ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

همه گیری
علمی

دانشمندان با ایجاد یک سیستم هشدار اولیه، می‌خواهند همه‌گیری‌های آینده را پیش‌بینی کنند

این برنامه براساس تعیین توالی میلیون‌ها ژنوم کووید-19 در طول همه‌گیری ویروس کرونا توسعه داده شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

دانشمندان بریتانیایی با استفاده از یک برنامه نظارتی مقیاس بزرگ جدید متمرکز بر ویروس‌های تنفسی، قصد دارند برای همه گیری های آتی یک «سیستم هشدار اولیه» فراهم کرده و از این طریق به توسعه واکسن‌های مؤثر کمک کنند.

این برنامه که توسط مؤسسه Wellcome Sanger (یک مرکز تحقیقات ژنومیک و ژنتیک در بریتانیا) راه‌اندازی شده، براساس کاری است که این سازمان در تعیین توالی میلیون‌ها ژنوم کووید-19 در طول همه گیری ویروس کرونا انجام داده. این مؤسسه می‌گوید که هدف ابتکار Respiratory Virus & Microbiome، توسعه قابلیت نظارت ژنومی معمول ویروس‌های تنفسی مانند آنفولانزا، آدنوویروس، راینوویروس و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) است. علاوه‌براین، پاتوژن‌های درحال ظهور را ردیابی خواهد کرد.

شیوع

این تیم ابتدا از طریق سواب بینی یک آزمایش از افراد تهیه می‌کند که می‌تواند ژنوم کووید-19، آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی رایج را تعیین توالی کند. درنهایت، هدف آن‌ها تعیین تمام ژن‌ها و گونه‌ها (ازجمله گونه‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی) موجود در یک سواب است.

با این اطلاعات، آن‌ها نظریه‌ای درباره پویایی ویروس تنفسی در بریتانیا خواهند داشت و مجموعه داده گسترده ژنوم ویروسی را در دسترس عموم افراد قرار می‌دهند.

نظر محققان درباره پیش‌بینی همه گیری در آینده

«گوردون دوگان»، مدیر بیماری‌های عفونی مؤسسه Wellcome Sanger گفت:

«توالی‌یابی ژنومی فرصتی باورنکردنی برای ردیابی ویروس‌ها در سطح جهانی ارائه می‌کند و می‌تواند به محققان و سیاست‌گذاران کمک کند تا مکان و نحوه گردش آن‌ها را بررسی کنند. این اطلاعات برای آماده‌سازی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و تحقیقاتی حیاتی هستند.»

او همچنین افزود که این ابتکار گامی مهم در ایجاد سیستم‌های نظارتی در بریتانیاست که می‌تواند شیوع ویروس‌ها را ردیابی کرده و طرحی برای ردیابی ویروس در سایر کشورها نیز ارائه کند.

پروفسور «سوزان هاپکینز»، مشاور ارشد پزشکی در آژانس سلامت و امنیت بریتانیا (UKHSA)، گفته است: «توالی‌یابی ژنومی در پاسخ به همه گیری کووید-19 بسیار مهم بود و همچنان در تلاش‌های جهانی برای مقابله با انواع تهدیدات سلامتی در آینده حیاتی خواهد بود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی