ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعلیق نماد بورسی سایپا و ایران خودرو
خودرو

تعلیق نماد بورسی سایپا و ایران‌خودرو تا 5 بهمن‌ماه

به‌دنبال توقف عرضه خودرو در بورس کالا تا اطلاع ثانوی، خبر تعلیق نماد بورسی سایپا و ایران‌خودرو منتشر شد.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

به‌دنبال توقف عرضه خودرو در بورس کالا تا اطلاع ثانوی، خبر تعلیق نماد بورسی سایپا و ایران‌خودرو حداکثر تا تاریخ ۵ بهمن‌ماه سال جاری به انتشار درآمد. احتمال تغییر قیمت محصولات دلیل اصلی تعلیق موقت نمادهای معاملاتی سایپا و ایران‌خودرو به‌حساب می‌آید.

بورس کالا از همان ابتدای فعالیت مورد انتقاد برخی مسئولین قرار گرفت. این پلتفرم اشتراکی و شفاف اگرچه تا حدی توانست موجب تعادل میان عرضه و تقاضای خودرو و نیز به سود فروشنده و خریدار تمام شود، اما با توافق مجلسی‌ها و دخالت مستقیم رئیس بازرسی کل کشور، فعلاً به فعالیت خود در عرضه خودرو خاتمه داده است.

علی‌رغم عملکرد قابل‌قبول بورس کالا در عرضه محصولات خودروسازان، وزارت صمت به‌ناچار با تصمیمات اخیر همراهی کرده و سکان را به دست شورای عالی رقابت سپرده است. شورای عالی رقابت مسئول تدوین دستورالعملی است که در آن قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به خودروها مشخص می‌شود.

طبق اعلامیه اخیر شورای عالی رقابت، مدت‌زمان شصت‌و‌سومین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ درخصوص تنظیم بازار خودرو منقضی شده و دستورالعمل جدیدی جهت تشکیل «کارگروه تخصصی خودرو» درحال تدوین است.

با ورود شورای عالی رقابت و تنظیم دستورالعمل جدید برای بازار خودرو، بدون‌شک قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که براساس این دستورالعمل، ارزش اولیه خودرو هر شش ماه یک‌بار با توجه به نرخ تورم بیشتر می‌شود و این موضوع به‌منزله گرانی اجتناب‌ناپذیر خودرو در آینده نزدیک است.

ابهامات اخیر در مورد عرضه خودرو در بورس کالا و ورود شورای عالی رقابت جهت تدوین دستورالعمل جدید، عامل اصلی تعلیق نماد بورسی سایپا و ایران‌خودرو به‌حساب می‌آیند؛ چرا که نخست باید تکلیف قیمت‌گذاری جدید محصولات و همین‌طور نحوه عرضه و دسترسی مشتریان به آن‌ها مشخص شود. بد نیست بدانید که در آبان‌ماه سال گذشته نیز نمادهای بورسی سایپا و ایران‌خودرو به سبب قیمت‌گذاری جدید و افزایش نرخ محصولات به حالت تعلیق درآمد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی