ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوربیترپ
علمی

این ابزار لیزری کوچک می‌تواند به کشف حیات در سیارات دیگر کمک کند

دانشمندان ابزار جدیدی ساخته‌اند که ترکیبی از یک لیزر فرابنفش و یک طیف‌سنج جرمی است و می‌تواند در مأموریت‌های فضایی استفاده شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

با تداوم تلاش‌ها برای کشف حیات فرازمینی و سیاره‌های قابل‌سکونت، نیاز به ابزارهای کوچک‌تر و کم‌هزینه‌تر افزایش می‌یابد. محققان به‌تازگی ابزاری ساخته‌اند که از ترکیب یک لیزر فرابنفش و یک آنالیزور طیف‌سنج جرمی تشکیل شده است و اطلاعات زیادی را درباره ساختار شیمیایی مواد ارائه می‌کند.

گروهی از دانشمندان به‌رهبری دانشگاه مریلند آمریکا، ابزاری ساخته‌اند که مختص مأموریت‌های فضایی آینده ناسا خواهد بود. آنالیزور لیزری آن‌ها خیلی کوچک‌تر و بهینه‌تر از نمونه‌های قبلی است. بااین‌حال، اغماضی در زمینه کیفیت قابلیت‌های آنالیز نمونه‌های سیاره‌ای در آن صورت نگرفته است.

این وسیله با وزنی در حدود 7.5 کیلوگرم، یک نسخه کوچک از ترکیب دو ابزار مهم برای تحلیل اجزای مواد و شناسایی نشانه‌های حیات است: یک لیزر پالسی فرابنفش که می‌تواند مقدار کمی از مواد سیاره‌ها را به‌عنوان نمونه گردآوری کند و یک آنالیزور اوربیترپ (Orbitrap) که اطلاعاتی با رزولوشن بالا را درباره شیمی این مواد نمونه ارائه می‌کند.

آنالیزور اوربیترپ که بخشی از این دستگاه جدید است

بستر کشف حیات بیگانه مناسب‌تر می‌شود

این ابزار جدید، ابعاد نسل اول اوربیترپ‌ها را کوچک کرده و تکنیک‌های طیف‌سنجی جرمی دفع لیزر (LDMS) را در کنار آن قرار داده است. این دستگاه به‌اندازه ابزارهای بزرگ‌تری که برای همین منظور ساخته شده‌اند، کارآمد است، اما در‌واقع برای استفاده در مأموریت‌های فضایی فشرده‌تر شده.

این دستگاه مصرف انرژی بسیار کمتری دارد و به‌شیوه‌ای نمونه‌های سیاره‌ای را بررسی می‌کند که باعث آلودگی یا آسیب واردکردن به آن‌ها نشود. وجود لیزر به محققان اجازه خواهد داد تا ترکیبات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را که ممکن است پیوند زیستی داشته باشند، پیدا کنند. آمینواسیدها از‌جمله این ترکیبات هستند.

«ریکاردو آروالو»، نویسنده ارشد این مقاله و استادیار زمین‌شناسی دانشگاه مریلند می‌گوید: «به این نمونه اولیه به‌عنوان مسیریاب نسخه‌های بعدی ابزارهای مبتنی بر LDMS و اوربیترپ نگاه می‌کنم. این اوربیترپ LDMS کوچک پتانسیل این را دارد که شیوه فعلی مطالعه شیمی و اخترزیست‌شناسی سطح سیارات را بهبود بخشد.»

نتایج این پژوهش در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی