ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زوال عقل
علمی

پژوهشگران: استرس، عصبانیت یا خستگی بیش‌ازحد در میانسالی می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد

طبق تحقیق دانشمندان، ناراحتی روانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مغزی را تا 24 درصد افزایش دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

دانشمندان در یک مطالعه جدید نشان داده‌اند که استرس، عصبی‌بودن یا خستگی بیش‌ازحد در میانسالی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

در روزگاری که بیشتر مردم سعی می‌کنند تعهدات کاری، خانوادگی و اجتماعی را در کنار یکدیگر حفظ کنند، رنج‌بردن از ناراحتی روانی، امری چندان غیرعادی نیست. اما محققان در مطالعه جدیدی ادعا می‌کنند که ناراحتی روانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری مغزی را تا 24 درصد افزایش دهد.

استرس

ارتباط بین ناراحتی روانی و زوال عقل

تیمی از محققان دانشگاه هلسینکی 69 هزار نفر با حداکثر سن 45 سال را مورد بررسی قرار دادند و از شرکت‌کنندگان خواستند تا پرسشنامه‌هایی را درباره علائم روانشناختی خود پر کنند. تجزیه‌وتحلیل آن‌ها نشان می‌دهد کسانی که اغلب از استرس، افسردگی، عصبی‌بودن یا خستگی رنج می‌برند، 17 تا 24 درصد بیشتر در معرض خطر زوال عقل بوده‌اند.

به گفته دانشمندان، دلیل وجود چنین ارتباطی هنوز نامشخص است، اما نکته مهم درک عوامل خطر بیماری خواهد بود. در این مقاله که توسط نشریه Jama Network Open منتشر شده است، محققان توضیح می‌دهند:

«با رشد جمعیت، اختلالات مربوط به حافظه شایع‌تر می‌شود. به‌طور طبیعی، این امر درک عوامل خطر آن‌ها را مهم می‌کند. مخصوصاً از دیدگاه روانپزشکی، بسیار جالب است که از طریق مدل‌سازی دقیق، ارتباطی بین علائم مرتبط با پریشانی روانی و یک بیماری ارگانیک مغز برقرار کرده‌ایم. در این مطالعه، علائم پریشانی روانی به‌طور قابل‌توجهی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل به هر دلیلی مرتبط بوده است.»

بیماری مغزی

آن‌ها همچنین اشاره کردند که ارتباط بین افسردگی و فرسودگی با زوال عقل تنها در مردان به‌طور قابل‌توجهی شناسایی شده است. آن‌ها در ادامه توضیح داده‌اند:

«این موضوع می‌تواند نشان دهد در میان مردانی که اغلب علائم افسردگی را گزارش می‌کنند، درجه علائم ممکن است شدیدتر و در‌نتیجه بیشتر با افزایش خطر زوال عقل مرتبط باشد.»

تحقیقات نشان می‌دهند که در سال 2019، بیش از 850 هزار نفر مبتلا به زوال عقل در بریتانیا وجود داشته است. به‌طور دقیق، از هر 14 نفر فرد 65‌ساله و بالاتر، یک نفر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند و پیش‌بینی شده است که تا سال 2040، بیش از 1.5 میلیون نفر به زوال عقل مبتلا شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی