ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اجاره کارت ملی برای خرید خودرو
خودرو

خرید خودرو با اجاره کارت ملی ادامه دارد؛ تلاش مجدد دلالان برای سودجویی در بازار خودرو

قوانین سخت‌گیرانه خرید خودرو در بورس کالا باعث شده است تا دلالان مجدداً به‌سمت اجاره کارت ملی کشیده شوند.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های خودروسازی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند. طبق قوانین جاری، هر کد ملی تنها یک‌مرتبه مجاز به ثبت سفارش برای یک دستگاه خودرو است. از طرف دیگر، تنها افرادی مجاز به خرید خودرو هستند که طی ۴ سال گذشته، پلاکی به نام آن‌ها ثبت نشده است. این قوانین سخت‌گیرانه باعث شده تا دلالان مجدداً به‌سمت اجاره کارت ملی برای خرید خودرو کشیده شوند.

اجاره کارت ملی برای خرید خودرو عواقب حقوقی متعددی برای خریدار به‌همراه دارد. بااین‌وجود، افراد بسیاری در جامعه هستند که تاکنون خودرویی به نام آن‌ها ثبت نشده است و در‌حقیقت توان و قدرت مالی کافی جهت خرید خودرو را ندارند. این افراد، اهداف اصلی دلالان و افراد سودجو به‌حساب می‌آیند و برخی از آن‌ها حاضر می‌شوند دراِزای دریافت پولی که شاید گره‌گشای یکی از مشکلات آن‌ها باشد، کارت ملی خود را به افراد سودجو کرایه دهند.

بدین ترتیب، افرادی که علی‌رغم داشتن سرمایه، مجاز به خرید خودرو نیستند، از کارت ملی افراد واجدالشرایطی که توان مالی کافی را برای خرید خودرو ندارند، استفاده کرده و خودرو را به نام آن‌ها می‌خرند و سپس به نام خود می‌کنند. در این معامله، مبلغ توافقی اجاره یا بخشی از سود به صاحب اصلی کارت ملی داده می‌شود و دو طرف به رضایت می‌رسند!

این اتفاق در بازار ارز نیز رخ می‌دهد. از آنجا که هر فرد بالای 18 سال تنها مجاز به خرید 2000 دلار در سال است، بسیاری از دلالان از کارت ملی اجاره‌ای برای خرید دلار دولتی استفاده می‌کنند. هر کارت ملی در بازار ارز حدود 300 الی 500 هزار تومان اجاره داده می‌شود. بااین‌حال، معامله خودرو به‌طور میانگین حدود 50 میلیون تومان سود را عاید خریدار می‌کند. بنابراین مبلغ اجاره کارت ملی برای خرید خودرو بیش از بازار ارز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saraeiS37
    saraeiS37 | ۲۸ دی ۱۴۰۱

    خواستم کارت ملی جهت خرید خودرو اجاره بدهم

مطالب پیشنهادی