ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بررسی لایحه بودجه 1402: هزینه‌کرد دولت برای توسعه شبکه ملی اطلاعات کاهش می‌یابد

وزارت ارتباطات امسال مجاز بود تا 10 هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات هزینه کند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۸

دولت در لایحه بودجه سال 1402 برای توسعه شبکه ملی اطلاعات چیزی در حدود 7 هزار 300 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته است. در بودجه 1401، برای ارائه خدمات زیرساختی، پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات 7هزار و 600 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده بود.

بررسی بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده نشان از کاهش بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات دارد. در این لایحه سه ردیف بودجه برای این شبکه در نظر گرفته شده که روی هم رفته نزدیک به 7300میلیارد تومان است.

اما از آنسو طبق بند س تبصره هفت، دولت خواستار ایجاد صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» به منظور شتاب بخشی به توسعه این شبکه شده است:

«به دولت اجازه داده می‌شود به منظور شتاب بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، ارتقاء و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات»، در سقف پست‌های سازمانی و اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند. اساسنامه و منابع این صندوق به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.»

صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات

براساس آخرین سخنان وزیر ارتباطات، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در حدود 60 درصد برآورد شده است. زارع‌پور گفته است در طول یک سال گذشته تکمیل این شبکه نزدیک به 30 درصد رشد داشته است. اگرچه کاهش بودجه اختصاصی به شبکه ملی اطلاعات آنچنان قابل توجه نیست، اما با توجه به تأکید مجلس روی تکمیل آن، احتمالاً به هنگام بررسی لایحه بودجه 1402 این رقم از سوی نمایندگان مجلس دستخوش تغییرات شود.

اعتبارات شبکه ملی اطلاعات

دولت در لایحه پیشنهادی خود برای ایجاد، توسعه متوازن و تجهیز زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی، خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات حدود 6هزار و 300 میلیارد تومان، توسعه متوازن زیرساخت خدمات شبکه ملی اطلاعات در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته و شهرهای زیر 10هزار نفر حدود 853 میلیارد تومان و گسترش شبکه ملی اطلاعات از محل افزایش درآمد پیامک نیز 200 میلیارد تومان در نظر گرفته است.

بودجه شبکه ملی اطلاعات

گفتنی است همچون سال گذشته، افزایش 30 ریالی قیمت هر پیامک پابرجاست و دولت پیش‌بینی کرده سرمایه‌ای 600 میلیارد تومانی از این افزایش حاصل شود. یک سوم از این مبلغ نیز به توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص خواهد یافت.

افزایش درآمد پیامک

مشخص نیست دولت برای الباقی این درآمد چه برنامه‌ای دارد. در بودجه سال گذشته قرار بود تا سقف 100 میلیارد تومان از این رقم، صرف قانون حمایت از حقوق معلولان، ساماندهی کودکان کار و خیابانی در اختیار سازمان بهزیستی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad amirseifi
    Mohammad amirseifi | ۲۱ دی ۱۴۰۱

    اینترنت ملی هم میریم باز نمیشه بین المللی هم که کلا فیلتره دقیقا کجا باید بریم؟

  • آریا
    آریا | ۲۱ دی ۱۴۰۱

    بانکها که شبکه اختصاصی داره ربطی به اینترنت نداره... در کل اینترانت و شبکه بسته وقتی اکثر کارها وابسته به دسترسی اینترنت جهانی‌ـه چیز مـزخرف و بی مصرفی‌ـه، بیخودی پول رو حروم این چـرندیات نکنید!

مطالب پیشنهادی