ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اندروید
تکنولوژی

گوگل رسماً پشتیبانی اندروید از معماری RISC-V را اعلام کرد

«لارس برگستروم»، مدیر مهندسی اندروید گفته که گوگل می‌خواهد RISC-V به‌عنوان یک پلتفرم سطح 1 در اندروید دیده شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۵ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

گوگل اعلام کرد که سیستم‌عامل اندروید از معماری RISC-V پشتیبانی خواهد کرد. RISC-V معماری محاسباتی جایگزین Arm محسوب می‌شود؛ معماری و ساختاری که تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند امروزی از آن استفاده می‌کنند.

اندروید، سیستم‌عامل توسعه‌یافته توسط گوگل، درحال‌حاضر از چند معماری مختلف مانند Arm و x86 پشتیبانی می‌کند. اکثر دستگاه‌هایی که از اندروید استفاده می‌کنند، مانند گوشی‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند، به چیپست‌های مبتنی بر Arm مجهز هستند. بااین‌حال، یکی از معماری‌هایی که در چند وقت گذشته خبرهای زیادی درباره آن منتشر شده، RISC-V است که یک معماری رایگان و آزاد محسوب می‌شود.

درواقع هرکسی می‌تواند براساس آن تراشه‌های خود را بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه مجوز یا حق امتیازی طراحی کند و گوگل طی سخنرانی خود در اجلاس RISC-V پشتیبانی از آن‌ها را اعلام کرده است.

معماری RISC-V

RISC-V از آن جهت اهمیت زیادی دارد که رایگان و آزاد است و فروشندگانی که می‌خواهند محصولات ارزان loT بسازند، علاقه‌مند خواهند بود که از آن برای توسعه تراشه‌های ارزان‌قیمت استفاده کنند. همچنین شرکت‌هایی که قصد دارند وابستگی خود به رقبا یا نهادهای خارجی را کمتر کنند نیز به‌طور جدی آن را دنبال خواهند کرد.

گوگل هم‌اکنون نیز در تراشه امنیتی Titan M2 خود که در گوشی‌های سری پیکسل استفاده می‌شود، از معماری RISC-V استفاده می‌کند و اینتل نیز اکنون برای برخی مشتریان تجاری خود چیپست‌های RISC-V را ارائه می‌کند.

معماری RISC-V پلتفرم سطح 1 اندروید خواهد شد

سیستم عامل

در سخنرانی گوگل، «لارس برگستروم»، مدیر مهندسی اندروید گفت که گوگل می‌خواهد RISC-V به‌عنوان یک پلتفرم سطح 1 در اندروید دیده شود. درواقع می‌توان گفت که این معماری جایگزین Arm برای اندروید خواهد شد.

برگستروم در ادامه گفت که درحال‌حاضر می‌توان نسخه بسیار محدودی از اندروید را برای RISC-V دانلود و امتحان کرد، اما این نسخه فاقد پشتیبانی از Android Runtime (ART) است. او گفت که انتظار دارد به‌زودی شبیه‌ساز رسمی آن ارائه شود و پشتیبانی از ART نیز در سه‌ماهه اول 2023 از راه برسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی