ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زمین
علمی

ناسا توضیح می‌دهد: چرا از زهره به‌عنوان دوقلوی اهریمنی زمین یاد می‌شود؟ [تماشا کنید]

ناسا در این ویدیو توضیح داده که دلیل اصلی این امر، نحوه تشکیل دو سیاره است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

از سیاره زهره اغلب به‌عنوان «دوقلو اهریمنی» زمین یاد می‌شود و دلیل خوبی هم برای این موضوع وجود دارد. این دو سیاره به‌طرز وحشتناکی شبیه به هم هستند و اکنون ناسا ویدیوی جدیدی را منتشر کرده است که توضیح می‌دهد شباهت آن‌ها به نحوه شکل‌گیری سیارات مربوط می‌شود.

شاید در نگاه اول احمقانه به‌نظر برسد که یک سیاره را دوقلوی اهریمنی سیاره دیگری عنوان کرد، اما زهره و زمین چنین ارتباطی با یکدیگر دارند. به گفته دکتر «لوری گلیز»، مدیر علوم سیاره‌ای ناسا، دلایل زیادی وجود دارد تا این دو سیاره را دوقلوی یکدیگر بنامیم؛ بااین‌حال، زهره کاملاً نسبت به سیاره ما متفاوت بوده است.

چرا زهره دوقلو اهریمنی زمین است؟

دکتر گلیز در ویدیوی بالا توضیح می‌دهد که زمین و دوقلوی اهریمنی آن هر دو در یک منطقه از فضا توسعه و رشد پیدا کرده‌اند. علاوه‌بر‌این، هر دو سیاره از یک نوع مواد تشکیل شده‌اند. با‌این‌حال، برخلاف زمین، زهره دارای جوی سمی مملو از دی‌اکسید کربن و ابرهای زرد‌رنگ اسید سولفوریک است که گرما را در خود نگه می‌دارد و سیاره را به‌شدت داغ می‌کند.

در‌واقع، دوقلوی اهریمنی ز‌مین داغ‌ترین سیاره در منظومه شمسی ماست؛ حتی با وجود اینکه عطارد به خورشید نزدیک‌تر است. علاوه‌بر‌این، زهره با چرخش خود در مقایسه با زمین و سیارات دیگر به‌سمت عقب می‌چرخد؛ به‌این‌ترتیب، خورشید از غرب آن طلوع و از شرق خود غروب می‌کند.

پس چگونه این سیاره که نزدیک‌ترین همسایه زمین است و شباهت بسیار زیادی به آن دارد، تا این اندازه متفاوت شده است؟ دانشمندان هنوز جواب دقیقی برای این موضوع پیدا نکرده‌اند، بااین‌حال، دکتر گلیز می‌گوید که برخی معتقدند مشکلی در زهره رخ داده است که آن را به همزاد اهریمنی زمین تبدیل کرد‌ه. همچنین، دکتر گلیز بر این باور است که اتفاق خوبی برای زمین رخ داده و در‌نتیجه آن برای رشد حیات آماده شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۱۷ دی ۱۴۰۱

    حاجی ناهید نه زهره. ما عرب نیستیم

مطالب پیشنهادی