ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل لپ تاپ
تکنولوژی

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل برای لپ‌تاپ‌ها با حداکثر 24 هسته معرفی شدند

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل برای لپ‌تاپ‌ها در چهار دسته قرار می‌گیرند و قدرتمندترین عضو این خانواده، Core i9-13980HX با 24 هسته است.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۳ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۴

چند وقتی می‌شود که پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم اینتل موسوم به رپتور لیک (Raptor Lake) در بازار به فروش می‌رسند و حالا این شرکت در نمایشگاه CES 2023 نسخه مخصوص لپ‌تاپ آن‌ها را معرفی کرده است. پردازنده‌های نسل سیزدهم مخصوص لپ‌تاپ اینتل در دسته‌های مختلف P ،U و H و HX قرار گرفته‌اند. همچنین برای اولین‌بار شاهد معرفی پردازنده‌های 24 هسته‌ای برای لپ‌تاپ‌ها هستیم.

قدرتمندترین پردازنده جدید اینتل، Core i9-13980HX نام دارد که از 24 هسته بهره می‌برد و حداکثر فرکانس توربو 5.6 گیگاهرتز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درحقیقت برای اولین‌بار پردازنده‌های 24 هسته‌ای به لپ‌تاپ‌ها راه پیدا می‌کنند و طبق ادعای اینتل، با سریع‌ترین پردازنده لپ‌تاپ روبه‌رو هستیم.

مشخصات پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل برای لپ‌تاپ‌ها

اینتل برای پردازنده‌های سری HX از همان دای (Die) مورد استفاده در پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم بهره برده، بااین‌حال تغییراتی در آن اعمال شده است. در قدرتمندترین پردازنده لپ‌تاپ اینتل از 8 هسته قدرتمند و 16 هسته کم‌مصرف استفاده شده است. تعداد هسته‌های قدرتمند نسبت به نسل قبلی یعنی Core i9-12950HX تغییری نکرده، اما تعداد هسته‌های کم‌مصرف دو برابر شده است.

با وجود قدرت بالا، این پردازنده اینتل توان طراحی حرارتی برابر 55 وات دارد و می‌تواند با قدرتمندترین گرافیک‌های مخصوص لپ‌تاپ، قدرت فوق‌العاده بالایی را در اختیار کاربران قرار دهد. طبق ادعای اینتل، پردازنده جدید نسبت به نسل قبلی‌اش در بخش تک هسته‌ای تا 11 درصد و در بخش چند هسته‌ای تا 49 درصد سریع‌تر است. در بخش گیمینگ هم با 12 درصد عملکرد بالاتر روبه‌رو هستیم. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم این بهبود عملکرد چه تأثیری روی شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌ها دارد.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل HX
پردازنده‌های سری HX

پردازنده‌های سری HX از رم‌های DDR4 با حداکثر فرکانس 3200 مگاهرتز و رم‌های DDR5 با حداکثر فرکانس 5600 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها می‌توانند حداکثر 128 گیگابایت رم داشته باشند. این پردازنده‌ها همچنین از وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2 و همچنین تاندربولت 4 پشتیبانی می‌کنند. بیش از 60 لپ‌تاپ‌ با این پردازنده‌ها روانه بازار خواهند شد.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل H
پردازنده‌های سری H

پس از پردازنده‌های سری HX، نوبت به خانواده H می‌رسد که توان طراحی حرارتی پایه 45 وات دارند. فرکانس بوست این پردازنده‌ها افزایش 400 مگاهرتزی نسبت به نسل قبلی تجربه کرده‌اند و در بالاترین مدل، 14 هسته دارند. پردازنده‌های این دسته را می‌توانید در جدول بالا مشاهده کنید.

اینتل در پردازنده‌های نسل سیزدهم مخصوص لپ‌تاپ از دسته P با توان طراحی حرارتی 28 وات و دسته U با توان طراحی حرارتی 15 وات هم رونمایی کرده است. پردازنده‌های سری P برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک کاربرد دارند و پردازنده‌های سری U در لپ‌تاپ‌های فوق سبک و تاشو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل P
پردازنده‌های سری P

پردازنده‌های سری P در بالاترین نسخه 14 هسته (6 هسته قدرتمند و 8 هسته) با فرکانس توربو 5.2 گیگاهرتز دارند و از رم‌های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند. در سری U، بالاترین پردازنده Core i7-1365U نام دارد که از 10 هسته (2 هسته قدرتمند و 8 هسته کم‌مصرف) بهره می‌برد و حداکثر فرکانس آن به 5.2 گیگاهرتز می‌رسد.

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل U
پردازنده‌های سری U

پردازنده‌های سری P و U نسل سیزدهم اینتل در لپ‌تاپ‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تعدادی از آن‌ها طی روزهای آینده در نمایشگاه CES 2023 معرفی خواهند شد. پردازنده‌های سری U و P به همراه H در مجموع در بیش از 300 لپ‌تاپ در سال 2023 از شرکت‌های مختلف ازجمله ایسر، ایسوس، دل، لنوو و اچ‌پی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پردازنده‌های دسکتاپ جدید اینتل
پردازنده‌های دسکتاپ جدید اینتل

در نهایت اینتل از چندین پردازنده دسکتاپ جدید از نسل سیزدهم هم رونمایی کرده است که 35 و 65 واتی هستند. طبق ادعای اینتل، عملکرد این پردازنده‌ها در بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نسبت به نسل دوازدهم به ترتیب 11 و 34 درصد بهبود یافته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی