ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

عضو کارگروه فیلترینگ: پیام‌رسان‌های داخلی امن‌تر و قوی‌تر از پلتفرم‌های خارجی هستند

بنابر اعلام باقری، شورای عالی فضای مجازی در رفع فیلتر پلتفرم‌ها، سیاست‌گذاری می‌کند.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۵

عضو ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفت مردم یقین بدانند پیام‌رسان‌های داخلی امن و از پلتفرم‌های خارجی قوی‌تر هستند. به گفته باقری مجموعه‌ای که در رفع فیلتر سیاست‌گذاری می‌کند مجلس نیست، بلکه شورای عالی فضای مجازی است.

«مهدی باقری»، عضو ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جماران اظهار داشت به‌لحاظ فنی، مجموعه‌ای که در رفع فیلتر سیاست‌گذاری می‌کند، مجلس نیست، بلکه شورای عالی فضای مجازی است.

او همچنین مدعی شد وضعیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی نسبت به قبل از ناآرامی‌ها خیلی بهتر شده است: «مجموع میزان تراکنش خرید‌و‌فروش اینترنتی نسبت به قبل بیشتر است، در ایام اغتشاشات با افت روبه‌رو بودیم؛ زیرا مردم در فضایی قرار گرفتند که همه چیز متوقف شد، اما به‌مرور‌زمان فعالیت‌ها در فضای مجازی بیشتر شد و اگر سکوهای داخلی تقویت شوند، این روند روبه‌رشد است.»

باقری در ادامه فضای امن پیام‌رسان‌های داخلی را یکی از مهم‌ترین مطالبات نمایندگان مجلس عنوان کرد و گفت در این کارگروه درحال پیگیری تحقق این هدف است: «اینکه مردم ما را قبول دارند یا نه، بحثش جداست، اما یقین بدانند پیام‌رسان‌های داخلی امن و از سکوهای خارجی قوی‌تر هستند.»

به اعتقاد این نماینده مجلس آنچه که مردم از آن گله‌مندند، بحث کیفیت خدمات است: «وقتی خارجی‌ها را با داخلی‌ها مقایسه می‌کنیم، وجود مشکلات و علاقه‌مندی به غیر پیام‌رسان‌های داخلی کاملاً طبیعی است. اما حال که دولت از فضای داخلی حمایت کرده و کیفیت را ارتقا داده است، مردم از برنامه‌های خارجی به داخلی مهاجرت کرده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.»

باقری با تأکید بر لزوم ارائه خدمات با‌کیفیت، باور دارد اگر روند فعلی ادامه یابد و مردم راضی باشند، پیام‌رسان‌های داخلی با ریزش کاربر مواجه نخواهند شد: «البته با فضاسازی‌های رسانه‌ای نمی‌توان نارضایتی را ایجاد کرد و اگر این پیام‌رسان‌ها خوب باشند، مردم می‌مانند و استفاده می‌کنند.»

بحث فضاسازی رسانه‌ای موضوعی است که این نماینده مجلس درباره محدودیت‌های اینترنت نیز به آن اشاره می‌کند. سخنان وی این‌طور نشان می‌دهند که آن‌ها گزارش‌های وزارت ارتباطات را بیشتر از گلایه‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی باور دارند:

«امروز یکی از انتظارات مردم اینترنت است. ما این حق را می‌دانیم و خیلی جدی پیگیر هستیم. وقتی طبق آمار و ارقام نهادهای فنی کشور مثل وزارت ارتباطات به ما گزارش می‌دهند، این گزارش با آمار افراد غیرفنی و غیرکارشناس بسیار متفاوت است. شاید کسی در حوزه خودش محدودیت دارد و این را تلقی می‌کند که در همه جا وجود دارد. ما محدودیت را انکار نمی‌کنیم. این افراد با در دست داشتن رسانه محدودیت را القا می‌کنند، اما ما این روایت‌ها را نتوانسته‌ایم تطبیق دهیم دقیق است یا خیر. البته قبل از اغتشاشات دستور جلسه ما در کارگروه مصادیق محتوای جرم‌های یارانه‌ای رفع محدودیت‌ها بوده است.»

باقری با بیان اینکه محدودیت‌هایی که از قبل بوده است نسبت به چیزهایی که امروز شنیده می‌شود، سازگار نیست، اظهار داشت: «اگر نظرات کارشناسی و دقیق به رسانه‌ها منتقل شود و با داده‌های وزارت ارتباطات تطبیق دهیم آن وقت بهتر می‌شود تصمیم گرفت. من در جریانم که بعضی سکوهای خارجی محدودیت دارد یا مسدود هستند، اما با پیگیری‌هایی که دولت انجام داده است در راستای آن تلاش می‌کند تا مردم از اینترنت بهره‌مندی بیشتری داشته باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • JavidIran
    JavidIran | ۲۷ دی ۱۴۰۱

    خواهشا هر چه زود تر بساط واتساپ و تلگرام و اینستا و فیلترشکن جمع بشه .بخدا قسم اخبار دزدی مزدی ها و اختلاس های پی در پی رو می‌شنویم و افسردگی میگیریم و روزی صدبار طلب مرگ میکنیم. تو تلویزیون و جلو چشم ما مگ مگ آمریکا میگن ،بعد چن سال فرار میکنن همون گورستان و همسایه کناری گور به گوریش ،بی خبری ،خوش خبری .بقرآن دشمن اصلی ایران ،آمریکا و اسرائیل و انگلیس و خر و سگ و گاو نیستن. همین ریاکاران متظاهر مردم فریب ن که خیلی هم تند و داغ و مثلا انقلابی ان. بلانسبت شما.

    • Cyrax
      Cyrax | ۲۷ دی ۱۴۰۱

      نخوندم ولی حرص خوردم حرصصصصص

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۷ دی ۱۴۰۱

    بمیر برا خودت

  • Pmpmmd
    Pmpmmd | ۲۶ دی ۱۴۰۱

    اوکی یقین پیدا کردیم
    حالا زودتر برنامه هارو رفع فیلتر کنین کار و زندگی داریم

  • rayacoder
    rayacoder | ۲۶ دی ۱۴۰۱

    مقایسه‌ای دقیقا مثل پراید و بنز و پورشه. ممنون از نمایندگان مجلس که اقلا به شادی جامعه کمک میکنند.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی