ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فایرفاکس
تکنولوژی

فایرفاکس 109 منتشر شد؛ پشتیبانی از افزونه‌های Manifest V3

هدف موزیلا از این آپدیت، ساده‌کردن روند ساخت افزونه توسط توسعه‌دهندگان برای کروم و فایرفاکس و افزایش امنیت کاربران بوده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

پس از گوگل کروم و مایکروسافت اج، اکنون نسخه 109 مرورگر فایرفاکس نیز منتشر شده است که شامل ویژگی‌هایی ازجمله پشتیبانی از افزونه‌های Manifest V3، دسترس‌پذیری بهبودیافته، رفع مشکلات ایمنی و پیشرفت‌های دیگری می‌شود. موزیلا قول داده است که با این نسخه، کاربران به «مؤثرترین ابزارهای حفظ حریم خصوصی» و مسدودکننده‌های تبلیغات دسترسی داشته باشند و سازگاری متقابل خود را حفظ می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند برنامه‌های خود را برای تمام مرورگرها بسازند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید نسخه 109 فایرفاکس

طبق پست موزیلا درباره این آپدیت، از‌جمله ویژگی‌های جدید نسخه 109 مرورگر فایرفاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از سیستم افزونه‌های Manifest Version 3 اکنون به‌طور پیش‌فرض فعال است و رابط کاربری قالب دکمه افزونه‌های جدید تغییر می‌کند.
  • ابزار حفاظت رخنه Arbitrary Code Guard در فرایندهای ابزار پخش رسانه فعال شده است و امنیت کاربران ویندوز را بهبود می‌بخشد.
  • یک فرهنگ لغت داخلی برای غلط‌گیر املایی دو زبان اسپانیایی از اسپانیا (es-ES) و اسپانیایی از آرژانتین (es-AR).
مرورگر جدید

موزیلا در پستی از وبلاگ خود، درباره سیستم افزونه‌های جدید توضیح می‌دهد که نسخه 3 Manifest را برای ساده‌کردن روند ساخت افزونه توسط توسعه‌دهندگان برای کروم و فایرفاکس به مرورگر خود اضافه کرده است. در‌حالی‌که گوگل نیز همین نسخه را اجرا می‌کند، این شرکت در پست خود می‌گوید که نسخه آن در «برخی از زمینه‌های حیاتی»، به‌ویژه امنیت و حریم خصوصی با نسخه گوگل متفاوت است.

از‌جمله تغییرات مختلف این آپدیت هم می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

  • Colorways دیگر در فایرفاکس نخواهد بود. کاربران همچنان می‌توانند به Colorway‌های ذخیره‌شده و فعال خود دسترسی داشته باشند.
  • در macOS، کلید‌های ترکیبی Ctrl و ترک‌پد یا چرخاندن اسکرول موس حالا به‌جای بزرگنمایی، صفحه را اسکرول می‌کند.
  • اضافه‌شدن قابلیت بستن یا حذف دستی لینک‌های URL به بخش Recently Closed.

فایرفاکس معمولاً به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود. با‌این‌حال، می‌توانید با رفتن به منوی اصلی برنامه و انتخاب گزینه About Firefox از برگه Help، آپدیت جدید را به‌طور دستی نصب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی