ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تناسب کیفیت سوخت با استانداردهای خودرویی
خودرو

ایران‌خودرو: کیفیت بنزین با خودروهای تولیدی یورو 5 همخوانی ندارد

رئیس اداره صحه‌گذاری و تأیید نوع محصول شرکت ایران‌خودرو به‌تازگی از کاهش عمر خودروهای تولیدی با بنزین بی‌کیفیت سخن گفته است.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

رئیس اداره صحه‌گذاری و تأیید نوع محصول شرکت ایران‌خودرو در گفت‌وگوی اخیر خود به عدم تناسب کیفیت سوخت با استانداردهای خودرویی و پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی آن اشاره کرده است. به گفته این مقام مسئول، با اینکه به خودروسازان تکلیف شده تا محصولات خود را مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید کنند، اما کیفیت سوخت مصرفی فعلی در کشور اثربخشی این استاندارد را از بین می‌برد.

بنزین بی‌کیفیت موجود در شبکه سوخت‌رسانی کشور با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تطابق ندارد و نه‌تنها به افزایش آلودگی هوا کمک می‌کند، بلکه موجب تخریب موتور خودروهای جدید نیز می‌شود. سوخت مصرفی فعلی در شبکه، با سیستم‌های احتراقی و کنترلی خودروهای امروزی همخوانی ندارد و علاوه بر افزایش هزینه نگهداری، طول عمر مفید ماشین را کاهش می‌دهد و مصرف‌کننده را به‌زحمت می‌اندازد. اکثر خودروهای امروزی به‌سبب محدودیت در فناوری، از موتورهای مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کنند. این موتورها با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت دارند، اما زمانی مفید خواهند بود که بنزین مصرفی آن‌ها از کیفیت مناسب برخوردار باشد. در غیر این صورت نه‌تنها کمکی به کاهش آلودگی نمی‌شود، بلکه موتور ماشین زودتر از حد انتظار خراب می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد.

استانداردها نقش بسزایی در صنایع متعدد، مخصوصاً صنایع خودروسازی دارند. توسعه و پیروی از استانداردها نه‌تنها باعث افزایش اطمینان و رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود، بلکه توانایی تولیدکنندگان و حس رقابت‌پذیری آن‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. استانداردها نمودی از توسعه‌یافتگی یک کشور به‌حساب می‌آیند که باعث رشد و ترقی آن کشور می‌شوند.

بااین‌وجود، زمینه‌سازی تحقق یک استاندارد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که دولت پیروی از استاندارد یورو ۵ را جهت ساخت خودرو اجباری می‌کند، می‌بایست به فکر سوخت‌رسانی مناسب به محصول مبتنی بر این استاندارد نیز باشند. کیفیت سوخت مصرفی تأثیر قابل‌توجهی روی رفتار خودرو دارد و به همین خاطر، استانداردهای سوخت متناسب با استانداردهای خودرو تعریف می‌شود. بااین‌وجود، عدم تناسب کیفیت سوخت با استانداردهای خودرویی، پیامدی به‌غیر‌از ایجاد مشکلات متعدد برای خودروساز و مصرف‌کننده، افزایش آلودگی محیط‌زیست و به‌طور کلی ضرر به سرمایه‌های ملی نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی