بهتری باشند. همچنین گلکسی M13 مدل هند با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی طبیعتاً شارژدهی بیشتری خواهد داشت. این نکته را مدنظر داشته باشید که برای خرید گوشی‌های سامسونگ، حتماً مدلی را با حداقل ۴ گیگابایت حافظه رم انتخاب کنید، چون تجربه OneUI (حتی نسخه Core) روی گوشی‌هایی با ۳ گیگابایت رم چندان دلچسب نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza1997
    reza1997 | ۲۷ دی ۱۴۰۱

    این گوشی عملا همان a13 سامسونگ است که برای اقتصادی تر شدن و کاهش قیمت 5 دلاری؛ پاره ای از امکانات آن حذف شده!
    گوشی با قیمت بین 4 تا 4 و نیم بدون حسگر مجاورت و قطب نما و ژیروسکوپ فاجعه است. چیزهایی که در نسل های قدیمی سامسونگ حتی در سری J هم همیشه بود!

مطالب پیشنهادی